Behöver vi all utrustning i ambulansen?

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Behöver vi all utrustning i ambulansen?

Inlägg av ambus » 4/5 2004 21:28

Hallå?

Är det inte dags för en utvärdering av våra medicinsk-tekniska prylar i ambulansen?

Vad tycker ni att det behövs av sådan utrustning?



Ex. Ekg,defibrillatorn, ventilatorn, dokumentationsverktyget(ex. journadan), KED, Vacuumsplintar, m.m. etc.

Vad behövs inte?

Hur ofta använder vi den?

Erfarenhet av anti shock-byxan?

Finns det sådant som ni saknar av utrustning?
Skäl att komplettera?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

lillanicke
Inlägg: 13
Blev medlem: 25/4 2004 18:42

kompetens kort

Inlägg av lillanicke » 31/8 2004 17:04

Jag är nyfiken på erfarenheter gällande kompetens kort på med. tekn. utr.
Arbetar i organisation som sitter i arbetsstadiet att utveckla komp.kort.
Hur har ni lagt upp korten? Hur används dom för uppföljning? Gensvar från organisationen efter införande? Mvh lillanicke.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 24/10 2004 0:16

Vi har haft väsksystem tidigare i bilarna men har lyckats få ner antalet väskor och på så sätt även dubletterna av all utrustning som finns i bilarna. Det bästa vi gjorde var att ta bort syrgasväskan vilket underlättar vårt jobb otroligt mycket. Syrgasen monterades på båren(alfabår) + en liten väska med traumamask(vuxen + barn) och grimma. Syrgasen går snabbt att ta lös i de fall man behöver den löst(t.e.x. vid trafikolyckor. Vid bårbärning tar man upp betydligt mindre plats i trånga trappor då man slipper syrgasväskan.

Nackdelarna är lite högre vikt + att axeloket rök(användes aldrig av nån åndå men jag vet att andra stationer gillar den).

Vi har vidare en akutväska med läkemedel o.s.v, en barnväska, en intubationsväska, CPAP väska, förlossningsväska + en infusionsväska som bara innehåller en påse 10% Glukos just nu.

Mitt önskemål är en andningsvårdsväska med plats för Intubation för vuxen och barn, svalgtuber Rubens + masker, nödtrackset, CPAP, Ailos och eventuellt transportventilator och demandventil. Denna väska behöver inte vara speciellt stor då ingen syrgas ska följa med. Man får bort 3 väskor som jag ser det. Någon annan station som har detta system med en andningsvårdsväska utan syrgas?

Anonymous

Väskor

Inlägg av Anonymous » 7/1 2005 12:29

Vi andvänder en andningsvårdsväska utan O2. O2-flaskan har vi i en "stoppad kådis" med fack för grimma, reservoirmask och micromistmask. Vi är väldigt nöjda med systemet att fästa O2 på båren, inga klagomål eller problem som vi upplevt under ca 5 år med systemet.
Använder för övrigt IM´s Flexiväska för läkemedel,sprutor, nålar m.m. Mycket överskådlig och bra väska.

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Inlägg av ambus » 13/1 2005 17:32

...och vilka är "Vi"? Väldigt nyfiken. :roll:
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 14/1 2005 13:34

Härnösand´s ambulansen kör enl konceptet flexi akutväska, andningsvårdsväska, O2-väska(Iron-duck).

Pellepåriktigt

Inlägg av Pellepåriktigt » 3/7 2006 22:03

utrustning jag tycker att man kan ta bort är den stora vakummadrassen, när vi har spineboarden, vidare skulle det kunna räcka med EN sug som skulle kunna sitta i bilen och var löstagbar om man skulle behöva den utanför tex fastklämd pat. Trappsätt till alla stationer tror jag på (två rämmar som man sätter upp och ned till på bårmadrassen för att dra pat ned för en trapp)

SSK

Inlägg av SSK » 23/5 2008 15:28

Jag är undrar hur ofta ni använder följande utrustning:

1 KED-väst
2 Skopbår
3 Qucksplint
4 Sugen
5 ventilatorn
6 Bärstol
7 CPAP
8 Rubensblåsan

A Aldrig
B Någon/några gång(er)/år
C Någon gång i månaden
D Varje arbetspass/ eller varje vecka

Tacksam för svar!!

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 23/5 2008 19:42

SSK skrev:Jag är undrar hur ofta ni använder följande utrustning:
1 KED-väst
2 Skopbår
3 Qucksplint
4 Sugen
5 ventilatorn
6 Bärstol
7 CPAP
8 Rubensblåsan

A Aldrig
B Någon/några gång(er)/år
C Någon gång i månaden
D Varje arbetspass/ eller varje vecka
1 A
2 Används ej längre i bilarna
3 C
4 B
5 B
6 D
7 B
8 C

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 27/5 2008 10:46

1B
2B
3 Finns ej i bilen
4B
5A
6B
7B
8B
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 27/5 2008 11:01

Vad beror det på att ni inte använder bärstolen oftare? Har ni det så bra att ni alltid kommer ända fram med båren? Tyvärr finns det en hel del trapphus häromkring där båren knappt kommer genom ytterdörren, och då är bärstolen guds gåva till ambulanssjukvården. Fast den skulle varit ännu bättre om den haft framhjul så man slipper tilta den så förbannat. :lol:

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 27/5 2008 16:10

Jag blir lite förvånad när jag ser att CPAP:en används så pass sällan. Är det så sällan ni har patienter med lungödem eller behandlar ni dessa patienter på något annat sätt?

Nog används CPAP i ambulansen oftare än några gånger/år hos oss.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 28/5 2008 15:48

Ja det är fler än några gånger per år, men inte heller så ofta som en gång i månaden. Händer förvisso ibland att den används ett par gånger på en vecka, men det är ovanligt.

Skriv svar