Montering av LUCAS

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 13/1 2005 22:19

Aldrig tidigare har någon medicinteknisk utrustning blivit godkännd efter så lite studier och försök på människor. Man blev tvungen att godkänna det då överlevnaden vid hjärtstopp mer än fördubblats i de små studier som än så länge presenterats. Underlaget vid djurstudier är betydligt mer undersökt. Vid den första "undersökningen" las 48% av patienterna in levande på sjukhus och 22% levde efter efter 1 månad. Samma siffra vid traditionell A-HLR är 6% efter 3 månader. Enligt personal på JoLife är överlevnaden ca 16% efter 3 månader. Dessa uppgifter är dock ca 1 år gamla. Rätta mig om jag har fel!

Under JoLifes hemsida presenteras ett nyhetsbrev med undersökningsresultat och referenser till andra undersökningar.

http://www.jolife.com/se/2.html?PHPSESS ... 260a22[url][/url]

AuF

Inlägg av AuF » 3/2 2005 3:05

hejsan Novisen.

En fråga angående ditt inlägg; Menar du att 48´% av de hjärtstopp man åkte på vart vid liv när man sedan "lämnade" dem vid akuten ?

Anonymous

Lucas!

Inlägg av Anonymous » 3/2 2005 8:53

Intensiv forskning bedrivs på bla. farmen utanför Lund om fördelar med att prioritera cirkulationen vid hjärtstopp. LUCAS är ett hjälpmedel med många fördelar tex kan både komprimera och de-komprimera, fler händer fria för att göra annat. Säkerheten i bilen alla vet hur svårt det är att göra kompressioner i bilen.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 3/2 2005 22:23

48% av de hjärtstopp som man startade Lukas-HLR på tolkar jag det som. Tänk på att underlaget är litet. En del startar man inte HLR på. Dessa ingår ej i underlaget. En del är för stora eller för små för Lukas. Dessa ingår inte heller. Jag tror att motsvarande siffror för vanlig A-HLR är runt 20% och att det inte skiljer så stort över landet. Hos oss las 19% av de man startade A-HLR på in levande på sjukhus. Överlevnaden efter 3 månader ligger för denna grupp på ca 6%. Räknar man in alla med hjärtstopp utanför sjukhus så är överlevnaden runt 1-2%. Då är även dom man inte startar återupplivning på medräknade. Någon får gärna kontrollera mina uppgifter.

Eftersom , tror jag, hjärtstoppsregistret bygger på ambulanssjukvårdens bedömmning om patienten var vid liv vid avlämmnande på sjukhus. Det måste menas att patienten hade cirkulation och någon typ av ventilation även om denna var assissterad. Om patienten är kliniskt död så kommer ändå patienten kanske att räknas i statistiken för inlagda levande på sjukhus.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 5/2 2005 0:23

Australiensisk uppfinning.....

http://t-rescue.com/reviews/cpr_ezy/index.pdf

jadu

Inlägg av jadu » 28/2 2005 9:23

Det jag har sett av LUCAS och manuella kompressioner så är helt klart LUCAS den säkra biten i ambulans. Jag jobbar inte i ambulans själv utan är ssk-stud men har hört historier på manuella kompressioner i ambulans undergång det kan ju vara så att en älg eller liknande kliver ut framför en ambulans och föraren måste tvärnita och då har man ju helt plötsligt 2 patienter och en som kan vårda därför tycker jag att LUCAS är den bästa lösninen och den säkraste efter som man kan vara bältad när man vårdar.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 8/3 2005 7:07

Om vi går tillbaka till grundfrågan om vart LUCAS skall fästas i bilen så har jag ett svar på den frågan.
Den sjukvagnen vi har så driver vi den med ett luftpaket från brandförsvaret. Luftpaketet står bak och är åtkomlig via bakluckan. Själva LUCAS ligger fastspänd under vårdarstolen i den viton vi har.
Personalen är nöjd med det.

:D

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 8/3 2005 18:43

Som jag förstod det var det hur Lukas skulle förankras i bilen/båren då den användes.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 31/3 2005 21:25

vi i lund har haft lucas ett bra tag nu.
vi har volvo småbilar. Luftflaskan sitter fast i ett bläck längst bak. brevid har vi lucas fastspänd med tygremmar.
Dom har testat krocktester med lucas på patient i bil med rätt goda resultat. Luftflaskan sätter man där den alltid sitter när man har patient med lucas i bilen, alltså säkert fastspänd.

Kul att få ingång asystolier med Lucas tycker jag! =)

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/6 2005 23:57

Att LUKAS fungerar på grisar vet vi. Men funkar det på hundar :lol:

http://www.allmed.net/catalog/item/250/1997

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 29/6 2005 10:16

Novisen skrev:Att LUKAS fungerar på grisar vet vi. Men funkar det på hundar :lol:

http://www.allmed.net/catalog/item/250/1997
Man får aldrig sluta att förvånas...
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

airrescue

Inlägg av airrescue » 1/10 2005 19:25

På Haukeland sykehus i Bergen, Norge genomförs just nu en studie med Lucas och autopulsen. Under 6 månader har nu Autopulsen prövats med väldigt gott resultat. Pratade själv med en av narkosläkarna ansvariga för studien(utprovningen) som berättade att han får upp ETCO2 på 5,6kPa med autopulsen. Vilket betyder att den ger närmast "normala" cirkulationsvärden. Att den dessutom går på batteri tror jag är en stor fördel om den överhuvudtaget skall användas prehospitalt. Lucasen som enl uppgift som sagt drar ca 70 l/min kräver ett enormt luft/Syrgasförråd, vilket enligt min åsikt är att glömma utanför sjukhus, speciellt om man har lite transporttider. Men det kommer säkert att inom något år finnas ännu fler liknande produkter som dessa. Idéen med att "slippa" göra manuella kompressioner är dock kanon!

www.akuttjournalen.no så finns det lite mer info och studier om det hela...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 1/10 2005 20:28

Autopulsen eller Reviant: För er som inte vet vad det är:

http://www.zoll.com/autopulsebyrevivant.htm

http://www.revivant.com/pages/prod/Clin ... _May_5.pdf

Där finns klara "bevis" på att man inte ska defibrillera en patient utan att ha gjort HLR i någon form innan.

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 5/10 2005 14:49

Jag jobbar inte inom ambulansen, jag studerar ännu till amb sjv/ ssk. Så respektera min okunnighet! ; )

Är inte helt säker på hur Lucas-utrustningen ser ut. Eller rättare sagt hur själva förvaringsväskan ser ut.

Ligger Lucas utrustningen förvarad i den lilla gul-svarta väskan som sitter nere till höger i bilens bakdel, aldeles innanför backluckan på den här bilden?
Eller är jag aldeles ute och cyckar? :roll: :?

Bild

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 5/10 2005 22:12

Det ser ut som en LUCAS-väska: Neongrön och svart.

Skriv svar