Sskutb. bör förkortas för Ambsjukvårdare!

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 15/7 2004 14:35

Går väl utmärkt att korta av utbildningen med tanke på alla skitämnen som man är tvungen att läsa.
3 år är tydligen en magisk gräns för dom flesta kurser. Om man kan läsa den på 2 år så fyller dom ut den med totalt meningslösa ämnen som man bara kan skratta åt.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/7 2004 15:18

Visst har du rätt i att det går att korta ned till två år i teorin. Men inte i praktiken.
Anledningen till att den magiska gränsen är på 3 är är för att det krävs 120p (3 år) för en kandidatexamen vilket man har bestämt att sjuksköterksan ska få (även om vissa väljer att inte ta en sådan).

Skulle utbildningen bedrivas på 2 år så skulle den inte få akademisk status (Det finns inga högskoleutbildningar på två år längre). Med detta så sjunker statusen och därmed lönerna. Då pluggar jag hellre ett år till!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 15/7 2004 15:41

Niklas Karlsson: Hur funkar utb till ssk där du går, har hört på rycktes väg om att det är dålig planering och framförhållning på de olika ämnen som man läser??
mvh
Stefan en som funderar på att läsa till ssk

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/7 2004 16:11

Stefan: Jag tycker att det fungerar bra. En kurs; Gerontologin var värdelös i både innehåll och uplägg, men det är bara 5p.
Framförhållningen är bra. Ibland kan det var dubbelbokat i någon lokal så att en föreläsning flyttas eller tas bort, men det är ju småkraffs.
Visst är vissa lärare dåligt förberedda ibland, men det brukar ordna upp sig. Det är väl som med allt annat..

I det stora hela vet man i början av terminen vad som kommer hända fram till den dagen man går på "lov".
Jag rekomenderar utbildningen starkt, även om jag är kritisk till vissa saker.
Jag tycker inte du ska se utbildningen som att läsa i tre år för att få ge mediciner som någon här skrev. Jag tycker man utvecklas mycket från hur man var som uska och man har större förståelse för hur allt fungerar i kroppen. På usk utbildningen fick man mest lära sig vad saker gjorde. På ssk utb. får man lära sig mer om varje sak och hur det funkar tillsammans!
Maila gärna om du har mer speciifika frågor.


Anders: Jag tror vi är överens på allt förutom att jag försöker hålla mig inom den ram som högskoleverket har satt upp och du vill ändra på den. Visst kan jag hålla med om det du skriver om förkortad tid för amb. sjukvärdare, men inte uskor i stort. Det kan nog tyvärr slå helt snett. Sen håller jag med om att den utbildningen bör ändra. Det är nog enklare att ändra än ssk utbildningen.
Men den som lever får se. Det kommer nog inte ändras under överskådlig framtiid!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 15/7 2004 18:58

Niklas Karlsson skrev:Skulle utbildningen bedrivas på 2 år så skulle den inte få akademisk status (Det finns inga högskoleutbildningar på två år längre). Med detta så sjunker statusen och därmed lönerna. Då pluggar jag hellre ett år till!
Är det status att plugga 3 år??
Under/sköterskeyrket är inte ett statusyrke. Tvärtom.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/7 2004 21:01

Alla jobb har en staus. inget vårdyrke har speciellt högt. Jag menade akademisk status, det är en annan sak. Däremot har ju ssk högre status än us i den meningen att de får bättre betalt!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 15/7 2004 22:01

Niklas Karlsson skrev:. Däremot har ju ssk högre status än us i den meningen att de får bättre betalt!
kan inte hålla med om att dom har bättre betalt.
uskorna hoh oss (mer än 5-års anställning) har x antal tusen mer i grundlön än vad nya syrrorna har. :lol:
ny usk/ny ssk = skiljer ca 1000 spänn mer/mån.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 16/7 2004 0:47

Hej alla.

Jag kan inte fatta hur Ni orkar tjatar inbördes om sjuksköterskor / ambulanssjukvårdare och deras goda eller dåliga utbildning etc.

Har Ni dåligt med körningar ...eller..?

Varför inte lägga denna överskottsenergi på att påverka myndigheter / beslutsfattare.
Ni kanhända har rätt... och ingen annan mer än Ni själva har fattat detta......, men att tjata på era kära vänner inom ambulansen i detta avlånga land tror inte jag är lösningen.

Kosta på er själva och kollegorna en klapp på axeln, vi gör tillsammans ett skitbra jobb. Våga glädjas tillsammans med de kollegor som tar initiativ till, och har intresset och kraften att studera, oavsett studienivå.

