bara leg.läkare och leg.narkos i ambulans

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 28/5 2004 10:36

Angående vem som ska köra eller vårda är kommentar överflödig, läs Dittes svar på på tråden utbildning. Nej Anders jag tror inte det blir bättre ambulanssjukvård med narkossköterska och ambulanssjukvårdare i varje ambulans. Det ska isåfall var en erfaren sådan. Att gå narkosutbildning och sen sätta sig i ambulans, meningslöst. Vilken kompetensnivå som ska vårda måste utgå från patientens tillstånd inget annat. Ambulanssjuksköterskan kompetens område kan denne mycket väl men det bör finnnas tillgång till spetskometens, narkoskompetens.
Varför är det så känsligt att ta hjälp av varandra , får jag luftvägsproblem med en patient på opsalen så låser jag inte dörren
" det här ska jag klara själv" det gäller att inse när man behöver hjälp och kalla på hjälp, patienten i fokus ingen annan.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 28/5 2004 11:39

Efter att ha läst detta måste jag bara fråga en lite detalj. Ratar ni helt Ambulans VUB och IVA vubb i ambulans? Är inte en Ambulans vubbad sköterska lika lämpad i en ambulans som en Narkossköterska?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 28/5 2004 13:53

Inte när det gäller luftväg och luftvägsproblem.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 28/5 2004 15:01

Men om man ser helheten i ambulanssjukvården så borde det ju vara så att Ambulanssjuksköterskor bör vara minst lika lämpade. Dom har ju viss utbildning inom t.ex. ledning på skadeplats som inte Narkos har. Inte något som används dagligen men hur ofta intuberar ni annat än hjärtstopp?

Är det ofta som ni saknar narkospersonal i ambulansen?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 28/5 2004 16:21

När det gäller omhändertagande och organisera på olycksplats, ja utan tvivel är det ambulanssjuksköterskan som är bäst på det. Men att hantera luftväg och svår luftväg så tror jag anestesisjuksköterskan är något bättre.Det jag vill ha sagt är att man ska ta tillvara varandras kompetens på bästa möjliga sätt för att lösa problemet. På frågan hur ofta ni intuberar annat än hjärtstopp. Så intuberar jag aldrig hjärtstopp eftersom jag arbetar på operation. Det som vet bäst är nog de anestesisjuksköterskor som arbetar i ambulans och akutbil. Det är förmodligen inte så ofta det saknas narkospersonal i omhädertagandet men jag tror dock att det behövs ibland.Det gäller bara att skapa förutsättningar att kunna organisera detta på ett bra sätt.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 28/5 2004 17:04

Hämta kompetensen helst då narkos, barn eller ÖNH läkaren om så behövs. Varför en NSK som inte gör mer än en vanlig, tydligen värdelös SSK eller amb.sjv. Övertron på traditionens översyster och "halvläkare", NSK blir jag så trött på. Kompetens är individuellt oavsett titel USK eller SSK. Någon form av spec.läkare bör komma snarast då det är akut för de har bäst kompetens. Här på landet jobbar vi på egen hand och har bra erfarenheter för att konsultera eller be om assistans av narkosläkare. Sedan kan det bra att få in en syster till i bilen för att vara två där bak men ansvaret har en AMBSSK eller delat ansvar om det är en Amb.sjv. :wink:

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 28/5 2004 17:21

Håller med dig Mattias Narkosläkare om det behövs. Det är bara frågan om tillgångt, narkossyster om inte narkosläkare finns tillgänglig.Tråkigt att det hamnat " gliringar " i debatten som " halvläkare , översyster" tyvärr är det så när argumenten tryter så blir det dock så här. Finns det inga akutbilssköterskor som vill tillägga något i debatten, nu tar jag pingst ha en bra helg alla debattsugna.

eugenia

Inlägg av eugenia » 28/5 2004 22:05

Känns som om Ni missar poängen!? (en del av Er)
Har jobbat i ambulanssjukvården i Sthlm i nästan 7 år.
Är usk:a i botten.
Hur många gånger har jag använt mina delegeringar?
Jo visst, syrgasen och av och till Ventoline, Nitromex och nål.

Men det Ni pratar om. Att rädda liv.
Spelar väl ingen roll om man är narkosläkare eller undersköterska.
Oftast är vi ju ändå försent ute.
Vi når inte patienten i tid.
Hur många av de som ambulansen skjutsar in dör kort efter avlämning?
Få!
De flesta dör innan eller långt efter i följdsjukdomar.

Så det spelar ingen roll om man är bäst eller ödmjuk.
Vi kommer inte rädda fler oberoende av yrkeskategori i ambulansen.
Där emot kanske minska smärta och lidande.
Och det klarar en kompetent sjuksköterska eller en kompetent ambulanssjukvårdare med lång erfarenhet lika bra som en narkosläkare.

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Vad behövs för kompetens på olycksplats od

Inlägg av lukas1 » 29/5 2004 1:14

Varför ställa olika specialiseringar mot varandra som behov i utryckningsverksamheten? På en olyckplats eller annan akutsituation krävs det flera färdigheter, både medicinska som andra.

En bra allroundmedicinsk kompetens kombinerad med hög stresstålighet och organisationsförmåga är väl viktigare än specialisering mot vissa sektorer. Vid arbetspassets start vet väl ingen vilka fall som väntar. Däremot förväntas du att kunna hantera DET som dyker upp. Vård i ambulans kan väl närmast liknas vid primärvårdens allmänkompetens.

