Narkossköterska

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

36

Narkossköterska

Inlägg av 36 » 18/1 2006 0:13

Hejsan!

Har länge funderat på yrket narkossköterska och vilka arbetsuppgifter man kan bli deligerad. Någon sade till mig att en narkossköterska med samtliga delegeringar näst intill är en doktor (kanske inte bokstavligt, men principen om berättigande).

Kan någon förklara vilka delegeringar en narkossköterska kan få som mest?

Tack så mycket på förhand!

Andreas

36

Inlägg av 36 » 18/1 2006 18:54

Ingen som kan besvara denna fråga?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 18/1 2006 19:31

Är ingen expert på området men det finns mig veterligen inget lagligt hindet för att ge en vanlig sjuksköterska samma delegeringar som en NSK. Dock så söver ju NSK på egen hand ofta och handhar då väldigt potenta läkemedel. Men man hanterar potenta lkm även på IVA.

Vill därför inte stämma in i den beskrivning du har gett att en NSK skulle vara detsamma som en doktor (något rationaliserad förklaring i o f s).
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

36

Inlägg av 36 » 18/1 2006 19:40

Tack så mycket!

Det var inte mina egna ord angående en NSK:s likvärdighet med en doktor. Men, angående detta med delegeringar för SSK och NSK. Vilka är samtliga delegeringar som kan tilldelas?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 18/1 2006 21:28

Vilka delegationer en sjuksköterska kan få avgörs egentligen inte av utbildning utan av arbetsuppgifter. För att få en delegation måste man klara av uppgiften. Vissa saker är lite mer uppstyrt har jag förstått. Tex tror jag att endast Distriktsköterskor får vaccinera barn. Narkosläkemedel får vilken sjuksköterska som helst rent lagligt ge om de har delegation och klarar av uppgiften. I praktiken blir det som Wernvik säger endast narkossköterskor som använder dessa läkemedel på egen hand, även om IVA-sjuksköterskor, mottagningssköterskor handskas med sådana läkemedel.

Narkossjuksköterskor arbetar efter generella direktiv och beräknar doseringar, administrationstakt osv själva utifrån patientens status.

36

Inlägg av 36 » 18/1 2006 21:46

Novisen, tack så mycket för ditt svar!

Men, det finns ingen möjlighet att någon skulle kunna lista upp de delegationer en NSK kan få? Är inte så insatt i yrket i sig och kan därmed heller inte "lista" ut dem.

Tack så mycket!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 18/1 2006 22:53

De vanligaste sätten att söva på är:

Balanserad anestesi: Induktion (sövning med) med Propofol(Diprivan), Pentothal + Fentanyl (Lephtanal), Rapifen. Muskelrelaxering med tex Esmeron. Underhåll med Opioid + anestesigas.

Sövning med enbart anestesigas.

TIVA= Total intravenös anestesi tex Propofol + Rapifen eller Ultiva + Propofol. Sprutpump som ger kontinuerliga doser sömnmedel och smärtstillande.

Crusch Induktion= Som balanserad anestesi men man har ett snabbare förlopp under själva sövningen. Oftast ger man Celocurin som är den snabbast verkande muskelrelaxerande läkemedlet. Oftast komprimeras även matstrupen (krickoidtryck) även om fler och fler går ifrån detta.

Vid vissa ingrepp så kan patienten få spontanandas på mask eller larynxmask. Vid andra operationer så kopplas patienten till respirator som sköter andningen. Då krävs att patienten är intuberad (ibland dock endast larynxmask).

Narkossköterskor arbetar efter färdiga PM. Alla patienter har bedömts av en anestesiläkare som ordinerar sövningsmetod. Narkosläkaren och narkossjuksköterskan kommer överens om Narkosläkaren ska medverka under sövningen. Underhållet av narkosen är en stor del av operationen där det gäller att ge patienten en bra sömn och behandla uppkomster av oönskade biverkningar. Att patienten får ont och att patienten tappar blodtryck är de vanligaste komplikationerna men även att de inte ventilerar sig tillräckligt effektivt.