Varma hälsningar Micke.
7v+20v+USK+ssk+vub anestesi+vub iva+vub prehosp+en hel del erfarenhet från ambulerande verksamhet både i luften och på marken.
Jag är varken bättre eller sämre än någon annan, men kanske insett att utbildning, erfarenhet, öppet sinnelag och ödmjukhet inte gör ont.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/7 2004 6:51

Visst har du rätt!! Men jag tycker inte att det är det som vi disskuterar i den här tråden. Den handlar om förkortad ssk utbildning för de som vidareutbildar sig från usk.


Loranga: Det var nog det dummaste jag läst på länge. Man kan använda statistik hur som helst men det mest grundläggande när man använder sig av det är att man ska använda sig av samma eller liknande variabler. Man måste ex jämföra personer med ungefär lika lång tid i gemet, annars kommer statistiken bli helt sne. Om du jämför en sjuksköterska med fem års erfarenhet med en nyutexaminerad kommer du nämligen finna att den med längre tid på arbetet kommer (i de flesta fall) ha högre lön. Tro det eller ej!!

Du borde bli journalist. De är experter på att vända statistik så att det ser så bra ut som möjligt för ett visst ändamål.

interflora

Inlägg av interflora » 17/7 2004 23:31

Jo, visst är och låter det verkligen jätteroligt med att gå bredvid en dag och få "prova" på att spruta lite i en PVK och sedan tro att detta är vad en sjuksköterska gör...

Jag är inte alls emot att "alla" människor skall kunna läsa till sjuksköterska, snarare tvärtom!

Går du Samhällsvetenskapligt eller Naturvetenskapligt program är de helt och hållet rakt av "studieförberedande för högskola/universitet", medans omvårdnadsprogrammet inte är det på långa vägar!!!

Man borde ändra om en hel del i omvårdnadsprogrammet, exempelvis införa "vårdmatte", som kan ersätta Ma B... Där man får en längre kurs och lära sig allt inom den matematik som används inom vården och förbereder på samma gång för sjuksköterskeutbildningen.

Man borde ha en praktikkurs eller liknande för människor som vill läsa till sjuksköterskor, som att dem kan få gå i en termin och lära sig om kroppen och sjukvård i lite stora drag, som en grundläggande kurs och sedan få praktisera runt på en massa olika avdelningar och med olika yrkeskategorier på sjukhuset, tror personligen själv att många många människor kommer att känna att "sjuksköterska kanske inte var det jag ville bli", "undersköterska tror jag verkar som ett mycket roligare jobb, "läkare är nog någonting för mig"...

Detta ökar ju faktiskt chanserna att man kommer in på "samma villkor", samt att de flesta fortfarande är motiverade att bli sjuksköterskor eller liknande efter 2 år i skolan, för ändrar man sig då har ju faktiskt en hel plats gått till spillo, kan kanske inte låta som mycket men vi har inte en sjuksköterskeskola i sverige och det går som regel inte en elev i dem heller!!!
Dessutom kan det hända att människor kommer att verka saker är roliga som de absolut inte tänkte sig från början, som att jobba på Operation, Intensiv eller med gamla inom "långvården".

Och skulle kunna gå hur enkelt som helst att ändra sjuksköterskeprogram, för en dylik ändring hade ju inte varit någonting i jämförelse med det som fanns förut då man läste första året gemensamt och sedan delades upp i Allmän, operation, psykiatri eller geriatrik...
Men visst kommer det att ta ett tag i sådana fall och ändringen lär nog inte komma nästa år...

Och status kan ju diskuteras i åratal... Idag måhända att sjuksköterska har sin akademiska status och sin legitimation, inte mycket mer.
förut var faktiskt sjuksköterska i sig ett statusyrke, vilket tråkigt nog har förändrats mycket åt det sämre, likaså faktiskt med undersköterskor.
Och inte att förglömma den "personliga statusen"! Se bara på den största delen "äldre" undersköterskor, de går till sitt jobb och verkligen stortrivs med det! Utbildas man idag känner man sig som någon världens lägst stående varelse och jag tror nog att en del är utbildningen, det var mer praktik och vettig teori förut, idag läser man två kurser: Vård- och omsorgsarbete och Omvårdnad, innehållet är i stort sett detsamma!!!
(Men det sista här är bara min högst personliga tes.)

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/7 2004 8:50

Interflora: Du har intressenta ideér. Både högst realistiska men många är också orealistiska. Vi lever i ett land med världens högst skatter, men ändå går bara ett fåtal procent till vård och skola.

Det system vi har för antagning till högskola är det mest kostnadseffektiva, men nite det bästa. Självklart vore det bäst om alla som söker till högskoleprogram blir intervjuade av representent från en möjlig senare arbetsgivare för att se om de är lämpliga för uppgiften. Detta är speciellt viktigt i vårdinriktade ämnen,. då kanske främst läkare, psykologer osv.
Jag tycker inte att det finns någon anledning att se över detta system för antagning till sjuksköterskeprogrammet.

