Bästa militärutbildningen?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

Give peace a chance

Inlägg av Anonymous » 28/1 2006 23:45

Det är så härligt med lumparlivet, INTE! Visst så håller krigsmaktens sjukvårdsutbildningar en relativt bra kvalitet och visst så kan väl lumpen ge en lite erfarenheter. Men betänk väl:

· Du tvingas offra minst 10 månader av ditt liv för staten, för en slaversättning, Med tanke på hur många som gör lumpen idag kan man ju undra vad det är för rättvisa med detta. Medans du sliter häcken av dig på ett regemente utan några större bekvämligheter så har andra jämnåriga redan påbörjat sina högskolestudier.

· Det militära systemet trycker ner din kreativa förmåga och du skall lära dig att inte tänka fritt utan lyda order utan att ifrågasätta.

· Du tvingas lära dig att använda vapen, även om man är sjukvårdare för det heter så fint att man skall kunna skydda sig själv och/eller sin patient om man blir angripen. Själv kan jag inte få ihop det att när man som sjuksköterska eller ambulanssjukvårdare dedikerat sitt liv åt att hjälpa andra och rädda liv skall lära sig att använda vapen som är framtagna för att så effektivt skapa så stor skada som möjligt på en annan människa.

· Det påstås att det är en så stor merit att ha gjort lumpen, visst det är sant till en viss del, de första åren efteråt kan det vara en fördel men efter några år så får andra erfarenheter större tyngd.
Så mitt råd är skippa lumpen och gå direkt på sjuksköterskeutbildningen det tror jag du tjänar mest på.

Fd Fk. Frank Pierce

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 28/1 2006 23:53

Uppenbarligen så spelar det stor roll var och under vilka befäl man gjort lumpen. Jag känner inte alls igen mig i de hemska beskrivningar om lumpen så radas upp här. Jag står kvar vid att jag tycker att det på många sätt är nyttigt att ha gjort lumpen inför ssk arbetet. Dessutom så vill jag påstå att under 6 av mina 10 månader hade jag sjukvårdsrelaterat arbete som huvudsyssla.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/1 2006 10:26

Instämmer med Wernvik. Att bara lyda order och inte tänka fritt är väl något förlegat. Den dagen man saknar en lämplig order är ju inte det lika med rast-vila och därför agerade åtminstonne vi ganska så fritt hela tiden. Enda begränsningen var väl möjligtvis någon stående order om att högre chefer inte fick se mobilrelaterad material och att kortleken bara används då man inte har något annat att göra.
Att det alltid finns något vettigare att göra än kortspel i gröna kläder är ju dock en annan sak. :lol:

klerty

Inlägg av klerty » 29/1 2006 11:18

I dagens läge anser jag nog att får man chansen att göra lumpen så ska man ta den. Visst som du pretar om gruppdynamik etc. men det finns så mycket mer man lär sig. Ta chansen!

Användarvisningsbild
Birger
Inlägg: 17
Blev medlem: 3/8 2005 2:22
Ort: Malmö / Lund

Inlägg av Birger » 29/1 2006 11:52

Hej
plutonsjukvårdarbefattningen har ju (som tidigare debattörer säger) tagits bort från mekaniserad bataljon och de flesta sjukvårsutbildningar inom armen och marinen är väsentligen likvärdiga.
Jag håller med om att det kan, för framtida jobb på ambulansen, vara klokt att kolla efter "övriga civila meriter" som exempelvis civilt lastbilskörkort men skulle man vilja ha en mer omfattande sjukvårdarutbildning så finns det nästan bara jägarförbanden i Karlsborg och Arvidsjaur att välja på, deras utbildningar för värnpliktiga sjukvårdare är mycket bra men å andra sidan betydligt svårare att ta sig in på.

Sjukvårdskolan på T2 har ett mycket gott rykte, låter som en utmärkt plats att göra lumpen på. Stärk din kropp istället, en bra rygg är något som du kommer ha glädje av om du ska jobba någon längre tid inom ambulansen.

RO-kurserna på FSC för medicinalpersonal kräver, i nuläget, att du är såväl legitimerad ssk som klar med VUB inom en av fyra inriktningar (op, IVA, narkos eller ambulans), det är dessutom lite oklart vad målsättningen med RO-sjuksköterskor kommer att vara i framtiden.

JohanZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 8/3 2006 19:34
Ort: karlstad
Kontakt:

Inlägg av JohanZ » 14/3 2006 21:19

jag ska förhoppningsvis rycka in i lumpen 2007

men jag vet inte vad jag ska välja.jag tror det står mellan sjukvårdare och bevakningssoldat.jag hade tänkt jobba som väktare/ordningsvakt efter lumpen.är det vettigare att vara sjukvårdare i lumpen då? för jag är sugen att läsa till ambulanssjukvårdare om några år.men jag är inte helt säker på att det är min grej.är det bra att vara sjukvårdare i lumpen så jag får "prova på" och arbeta med vård av människor?

sköt om er
mvh Johan

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/3 2006 19:18

JohanZ: Tycker det låter vettigt att göra lumpen som sjukvårdare isf. Du får då möjlighet att se om akutsjukvården passar dig. Chansen är också stor att du även får skyddsvaktsutbildning och på så vis även får en viss inblick i väktarjobbet.

JohanZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 8/3 2006 19:34
Ort: karlstad
Kontakt:

Inlägg av JohanZ » 16/3 2006 14:43

ingår det praktik i sjukvårdstjänsten fortfarande? vilka förband är bäst när det gäller utbilda sjukvårdare? vilka bör man undvika?
mvh Johan

Lipton

Inlägg av Lipton » 16/3 2006 19:25

JohanZ: Bäst är jag ganska övertygad om att FJS är. Men då vet du ju inte förrän efter ett tag om du får pyssla med sjukvård över huvud taget. Har du tur kan du istället få en så civilt meriterande tjänst som exempelvis prickskytt. Vem skulle inte vilja ha det i sitt CV? :lol:

Hemothorax
Inlägg: 14
Blev medlem: 31/5 2006 11:51

Inlägg av Hemothorax » 21/6 2006 18:56

Hallå! Jag gjorde 15 månader som sjukvårdare på ett jägarförband i Karlsborg (K3). Detta är den bästa sjukvårdsutbildning jag gått! Lärde mig mer än på min 40 veckors amb.sjv utbildning och läste lika djupt inom tex. anatomi, mikrobiologi fysiologi som nu på sjuksköterskeprogrammet (kan iofs bero på att sköterskeutbildningen är ett hysteriskt dåligt dagis o inte på den höga kvalieten på mil.sjv.utb.)

Märkväl att utbildningarna hittils drivits av varje enskilt regemente vilket ledde till stora kvalitetsskillnader, men inom snar framtid kommer de att centraliseras till FSC, som någon skrev. Detta gäller dock ej jägarna som kommer fortsätta köra i Karlsborg. Utan att nämna perrsoner vid namn kan jag säga att jägarsjukårdscentrum i Karlsborg drivs av två extremt duktiga personer med lång erfarenhet som anestesissk, prehosp etc etc och givetvis även militär sjukvård (ex BATLS).

Någon människa skrev att denne rekommenderade att hoppa över lumpen o gå direkt på syrrautb. -detta måste va ett skämt... Visst ger syrrautb. en leg. men som utbildning lärde jag mig kansk 30% mer på 3 års universitetutb. än vad jag gjorde på 4-5 månader på en sjv.skola i FM (exkl. praktiken). Dessutom finns det inget som hindrar att du gör som jag -läs båda!!! Värnplikten ger dig mkt goda erfarenher att hantera (en stor mängd-) sjv.utr i mörker, i eländig terräng och under stressiga förhållanden, vilket jag har haft stor nytta av senare på ambulansen. Dessutom är det en skojjig och iövrigt bra utb, vad gäller tex organisation & ledarskap (vilket det råder en total avsaknad från både inom universieteten och stora delar av landstingen)

Värnplikten är bland det mest givande jag gjort och även det roligaste... kan bara varmt rekommendera det! Jag fick 10 hp efter min sjv-utb. Vet ej hur det är på andra förband men hos oss fanns en "plutonssjukvårade" på varje grupp. Hmm lät kanske liteskumt men, alltså en KB-sjukvård på varje patrull, detta eftersom att jägarpatrullerna ofta operarer långt från egna förband, så mao kan patrullen hamna 10 mil från sin stabsgrupp vilket gör dt onödigt med en plut.sjv. Dessutom fanns en fallskärmsburen förbandsplats samt sjukvårdstransportgrupper.

Sammanfattningsvis tycker jag du ska (om du har viljan o motivationen) satsa på att ta dig till ett jägarförband, och visa intresse för sjuvårdstjänst!! Lycka till!!!!

Hemothorax
Inlägg: 14
Blev medlem: 31/5 2006 11:51

Inlägg av Hemothorax » 21/6 2006 19:12

äh... jo, såg lite fler frågor... ja, vi fick 6 veckors praktik... 2 veckor ambulans, 2 veckor akutmottagning och 2 veckor narkosen... detta görs på soldatens hemort, så du bor alltså hemma under dessa 6 veckor.