Många gånger arbetar narkossjuksköterskor med lite mer erfarenhet helt självständigt och kan tvingas fatta beslut på egen hand som inte är ordinerat av en läkare. Detta då läkare inte alltid finns tillgängliga.

Narkossjuksköterskor lägger inte blockader och ryggmärgsbedövningar men jag har träffat en narkossköterska som lagt över hundra spinalbedövningar. IVRA (ungf.lokalanestesi i blodtomt fält) läggs av narkossjuksköterskor.

Novisen//

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Narkossköterska

Inlägg av AMBASS » 18/1 2006 23:30

36 skrev:Hejsan!

Har länge funderat på yrket narkossköterska och vilka arbetsuppgifter man kan bli deligerad. Någon sade till mig att en narkossköterska med samtliga delegeringar näst intill är en doktor (kanske inte bokstavligt, men principen om berättigande).

Kan någon förklara vilka delegeringar en narkossköterska kan få som mest?

Tack så mycket på förhand!

Andreas
Hej!

En narkosskötare/sköterska följer de deriktiv narkosläkaren ger efter att ha träffat patienten. Narkosskötaren/sköterskan tjänar betydligt mindre än en läkare. Efter en VUB om 40v efter din grundutbildning till syrra kan du arbeta som narkossyrra! En narkossyrra läser inte heller djup pre-medicin. Utbildningen skulle kunna bli betydligt bättre!
Blood Will Tell

36

Inlägg av 36 » 19/1 2006 0:14

Tack så mycket för utförliga svar!

Hur fungerar det med intubering, får en SSK resp NSK göra detta?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 19/1 2006 10:31

En ssk får göra det efter delegering medans NSK har det i sin formella kompetens om inte jag missminner mig.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 19/1 2006 10:35

Wernvik skrev:En ssk får göra det efter delegering medans NSK har det i sin formella kompetens om inte jag missminner mig.
Vad jag har hört så krävs det 5 lyckade intubationer på huset innan man få delegering för att utföra det prehospitalt.. Men det kanske är olika på olika ställen?

36

Inlägg av 36 » 19/1 2006 11:09

Om man tänker till arbetssättet. Arbetar en NSK mer självständigt än en SSK och vilka egna beslut får en NSK ta?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 19/1 2006 17:17

zAjben skrev: Vad jag har hört så krävs det 5 lyckade intubationer på huset innan man få delegering för att utföra det prehospitalt.. Men det kanske är olika på olika ställen?
Det är upp till delegerande läkare.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

ssk-ane-skåne
Inlägg: 53
Blev medlem: 3/12 2005 15:06

Narkossjuksköterska

Inlägg av ssk-ane-skåne » 19/1 2006 18:07

En NSK sköter i princip hela narkosen om inget oförutsätt händer. Då skall narkosläkaren kontaktas. I Kristianstad där jag jobbar så är det i princip klart att köra igång och söva på alla elektiva patienter utan att kontakt med narkosläkaren tas. (som annars är brukligt)Detta innebär att om inget oförutsätt händer så behöver man inte se en narkosläkare på hela dagen. Oftast löser man problemen över snabben eller tel. Barn är ett undantag och såklart när olika bedövningar skall läggas.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 19/1 2006 21:00

Vi söver 90-95 % av alla patienter själv tillsammans med undersköterskan på salen, ASA 1-2 och även ibland ASA 3. Barn mellan 6 mån och ca: 7 år söver vi nästan alltid tillsammans med narkosläkaren. Spinaler epiduraler sköter narkosläkaren eller eventuellt någon AT. Jag tycker personligen att vi narkossköterskor ska kunna lägga våra egna spinaler.
Zajben, deligering för att intubera prehospitalt gäller enbart hjärtstopp. Hos oss måste ambulanspersonalen göra en lyckad intubation per år för att behålla deligeringen.
intubera mera !!

Skriv svar