Dina ideer om omvårdnadsprogrammet tycker njag är bra. Det måste göras om så att de (vi) som läser omvårdnadsprogrammet ska ha behörighet till högskolan (allmän behörighet).
Det ser jag som en självklarhet.
Jag har ändå förståelse för hur de som bestämmer tänker. Ansökningar till omvårdnadsprogrammet sjunker stadigt, medans ansökningar till studieförberedadnde program ligger stabilt. Jag tolkar detta som att de som inte söker till omvårdnadsprogrammet gör något annat än att plugga. Kanske jobbar som sjukvårdsbiträde?
Traditionellt är omvårdnadsprogrammet tillsammans med andra program ett alternativ för de som inte orkar plugga. Detta tar man bort genom att lägga för mycket "jobba" kurser till programmet.

På min skola där jag gick så klämde man inte kurser som var frivilliga för att också få allmän behörighet. Tidien räkte inte till utan man kunde under sommaren plugga upp de ämnen som inte hanns med under ordinarie studietid. Sedan finns ju komvux..'

Att man ska gå en hel termin för att lära sig om "kroppen och sjukvård i lite stora drag" håller jag inte med om. Men kanske 4 veckors feriearbete under sommaren??

Förändring av sjuksköterkseprogrammet är en politisk process som bedrivs på hög ort till skillnad från omvårdnadsprogrammet som bestämms lite mer fritt i kommunen.
Ett riksdagsbeslut tar flera år i motionstider, utredningar, beredning och sedan ska allt genomföras praktiskt. Vi pratar i runda slängar 5 år.
Vad är det för ändringar som bör göras tycker du? Det framgår inte av ditt inlägg..

Min erfarenhet är att det är de unga undersköterskorna som tycker att jobbet är roligt och inte de äldre (då pratar jag inte om ambulansverksamheten). Många äldre uskor (och även ssk) är väldigt bittra, men det beror förstås mycket på den specifika arbetsplatsen.

Varför pluggar du inte till sjuksköterska? Är du uska? Har man inte betygen kan man åberopa reell kompetens och medverka i alternativt urval vid vissa skolor..

Anonymous

Varför skilja på olika områden?

Inlägg av Anonymous » 27/7 2004 11:05

Har en utbildning som motsvarar USK. Vill jag bli SSk tar det 3,5 år. Har även en annan utbildning, elmontör, vill jag bli ingenjör tar det 4 år (så där på högt, har inte kollat tiderna). Varför vill någon (utan att nämna namn) att USK skall få studera till SSK på kortare tid än andra, när det inte är möjligt inom andra brancher? Om vi följer dessa idéer om förkortad studietid så kan väl jag dra av minst 2 år på ingenjörsexamen, frågan är vilken skola som går med på det?

Nu känner jag inte till era scheman på olika skolor och andra instanser men läser ni mycket som inte rent har med era studier att göra? Tänker närmast på allmänbildande ämnen. Där kanske finns en möjlighet att korta av litet.

micke SSK

Vad ska man säga?

Inlägg av micke SSK » 28/7 2004 1:11

Läser med förtvivlan de insändare som med stark övertygelse anser att man som USK:a borde få nåt slags försprång i Sjuksköterskeutbildningen.
Jobbade själv som USK ca 6 år innan jag började min utbildning till Sjukskötare på Sophiahemmet. Kan även poängtera att jag gick den gedigna USK-utbildningen på gymnasiet.
Jag vet att jag kanske sticker ut hakan nu, men jag förutsätter att ingen som är utbildad sjuksköterska står bakom några av de insändare som anser att man kan "hoppa på" en akademsik utbildning i ett senare skede, för att man har erfarenhet som USK:a... Utbildningen är nämligen mycket mångfacetterad och trots att jag kände igen en del och även hade lite lättare det första året, tack vare min erfarenhet, är detta dock långt ifrån samma sak som att kunna allt i utbildningsplanen. Helheten är det viktigaste!
Jag är dock mycket imponerad av kunskaperna hos många av de ambulanssjukvårdare jag haft förmånen att arbeta med, och jag är rätt säker på att deras egen kunskapshunger i kombination av erfarenhet står bakom detta..
Glöm inte bort att man som leg, sjuksköterska faktiskt både är medicinskt ansvarig (i ambulans) samt även arbetsledare. Utbildningen leder fram till legitimation, detta gör också att man ej kan såga i utbildningen hur som helst.
Ett fåtal av de argument jag läst är vettiga, bla att man inte kan vara säker på en persons kompetens, bara för att det står sjuksköterska på ryggen, men rötägg förekommer ju i allra högsta grad även inom andra yrkesgrupper...Samarbete framför allt! Det är bara att sätta igång att plugga, jag lovar att det är värt det!

De som tror sig veta allt, är i själva verket de mest okunniga......

Skriv svar