Prao!

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 25/2 2006 18:54

varför inte använda den redan befintliga tråden om Doctus? Att prata om doctus på fler ställe gör det bara oöverskådligt. Eventuell vidare debatt om detta görs i Driftsfrågor forumet.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 26/2 2006 21:28

Verkar inte som att det är många som är villiga att svara på juniorernas fråga. Kan säga att det för det mesta är 18årsgräns(i alla fall om man vill åka prio1). Hade min första ambulanspraktik när jag va fjorton om jag inte minns fel. Då vart det endast städning o tvättning mm. Lyckades tursamt få en heltäckande(men dock kort) praktik som 17åring. Då var det inga begränsningar för vad jag fick åka med på.

Ska det vara så svårt för er andra att säga vad det är för gränns på era stationer? Verkar som att juniorerna åter igen inte får någon respons av många av er...Synd... :(

Patrick

Inlägg av Patrick » 27/2 2006 19:35

Tack "Framtidsmål"! Äntligen någon "vuxen" som förstår.. Tack för svaret.. Fortsätt gärna skriva och även ni andra!

Crille
Inlägg: 33
Blev medlem: 5/5 2005 22:32
Ort: Uppsala/ Stockholm

Inlägg av Crille » 27/2 2006 19:51

Jag har länge undrat vid vilken ålder som man får åka Prio1. Jag har försökt att få åka med Ambulansen i både Sthlm och Uppsala, men har blivit nekad för att jag inte är fyllda 18 vårar, fast fyller 18 om 1 månad :lol: Ser fram emot att få åka med, och känna på yrket lite grann.

Framtidsmål: Hur mycket får "praktikanter" göra/"hjälpa till" i din kommun? (vet att det beror på utbildning, ålder, osv) Men om man tex går 1: a 2: a eller 3: e året på ett vanligt omvårdnadsprogram?

Tack!

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 27/2 2006 21:00

Jönköpings Läns Landsting kräver värnpilktig sjukvårdsutbildning, sjuksköterskeutbildning grund eller vubb eller ambulanssjukvårdarutbildning för att få göra praktik på ambulansen. Någon annan får inte en praktik som är meningsfull för sin proffesion.

Man kan på en del ställen få hospitera en dag på ambulansen om läser vård eller arbetar inom vården. Som hospiterande anser jag inte att man bör göra mer än att titta om inte man har en utbilndningsnivå som tillåter det t.ex. sjuksköterska.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/2 2006 21:45

I sthlm får man inte åka med alls pga tidigare erfarenheter itne vart så goda.
När vi haft nån praktikant har de inte fått åka på prio 1 alls.. Försäkringsfråga!

Vilka kunskaper menar du att man har för att hjälpa till i en ambulans?
Våra prao har fått hjälpa till att bära väskor. En gång fick en tjej knacka på hos en tant för att få vatten till kolet.

Crille
Inlägg: 33
Blev medlem: 5/5 2005 22:32
Ort: Uppsala/ Stockholm

Inlägg av Crille » 27/2 2006 22:27

Tack för svaren Niklas och Wernvik!

Niklas: Jag har hört om folk som får göra betydligt mer än bära väskor och dyl. Och som åker med på Prio1. Men det kanske är nått som man inte talar högt om, utan som kommer som nått spontant och är upp till var och en att bedömma vad sin praktikant kan och får göra. Så vissa släpper nog lite på gränsen om vad praktikanter får göra.

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/2 2006 22:43

Wernvik: Vad jag förstått så får man strida lite för att komma intill ens som studerande av påbyggnadsutbildning i ambulanssjukvård.
Och att man skulle behöva vara syrra för att kunna prova att göra saker tycker jag känns väldigt märkligt. När jag gått ut gymnasiet hade jag bättre koll på olika typer av fixationsutrustning än vad den generella allmänsyrran någonsin haft. En omvårdnadselev som precis haft HLR-utbildning kan troligtvis göra mer än att titta på handledaren som efter tre minuter utför halvkassa kompressioner. Och ett sjukvårdsbefäl från FM bör man ju kunna hitta ett antal uppgifter att sätta händerna i på en större skadeplats. Och en mogen 15-åring som är på väg att gå ur grundskolan kan med rätt fritidsintressen troligtvis visa sig användbar då det gäller att ta hand om exempelvis oskadade barn då resurserna tryter i inledningen av ett omhändertagande. Så där fick du svar på tal! :wink:

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 28/2 2006 10:08

Hej Lipton.

Precis som jag skrev så tycker jag att fm sjukvårdare, ambulanssjukvårdsstuderande och sjuksköterskestuderande är de enda som kan ha en ambulanspraktik som är meningsfull för proffesionen.

Jag tog ssk som ett exempel men påpekade ju öven ovanståenden grupper. Jag anser inte att en undersköterskestudent får en meningsfull praktik i ambulansen på så sätt att det ligger inte inom hennes arbetsområde. En undersköterska jobbar inte i ambulans. Där utförs vård som ligger över en grundutbildad USKA:s nivå.

Men om vi ska vara ärliga, hur ofta är vi på hjärtstopp eller stora olycksplatser. Inte särskilt många av de hospiterande/praktiserande hamnar i dessa situationer. De flesta får delta i det vanliga ambulansarbetet och utan rätt utbildning för det så anser jag inte att man får ut mer än en spännande/rolig praktik. Vilket inte är att föringa i och för sig. Men inte en som är optimerad för ens utbildning.

