Bästa militärutbildningen?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

Bästa militärutbildningen?

Inlägg av Anonymous » 21/1 2006 18:46

Hej allesammans!

Är det någon som har några synpunkter på vilken som är den bästa utbildningen i lumpen om man sedan vill jobba på ambulansen?


själv skall jag göra lumpen som sjukvårdsgruppbefäl på T2 i skövde, men jag funderar på att försöka ändra detta till plutonsjukvårdare.
Bra idé/dålig idé?

tacksam för svar / Arvid

klerty

Inlägg av klerty » 21/1 2006 19:41

Plutonssjukvårdare finns inte längre inom försvaret utan alla hamnar i sjukvårdsgrupp eller på förbandsplats. Vad jag vet så ska alla sjukvårdsutbildningar vara liknande på dom flesta regementen runt om i landet med 10 högskolepoäng som bonus. Dock kan kanske kvaliten och inehållet skiljas åt från ort till ort. Men om jag vore du skulle jag vara nöjd med den placeringen i Skövde, har bara hört gott om den skolan, samt dom befäl jag träffade från Skövde var mycket bra. Muckade själv från Art.reg Kristinehamn 2004.

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/1 2006 0:20

För civilt meritvärde tror jag T2 är bland de bättre förbanden eftersom de skickar sina sjukvårdare till högskolan där de får läsa kursen Akutsjukvård i fält 15 p. istället för den vanliga 10 poängskursen från Karlstads universitet. De jag pratat med som haft den tjänsten tyckte dessutom att utbildningen höll väldigt god kvalitet.
Övriga civilt meriterande saker så som C-körkort vet jag inte något om, men jag antar att några borde få det då förbandsplatserna vanligtvis har två lastbilar eller nått sånt.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 22/1 2006 16:10

Huvudsakligen är jag ute efter kunskap/erfarenhet jag kan ha med mig i eventuella studier och arbete inom den "civila vården".

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 23/1 2006 18:50

Jag kan varmt rekomendera www.fsc.mil.se - Försvarsmaktens sjukvårdscentrum.

Dem har en bra RO (Reservofficer) utb på 20 veckor under 1 år

Kan dock vara så att den kommer att göras om iochmed det nya utb systemet som kommer inom Firman dem närmaste åren.

Jag kommer dock att hoppa på denna då jag tycker det är en mkt bra språngbräda för mer avancerade tjänster.

/J
Senast redigerad av 1 Anonymous, redigerad totalt 24 gånger.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 23/1 2006 22:48

När jag gjorde lumpen (K4) för ungefär 30 000 år sedan hade plutonsjukvårdarna på jägarförbanden högt anseende. 20 veckors utbildning, 3 veckors civil praktik. Fick lära oss sätta thoraxdrän, frilägga vener, intubera, nålsättning, nålpunktion, ligering mm. Insåg efteråt att ganska mycket av utbildningen gick ut på att det skulle kännas som att vi hade betydelse. Ens viktigaste uppgift i krig är dock att se till att alla tvättar sig.........osv

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 24/1 2006 17:01

Mer avancerade tjänster inom vad? Om du menar ledning och stabsjobb ja men inte om du vill öka din medicinska kunskap. Jag kan inte komma på en enda kurs som bara är öppen för RO. Som vanligt är det behovet som avgör.
Det jag menar är inte enstaka kurser utan ett program på 20 veckor fördelat under ett år.

Och det är riktigt, den medicinska kunskapen ökar nog inte mkt däremot förmågan att samordna och leda en insats

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 26/1 2006 18:22

Tycker att Sjukvårdsgruppsbefäls utbildningen på T2 var mycket bra!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Jupp

Inlägg av magill » 27/1 2006 20:41

Att göra lumpen som sjukvårdare är en bra start tycker jag. Man lär sig allt grundläggande inom akutsjukvården. Samtidigt lär du dig att alla skadade alltid hamnar på andra sidan av det lerdike du inte ser förrens du står mitt i det. Men det är en annan sak..

Jag gjorde lumpen som sjukvårdare förbandsplats på P10 (numera nerlagt), och vi fick 10p i akutsjukvård samt 10 veckor militär utbildning - både hygien, m.m., men även bygga tält och bära bår. Jag gjorde även 3 veckor praktik på akutmottagning.

Vi hade bandvagnar så något C-kort var det aldrig tal om dessvärre. Men ring och kolla med förbandet om du kan tänkas få det. Alla gör olika verkar det som.

Huruvida T2 är världens bästa ställe vet jag inte. Jag har bara varit inne med folk till sjukkvarter där, det är min enda erfarenhet av det stället.

Men om du verkligen vet att du vill jobba med sjukvård - gör då inte lumpen. Det tar bara tid i onödan. Min erfarenhet att sjukvårdskursen är det minsta man gör. Läs till syrra direkt istället. ;)

Lycka till!

/Fu Magill, SSK stud

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Re: Jupp

Inlägg av Wernvik » 28/1 2006 11:03

magill skrev:Men om du verkligen vet att du vill jobba med sjukvård - gör då inte lumpen. Det tar bara tid i onödan. Min erfarenhet att sjukvårdskursen är det minsta man gör. Läs till syrra direkt istället. ;)

Lycka till!

/Fu Magill, SSK stud
Måste be att få anmäla en avvikande åsikt! Visst, i lumpen håller man på med mycket mer än sjukvård. Men man får defakto hålla på mycket med sjukvård under basala förhållanden. Jag tycker definitivt att det är värt att göra lumpen före man läser ssk. Jag vill inte kalla det slöseri med tid utan en nyttig erfarenhet på många plan. Erfarenhet om livet som är bra att ha som syrra.


/ Fu Wernvik. Sjuksköterska
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Re: Jupp

Inlägg av Lipton » 28/1 2006 15:05

F7 var definitivt bästa förbandet. Frikostiga med C-kort och kontrollerad fältmässighet (=bara jobbigt för att prova men inte för sakens skull). God mat i ny matsal. Bra sjukvårdsbefäl. Bra utbildning (tyvärr på F17 :cry: ).
Men som sagt var, det var då. Nu står matsalen tom.
Håller med furiren Wernvik. Lumpen är nyttigt om man har det intresset. Ger om inte annat möjligheten att öva saker som är sällsynt i det civila.

//Fu. Lipton

klerty

Inlägg av klerty » 28/1 2006 16:52

Japp ställer in mig i raden av folk som vill framhäva värnpliktens betydelse. Det är en upplevelse för livet och man kan utveckla och upptäcka både nya saker hos sig själv, men man finner också vänner som man får en mycket trevlig sammansvetsning inom gruppen men också hela plutoner.

//Fu. Nilsson

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

På sätt och vis

Inlägg av magill » 28/1 2006 17:06

Ja visst. Du får förhoppningsvis kompisar, sammanhållning, etc etc. Jovisst, man får massor av erfarenheter om sig själv och andra och gruppdynamik. Å som hyfsat intresserad av psykologi och gruppens psykologi är det ett bra studietillfälle ;)

MEN det jag menar är: Om man gör lumpen för att lära sig sjukvård och ändå vet att man kommer att läsa vidare, DÅ är det onödigt. Men om man gör lumpen för att man vill upptäcka att snön är kall och att logement luktar illa, varsågod.

Grejen är den att du måste vara beredd på att det kanske inte är främst sjukvård som du kommer att se som det främsta du lärde dig under din tid.

Bygg fred av medmänslighet och ödmjukhet.
Pax et bonum

Skriv svar