En ambulans som är tätortsbaserad och har de flesta körtider under 10-15 minuter har andra krav på personalen, än glesbygdsambulansen med körtider på 60 minuter och mer.

Hur mycket av arbetstiden ägnas åt tung vård och hur mycket är mer transport? Med mer avancerad vård i fordonet förlängs förmodligen transporttiden och färre ambulanser blir tillgängliga. Tror inte att akutsjukvården blir vare sig billigare eller bättre av det, eller tror ni att vi får fler ambulanser och fler läkare och syrror att bemanna dem med?

Anonymous

Utbildning beroende på landsbygd och stadsambulans!

Inlägg av Anonymous » 31/5 2004 9:35

Detta ämne är också intressant då det är som jag ser det ofta två helt skilda arbetssätt. Stay and play, load and go, scop and run, visst skiljer sig det mellan fall till fall men ändå? Det jag menar med gliringarna var det att många gör avkall på sin egen kompetens och ger efter för någon med en titel i många samhang. Stå på er.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 31/5 2004 10:01

Jag skulle absolut välja att vårda. Köra bil kan jag göra hur mycket som helst på min fritid.....dvs.
Men du håkanbråkan kanske bara kör bil på jobbet....!!!!

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Lite info...

Inlägg av ambus » 5/6 2004 13:04

Hallå alla debattglada kollegor!

Jag förvånar mig över att det inte kommit fram att det FINNS ett flexiblare tankesätt än Ni diskuterar; "antingen / eller"!!!?

Varför har ingen tagit upp möjligheten att den Leg. sjuksköterskan kan tillfälligt närvarande ÖVERLÅTA ARBETSUPPGIFTER i den uppkomna situationen på plats, DÄREMOT kan han/hon EJ delegera tillsvidare utan att vara närvarande, förstår Ni skillnaden?

Detta betyder inte så skarpa gränser om att amb.ssk alltid måste vårda och amb sjv måste köra i alla lägen, utan detta kan bedömas snabbt på plats. Skulle det vara så att tillståndet försämras under trspt då ssk kör finns möjlighet att (se nedan) ssk talar om vad som skall göras eller ges om detta inte tillhör befogenheterna för amb sjv.

Detta förutsätter att amb sjv har förtroendet och kunskapen och viljan att utföra dessa arbetsuppgifter, eftersom amb ssk är med.ansvarig för behandlingen( det är även så idag!!!)

Det här skall alltså kunna fungera smidigare än vad debatten förutspår om vi bara vill, eller hur?
Finns inte viljan till detta "teamwork" så funkar det inte, det är också frågan om organisation och kännedom om den man jobbar med så jag säger inte att det är okomplicerat!!!
MEN det är fullt möjligt, "ingenting är omöjligt". (cit. I. Kamprad)

Angående utryckningskörning löser detta också frågan tycker jag.

Amb sjv och amb ssk turas om att köra om det inte är tydligt och uppenbart att man behöver förbereda sig inför mötet med den/de drabbade.
Jag vet att en del amb ssk (och kanske också amb sjv )tycker att man bara skall vårda som ssk men jag menar att körningen också är en del i yrket och att man skall värna säkerheten att när två ssk plötsligt skall köra tillsammans i en ambulans skall det inte vara någon sänkt säkerhet i fråga om att dessa ssk ej varit "bakom ratten" i utryckning på länge eller alls, vilken patient vill utsättas för detta?

Nej, landa i debatten kollegor, och inse de flexibla och alternativa OCH realistiska vägar som finns att tillgå och... sitt inte och tjura som en del verkar göra, utan sök konstruktiva LÖSNINGAR, inte PROBLEM- dom kommer ändå.

Det är vårt jobb med problemlösning....eller?

Sedan vill jag betona/påminna om att personangrepp eller dumma påhopp inte gynnar debatten, däremot fakta och frågeställningar som för tankarna i vidare mening framåt. Tänk på detta i hela forumet, tack.
//ambus, moderator.
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 13/6 2004 16:58

Skapar man inte bättre förutsättningar för ett bra omhändetagande med mer utbildad personal? Svaret är ju självklart! En del här verkar mena att utbildning är livsfarligt och pedalvårda a la 80 talet är att föredra?

Eugenia rätta mig om jag har fel men det är ju bevisat att minskad smärta, ett hygieniskt omhändertagande o s v skapar bättre förutsättningar för organsvikt och dylikt i ett längre förlopp. Det kallar jag att rädda liv, ok om inte primärt så sekundär ABCDE.

Debatten om fria luftvägar är också intressant. Det du gör varje dag blir du bra på ..men...en seriös ambulansare med återkommande rubens, intubations och fria luftvägsövningar kan hantera mycket svåra situationer..det är understruken ett bevis på. Miljön är ofta det som ställer till de flesta besvären i ambulanssjukvården. Tänkvärt. Vilka ska då intuberas ute och kan/ska det göras med eller utan anestesimedel?

Kan en besättning inte skapa fria luftvägar under måttliga omständigheter är det kanske dags för en kompetenshöjning i den bilen. Självklart ber man om ytterligare hjälp för patienten är den som ska vara i centrum och inte våra egon.

Skriv svar