IVA ssk

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

IVA ssk

Inlägg av ohlstedt » 21/1 2006 10:51

Anställer man Iva ssk på ambulans?...

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/1 2006 10:57

klart man gör!

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 21/1 2006 11:02

Är det självklart?...trodde att det bara var narkos och amb ssk :roll:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/1 2006 11:11

Nej så är det inte.

Paradoxalt nog så verkar detsom att man hellre anställer iva och anesyrror än ambulans. Många av de jag pratat med som gått ambvubben tycker att den är helt värdelös, Specielt om man var amb sjv innan.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 21/1 2006 11:19

Okej...funderar på olika ssk vubbar, man vill ju ha en så bred utb som möjligt ´självklart är man intresserad av att jobba på ambulans men frågan är om man vill göra det till pensionen när man är 50 kanske man vill in på sjukhuset och jobba som iva ssk och då är det ju bra om man slipper vubba vid en senare ålder sen tror jag att det är lättare att få iva vubben betald än amb vubb...

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/1 2006 11:36

ja, iva där jag bor brukar vara givmilda med utbildningen. Sök jobb på iva som allmänsyrra så löser sig säkert det problemet

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 21/1 2006 12:13

men men först och främst har jag 5 terminer kvar på ssk prog... :P
Sen har jag fått för mig att det skulle vara intressant att jobba på en bränskade avd. och där kan man ju också jobba som iva ssk...

AuF

Inlägg av AuF » 24/1 2006 18:56

Hej ohlstedt.

De erfarenheter jag fått genom bekanta som läst div vubbar är:

Har man inte jobbat som ambsjv innan är helt klart ambvubben att föredra.

Om man jobbat en längre tid inom ambulansen kan Narkos vara att föredra, dock "kräver" ju detta att du skaffar dig en växeltjänst på OP för att hålla din kundskaper ajour. Utan detta blir snabbt dina anestesikundskaper rostiga då inte används speciellt ofta prehosp.

"Många av de jag pratat med som gått ambvubben tycker att den är helt värdelös" Har dock aldrig hört att den skulle vara värdelös. Har snarare fått höra mycket positivt om den. Säkerligen stor skillnad beroende på varrt man läser vubben. Dem jag känner har läst sin vubb i Borås och har nästan bara gott att säga.

IVA, har jag faktist ingen aning om hur den funkar i ambulansen. Ser inte varför den skulle passa sig bättre än tex ambvubben i ambulansen ? Låter väldigt märkligt.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 24/1 2006 20:13

Jag har fått "klagomål" som prvat meddelande angående det jag skrev att ambvubben är värdelös.

Jag skriver att det är andrahandsuppgifter och jag utgår då från att man har varit amb sjv innan man går den.

Vad jag vunnit genom att slänga ur mig en sån sak är att jag blev motbevisad och det har gett gett mig en större insikt i just den utbildningen.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 24/1 2006 20:25

IVA-syrror söver ju patienter som ligger i respirator med propofol/diprivan. Får dom även göra det prehospitalt vid tex intubering? (Alltså de som är anställda på ambulansen, har dom generell delegation.)
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 24/1 2006 20:54

Nej de har de inte. Det är inte en generell delegering inne på huset. Nästan uteslutande är en doktor med då också.

Sen har kag aldrig sett propofol prehospitalt? Du får gärna berätta vidare..

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 25/1 2006 0:04

Är man sjuksköterska och är intresserad av att jobba i ambulans så bör man gå en ambulansutbildning(ambulansvubben). Det är lika självklart som att man läser IVA vubben om man vill få jobb på IVA. Befattningen på vubben (den del av utbildningen där man lär sig arbetet i ambulans och ambulansens utrustning) skiljer sig inte från ambulanssjukvårdarnas utbildning. Jag kan förstå att ambulanssjukvårdare inte finner ambulansvubben givande då man måste lära sig hur en ALLFA-BÅR fungerar och hur man sätter på en halskrage på en patient. För dessa skulle tex IVA eller Narkosvubben vara mer givande då man läser områden man inte behärskar.

Ett problem med Ambulansvubben skulle också kunna vara att det är svårt att binda lärare till utbildningen som både är teoretiska och har den nödvändiga praktiska erfarenheten för att få utbildningen trovärdig. Sjuksköterskor i ambulans är dessutom en ny företeelse och något ultimat upplägg av utbildningen finns nog inte än. Är rädd för att utbildningen inte alltid håller "måttet" i jämförelse med IVA och Narkos som är väl inarbetade runt om på våra högskolor.

Vi har Propofol i bilarna men inte Pentotal.

AuF

Inlägg av AuF » 25/1 2006 2:25

Hej Novisen.

Ambvubben innehåller väl teoretiska kurser som ändå måste vara relevanta även för amb.sjv ? I och med att man läser relativt många poäng ihop med både iva och narkos.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 25/1 2006 7:49

En fråga: får man intubera och söva som IVA ssk? trodde det bara var Narkos ssk,
Men om man vill jobba på ambulansen först i 20 år och sen in på huset igen, vilka möjligheter har man att få jobb på huset då med amb ssk utb. kan man få jobb på akuten med en amb vubb? eller får man lov att jobba som allmän ssk på huset om man bara har amb vubben?
men men mycke kan ju ändras på 20 år...=)
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 25/1 2006 9:09

På akuten går det alldeles utmärkt att jobba med en Ambulans VUB.

Skriv svar