Anser du att kalle 15 år bör hospitera på ambulansen och åka med ut på larm om stor trafikolycka?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

AuF

Inlägg av AuF » 28/2 2006 14:20

Förstår inte riktigt vad man skulle få ut av att åka ut på en olycka som 16-17 åring utan nån direkt passande utbildning ? Tror nog snarare att det gör att man aldrig vill jobba inom ambulans än tvärt om. Ne, åk med när ni har lite "kött" på benen och kanske vart med om att se lite dåliga patienter hospitalt under mer sansade former, då kommer ni få ut så mycket mer av er ambulanspraktik! Ni kommer nog se tillräckligt med olyckor och blåljus under era framtida karriärer.

Sedan är det ju en helt annan sak att få hänga lite stationen, spana in grejerna man använder sig av, få prata lite med dem som jobbar där osv. Ett klart bättre sätt att skapa intresse för jobbet.

Att slänga ut en 15 åring, moget eller ej, på en allvarlig olycka är ju kanske inte speciellt lyckat. Kan nog förstöra en hel del.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/2 2006 15:34

Håller med AuF och det är av den anledningen vi inte längre tar med någon alls i våra ambulanser som inte har någon nytta av att vara där. Det handlar om uskor som vidareutbildar sig, ssk stud. och läkarstud. Inga andra får åka med.
Det var annorlunda tidigare, då var bedömningen aningen godtycklig och skiftade mellan de olika ambulanscheferna. Nu har de fått order uppifrån vad som gäller och det tycker jag är klokt, har dålig erfarenhet av prao:(.

Jag tycker att man kan göra praktik på akutmottagning eller akutvårdsavdelning. Har man väntat i 16-17 år på att få jobbba på ambulansen så kan man vänta några år till och istället få ut betydligt mer av tiden hos oss.

Crille
Inlägg: 33
Blev medlem: 5/5 2005 22:32
Ort: Uppsala/ Stockholm

Inlägg av Crille » 28/2 2006 16:27

Jag håller också med AuF. Jag tycker inte man är mogen att följa med på svåra olyckor som ung och outbildad. Som AuF säger, man ska nog ha lite mer kött på benen innan man ser svåra trauman. Men däremot kan jag rekomendera er andra yngre intresserade att bara besöka en Ambulansstation, där kan man ju få se känna och ta på allt det en Ambulans kan tänkas innehålla :lol:

Den skola jag går på har lagt upp praktiken i den takt vi lär oss mer och mer.
Alltså man börjar enklare och ökar sedan svårighetsgraden.
Ålderdomshem åk 1, Vårdavdelning åk 2 och Ambulans/Akutmottagning åk 3.

:lol:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/2 2006 17:09

Jag har lite svårt att förstå varför man erbjuder praktik på ambulansen då man ändå itne får jobba där när man är färdig? En anan sak är ju att ge uskor som går sin vidareutbildning den möjligheten (Det borde vara ett krav:))

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/2 2006 17:37

Wernvik, och övriga: Självklart så bör ju personer som inte får ut något av en praktik på ambulansen för sitt framtida eller nuvarande yrke inte beredas några platser om det råder konkurrens om dem med sådana kategorier som faktiskt får ut något av det.
Däremot så ser jag inte några större problem med att personer med rätt bakgrund som genomgår en grundläggande vårdutbildning får möjlighet att åka med några pass för att få se vad det handlar om. På så vis slipper man förhoppningsvis bittra individer som haft en dröm och en halvdan syokonsulent och därför upptäcker efter 4 års högskolestudier och eventuellt något år på komvux för betygsskaffande att det inte alls var detta de ville arbeta med.

Huruvida Kalle bör hospitera på ambulans anser jag faktiskt beror på Kalle's personliga bakgrund. Mer tveksamt däremot tycker jag väl att det är om Kalle skall få åka med på något mer än rutintransporter (om ens det med tanke på den jobbiga situationen som uppstår om man med Kalle i bilen får ett allvarligare larm på väg tillbaka till station).

Slutligen så vill jag bara säga att du är förbaskat svår att debattera mot Wernvik. Min poäng var att det finns fler yrkesgrupper än läkare och framtida personal som kan få ut mycket av att hospitera i en ambulans. Du lyckades på något vis avleda min uppmärksamhet från detta och gräva ner mig i en debatt jag omöjligt kan vinna. Blir ju bara helkorkat om jag skall hävda att outbildade och tonåringar skall åka med ambulanser, vilket både du och jag inser och du mycket väl vet att jag aldrig på något sätt menat. Men vänta du bara, någon gång skall även jag vinna! :lol:

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 28/2 2006 18:19

Lipton skrev: Slutligen så vill jag bara säga att du är förbaskat svår att debattera mot Wernvik. Min poäng var att det finns fler yrkesgrupper än läkare och framtida personal som kan få ut mycket av att hospitera i en ambulans. Du lyckades på något vis avleda min uppmärksamhet från detta och gräva ner mig i en debatt jag omöjligt kan vinna. Blir ju bara helkorkat om jag skall hävda att outbildade och tonåringar skall åka med ambulanser, vilket både du och jag inser och du mycket väl vet att jag aldrig på något sätt menat. Men vänta du bara, någon gång skall även jag vinna! :lol:
Tar detta som en komplimang... :-)
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar