Prao!

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/2 2006 18:58

Niklas Karlsson skrev:Jag har lite svårt att förstå varför man erbjuder praktik på ambulansen då man ändå itne får jobba där när man är färdig? En anan sak är ju att ge uskor som går sin vidareutbildning den möjligheten (Det borde vara ett krav:))
§

Vi har elever på årskurs 3 från omvårdnadsprogrammet som praktiserar hos oss. Vi har inte heller några beslut tagna på att undersköterskor utan ambulansutbildning inte får jobb hos oss.

Crille
Inlägg: 33
Blev medlem: 5/5 2005 22:32
Ort: Uppsala/ Stockholm

Inlägg av Crille » 28/2 2006 19:57

Niklas Karlsson skrev:Jag har lite svårt att förstå varför man erbjuder praktik på ambulansen då man ändå itne får jobba där när man är färdig? En anan sak är ju att ge uskor som går sin vidareutbildning den möjligheten (Det borde vara ett krav:))

Svårt att förstå? Det är väl bra att man erbjuder studerande inom vården att få åka med ett eller flera pass i en Ambulans.
Jag anser att man utvecklas ju mer man får se i verkligenheten och ju mer man får testa på saker och ting. Man lär ju bara utav att se på när någon gör något. " Se och lär"

Nej, låt studerande inom vården få åka med 1 eller flera pass.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/2 2006 21:35

Oftast är praktikplatserna på ambulans begränsade. Ambulansvubbare och ambulanssjukvårdare går först. Sjuksköterske och undersköterskeelever för plats i mån av plats.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/2 2006 21:55

Ja, det är enligt mig väldigt påfrestande att ha studenter i stort sett varje pass. Jag tycker man ska vara väldigt restriktiv med elever, speciellt när vi jobbar dygn och behöver vår tid att vila när möjligheter ges. Det kan man inte göra när man har studenter..

På sjukhuset är det en helt annan sak. Då går studenten med den som har något roligt att göra. Har jag en student och jag bestämmer mig för att gå och sova så kan jag låta någon kollega ha ansvaret några timmar. På en ambulansstation finns det oftast bara en eller två besättnigar.

pernillalidén

Inlägg av pernillalidén » 23/3 2006 0:09

Det är väldig skillnad på komuner alltså. Här får tydligen inte ens omvårdnads folk följa med O_o
Om man är intresserad så tycker jag någon dag borde funka, så man ser om det verkligen är rätt riktning man är på väg. Själv skulle jag gärna vilja följa med om det så bara vore för en dag för att sedan se om jag har samma tankeställning sedan. Det är ju lätt hänt man säger: "Jag ska utb. mig till det och det" och när man väl är utb. så kke det inte alls är som man hade trott. Min åsikt :)

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Re:

Inlägg av laban333 » 12/10 2009 0:34

ello1 skrev:Neonotalvård: Ja, man tar hand om förtidigt födda barn.
De flesta får ligga i kuvös.
Tycker att det är väldigt intressant att man kan rädda livet på dessa små människor. :)
Neonatalvård innebär vård i nyföddhetsperioden. Mer än hälften av de som vårdas på neonatalavdelning är inte för tidigt födda. De flesta ligger inte i kuvös, men en stor del gör det i början för att största delen av vårdtiden ligga i en säng...
IVA/NEO SSK

Sd7075
Inlägg: 22
Blev medlem: 4/1 2010 17:37

Re: Prao!

Inlägg av Sd7075 » 4/1 2010 17:48

Hej jag ville bara lägga in ett svar nere från Skåne jag går omvårdnadsprogramet och jobbar på SSRS(svenska sjöräddningssällskapet) på fritiden är intresserad av att jobba på ambulansen och har fått möjlighet via en jag känner åka med en nat och de var mycket givande så får ni denna chansen TA DEN!!!

MVH Patrik

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Prao!

Inlägg av Isidor » 19/5 2010 10:42

Skåne har krav på 18 år för att åka med och 21 år för att jobba.

Skriv svar