Och vad gäller påståenden om att "inte tänka själv". Tjänsten jag hade som jägare/sjukvårdare var på en spaningsgrupp. Detta innebär att gruppen i huvudsak sysslade med helikopterburen fjärrspaning och i viss mån fjärrstrid.
Jag som gruppens sjukvårdare hade "på pappret" ansvar att efter det akuta omhändertagendet kunna vårda upp till tre skadade kamrater, i upp till TRE DYGN, dvs jag bar med mig LM och övrig utr. för "9 vårddygn". Och detta i vissa lägen helt utan kontakt med läkare eller övriga.

Utan att utveckla detta mer kan du ju själv dra slutsatsen om; "Det militära systemet trycker ner din kreativa förmåga och du skall lära dig att inte tänka fritt utan lyda order utan att ifrågasätta"...

Mr M

Inlägg av Mr M » 21/6 2006 22:43

Hemothorax!!...bra skrivet! De är sånt här som jag tror att man vill läsa om man står vid vägskälet och har valsvårigheter. Kan bara hålla med alla som tar fram värnplikten som något possitivt. Mina erfarenheter av värnplikten och då som tranportsjukvårdare är bra fast det nu är ett antal år sen jag gjorde den. Hade då ingen möjlighet att praktisera inom det civila och fick inga högskolepoäng men vill ändå säga att den teoretiska och praktiska övningen har kommit till stor nytta vid min utlandstjänst och nu som ssk.

Vapen tjänst för sjukvårdare inom militären??...ja tack:)

Trevlig midsommar från en nykommling här på ambulans forum

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Bästa militärutbildningen?

Inlägg av AMBASS » 22/6 2006 14:31

Arvid skrev:Hej allesammans!

Är det någon som har några synpunkter på vilken som är den bästa utbildningen i lumpen om man sedan vill jobba på ambulansen?


själv skall jag göra lumpen som sjukvårdsgruppbefäl på T2 i skövde, men jag funderar på att försöka ändra detta till plutonsjukvårdare.
Bra idé/dålig idé?

tacksam för svar / Arvid
Cheers Arvid!

Jag tror att du kommer få en bra utbildning i Skövde. Min erfarenhet är att den militära sjukvårdsutbildningen är mycket praktisk och där det sunda förnuftet får råda. De som med en militär sjukvårdsskolning i ryggsäcken sedan läser till SSK eller Ambulanssjukvårdare brukar ha ett ordentligt försprång vid de praktiska och kliniska delarna i jämförelse med sina kursare. Ett råd är att du är pigg på att lära och att du frivilgt deltar vid olika övningar vid er sjukvårdsskola. Nöt in det praktiska omhändertagandet och du kommer ha en mycket god grund att stå på.

Börja redan nu plugga på anatomin. Det har du igen när du kommer ner. Fokus bör ligga på andningsorganen och cirkulationen. Läs gärna också de böcker ni skall nyttja (borde finnas att låna) - ring din kommande adjutant eller chefen på sjukvårdsskolan - Ofta uppskattas denn typ av nyfikenhet och vilja att vara förberedd. Ta med polarna ut på löprund och kör HLR i dess fulla spektra på docka i terrängen (har du ingen docka, så bygg en själv). Skottskador, splitter och chock kan du också ha som kvällslektyr och gärna med militär vinkling.

Skulle du senare (efter din vpl) vilja lära dig mer om militär sjukvård finns en uppsjö av forum. En sista tips är att börja träna i att bädda sängen. Är detta och rakningen korrekt utfört, så har du tid till annat.

HOPPAS DU FÅR EN BRA TID I DET MILITÄRA.........
Blood Will Tell

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 22/6 2006 14:53

Arvid, försök hinna med att bada, sola, äta glass och koppla av också i sommar! :wink: // Akuten

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Re: Bästa militärutbildningen?

Inlägg av zAjben » 25/6 2006 13:35

Arvid skrev:själv skall jag göra lumpen som sjukvårdsgruppbefäl på T2 i skövde, men jag funderar på att försöka ändra detta till plutonsjukvårdare.
Bra idé/dålig idé?

tacksam för svar / Arvid
Det beskedet jag fick av pliktverket när jag ville söka till plutonsjv var att det inte tas ut sådana längre. Alla tas ut som Sjukvårdsgruppbefäl och sedan fördelar förbandet själva mellan plutonsjv och den andra kategorin som jag inte kommer ihåg vad den hette. Du får dubbelkolla det, men jag tror att du har möjlighet att bli placerad som plutonsjv utan att behöva ändra det innan.

Skriv svar