Sida 1 av 5

Montering av LUCAS

Postat: 13/4 2004 18:50
av Anonymous
Har någon något bra förslag på hur lucas utrustningen kan monteras i ambulanserna på ett säkert sätt? :idea:

--------------------------

Då flera trådar slagits ihop berör denna tråd mer än detta. Här debatteras allt om Lucas.

/
Wernvik
Moderator

Lucas

Postat: 14/4 2004 0:37
av ambus
Är inte Lucas tänkt att vara mobil att t e x tas med utanför ambulansen v b???

lucas

Postat: 14/4 2004 9:11
av Anonymous
Jo det är tänkt att Lucas ska användas mobilt. Men den kommer även att användas inne i bilen. Det är där jag vill ha synpunkter och erfarenheter på hur vi ska kunna fästa den på säkert sätt. :?

Postat: 14/4 2004 14:32
av Belsebubb
I Helsingborg använder vi rökdykarpaket, som är monterade i amb. De är även lätta att ta med!! Samt att de är bra förankrade i ambulansen. :twisted:

Infästning med "helhetssyn"

Postat: 15/4 2004 7:14
av Anonymous
Hej Braveheart!

Tillhör Ni de förutseende organisationer, som använder "sele" (med bl a axelremmar på pat)? Behövs någon separat infästning av Lucas då (ja, flaskan måste ju fixeras separat!)?

Eller har Ni som många andra bara midjebälte på patienten? I så fall är det ju risk att både patient och Lucas kan flyga omkring....

Fler frågeställningar om Lucas!!!

Postat: 6/6 2004 23:20
av ambus
Hur ligger det till med förbrukningen av det som driver denna Lucas?

Syrgas eller luft? åtgång?

Behov av antal 10 liters tuber vid varje återupplivningstillfälle?

Finns det alternativa drivsätt? Kompressor?

Andra likvärdiga produkter på marknaden?

Oberoende forskning på dessa produkter?

Postat: 17/12 2004 0:04
av Novisen
I USA har det funnits några typer av "Lukas". Nu har tillverkaren Zoll kommit med en ny tydligen. Går på batterier istället för tryckluft.

http://www.zoll.com/autopulsebyrevivant.htm

Autopulse... en ytterligare innovation?

Postat: 18/12 2004 16:45
av ambus
Intressant... det ser ut som om man placerar def-padsen innan man drar åt bandet över bröstkorgen, det borde väl fungera??? Ser också ut som att det inte är så lägesberoende, och man har god nytta av Spineboarden p g a smal och smidig, samt "icke metall".
Utvecklingen går vidare... Någon med erfarenhet av denna Autopulse- maskin, eller är den rykande färsk månntro??? 8)

ambus

Postat: 18/12 2004 22:57
av Novisen
En snabb, och kanske felaktig jämnförelse.
Fördelar med Lukas.
1.) Lukas har fördelen att bröstkorgen komprimeras och dekomprimeras vid användandet. Borde ge bättre vä.kammarfyllnad vilket kan vara avgörande om perfussionen i kranskärlen ska ske effektivt. Kompressionen av de stora kärlen borde ha mindre betydelse. Borde ge patienten bättre syresättning då viss ventilation sker.

2.) Har inte sett några nya prisuppgifter men Lukas verkar ca 15000 - 20000kr billigare.

Fördelar med Reviant. Verkar ha funnits i ungefär 2år för övrigt.
1.) Går på batteri. Mindre att konka på.
2.) Ser ut att sitta kvar bättre vid kollision.

I övrigt ser jag inga större praktiska skillnader i användning.

Räknade lite på luft/syrgas åtgången med Lukas. De flesta ambulanser har 1 st 2,5 liter o2 + 2st 5 liter o2 flaskor i bilarna = 2625 liter o2.
2625 liter = 75 minuter Lukasanvändning.
Använder man sig av Rökdykarpaket har man tryckluft i dessa för 25 minuters Lukasanvändning.(ca 900 liter)
En del syrgas går åt till ventilationen. 65 minuter borde man kunna komma upp till i tid med LukasHLR + ventilation med ovan nämnda syrgastillgång + rökdykarpaket.
Minst 3 st batteripaket till Reviant för att matcha samma tider.

Novisen //

Postat: 23/12 2004 0:00
av Novisen
Vi kommer att sätta Lukas i bakskåpet(Mercedes småbil) occh rökdykarpaketet i skåpet vid golvet vid huvudändan(ej reservhjulsskåpet). Går att få ut då båren är i bakersta läget inne i bilen. Man tror inte att det ska rymmas där men det gör det. I nya Mercedesen blir det under bänken där reservhjulet låg förut.

Om det är någon som har ideer på hur man kan fästa Lukas i båren under transport på ett säkert sätt så skriv...

Postat: 13/1 2005 2:41
av Novisen
Tänkte bara rätta mig själv. Jag skrev:
Räknade lite på luft/syrgas åtgången med Lukas. De flesta ambulanser har 1 st 2,5 liter o2 + 2st 5 liter o2 flaskor i bilarna = 2625 liter o2.
2625 liter = 75 minuter Lukasanvändning.
Använder man sig av Rökdykarpaket har man tryckluft i dessa för 25 minuters Lukasanvändning.(ca 900 liter)
En del syrgas går åt till ventilationen. 65 minuter borde man kunna komma upp till i tid med LukasHLR + ventilation med ovan nämnda syrgastillgång + rökdykarpaket.
Om man delar 75 minuter blir det ca 38 minuter. Så länge räcker luften/syrgasen i bilarna. Felräknat av mig :oops:

Vi kommer att ha en lättviktsflaska på 7,5 liter/300 bar till Lukas. Den räcker ca 30 minuter + 38 minuter med det man har i bilen(syrgas). Trycket i tuberna ändras då de börjar vara tomma och kan därför få svårt att komma upp i tillräckligt tryck för att ge 70 liter i minuten. Man borde därför kunna räkna med att total användningstid blir 1 timme.

Att tänka på är att Vygon/Boussignactuben drar 15 liter o2/minuten.

Postat: 13/1 2005 11:00
av Anonymous
Själv med flera tror att det kommer att floppa rejäl med lukas inom vissa län, speciellt inom stadskärnorna. Som hos oss som alltid åker 2-bil på hjärtstillen och har relativt kort väg till sjukhus.
Nackdelar:
1. För mycket grejer att släpa omkring på.
2. Tar plats i en redan full bil.
3. Svindyr - värt pengarna? statistik på ökad överlevnad?
mm.mm

Postat: 13/1 2005 12:26
av AuF
Lucas är väl framför allt nyttig där man har lång väg till sjukhuset och då man nästan alltid åker en bil på hjärtstopp. Är ju nästan helt omöjligt att själv orka hålla "godkännda" kompressioner mer än 5-6 min.

Postat: 13/1 2005 13:15
av Akuten
Syjunta, jag tycker inte att LUCAS är svindyr. Enl. de uppgifter jag har kostar den ca 60 000 kr. Men rätta mig om jag har fel.

Och visst kan det vara värt 60 000 att kunna öka säkerheten i ambulansen i samband med hjärtstopp? För jag skulle vilja se den som lyckas sitta fastspänd och samtidigt ge fullgoda hjärtkompressioner i en takt på 100/min! Men det går ju när man har LUCAS.

Postat: 13/1 2005 14:13
av Anonymous
Förvisso, men finns det någon som helst statistik på ökad överlevnad pga av effektivare kompressioner?
Det blir väl som vanligt, kostar svindyrt sen blir grejerna liggandes på hyllan i bilen.
Men vi får väl se.