Vad skall jag satsa på?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 24/3 2006 10:20

JohanZ skrev:jag såg en artikel från AMS i skolan då stod det att det var ett överskott på undersköterskor.stämmer det?

ni som har lån.hur mycket betalar ni i månaden nu när ni fått jobb
Det samma gäller inom snar tid även SSK. Ser du på lönebilden är det helt sjukt!!!
Blood Will Tell

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 24/3 2006 13:47

Sedan måste man fråga sig vad man vill ha ut av sitt jobb? Tittar man bara på lönen skulle vi tjäna bättre på ett lager eller sågverk. Men vill man ha ett roligt, varierande och meningsfullt jobb så måste man allt utbilda sig.
Vad gäller ambulansen så är sjuksköterskeutb. med VUB att rekomendera. Då får man förutom att köra bilen även behandla patienterna med läkemedel. Och det borde vara en förutsättning för att få jobba på ambulansen.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 24/3 2006 15:55

Sjuksköterskan skrev:Sedan måste man fråga sig vad man vill ha ut av sitt jobb? Tittar man bara på lönen skulle vi tjäna bättre på ett lager eller sågverk. Men vill man ha ett roligt, varierande och meningsfullt jobb så måste man allt utbilda sig.
Vad gäller ambulansen så är sjuksköterskeutb. med VUB att rekomendera. Då får man förutom att köra bilen även behandla patienterna med läkemedel. Och det borde vara en förutsättning för att få jobba på ambulansen.
Du nobla "hjälpare". Varför skall inte utbildning betala sig? Varför skall inte en akademisk utbildning ge svar i börsen? Vad man sedan "FÅR" göra är väl inte ett värde i sig! Det viktiga torde vara att få betalt för att göra det! Eller?

//BE SAFE
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/3 2006 19:02

AMBASS: Jag är ledsen men jag måste faktiskt hålla med Sjuksköterskan! Något såhär seriöst och korrekt inlägg som dessutom fallit mig i smaken har människan aldrig tidigare producerat. Är helt korrekt.
Sen skall ju självklart utbildning betala sig. Men faktum är att om jag bara var intresserad av lön så hade jag idag jobbat åt kommunen med att lösa dataproblem som egentligen inte finns men som ingen annan är kompetent att lösa och tagit betalt därefter. När jag började jobba på sjukhuset som semestervikarie så sänkte jag min lön med 3600 kronor i månaden jämfört med sommaren innan. Men så lärde jag mig massor och hade väldigt roligt också. Slapp paja ryggen på betongblock och var inte död när jag kom hem på kvällarna och sånt är värt lite också. Om det sedan är värt 3600 kronor kan man ju diskutera, men det vill jag inte...

ssk2

Inlägg av ssk2 » 25/3 2006 10:17

Lipton skrev:AMBASS: Jag är ledsen men jag måste faktiskt hålla med Sjuksköterskan! Något såhär seriöst och korrekt inlägg som dessutom fallit mig i smaken har människan aldrig tidigare producerat. Är helt korrekt.
Sen skall ju självklart utbildning betala sig. Men faktum är att om jag bara var intresserad av lön så hade jag idag jobbat åt kommunen med att lösa dataproblem som egentligen inte finns men som ingen annan är kompetent att lösa och tagit betalt därefter. När jag började jobba på sjukhuset som semestervikarie så sänkte jag min lön med 3600 kronor i månaden jämfört med sommaren innan. Men så lärde jag mig massor och hade väldigt roligt också. Slapp paja ryggen på betongblock och var inte död när jag kom hem på kvällarna och sånt är värt lite också. Om det sedan är värt 3600 kronor kan man ju diskutera, men det vill jag inte...
Jag tycker att ambass har rätt. Lönen speglar hur du bedöms och idag har detta blivit en svaghet för vårdfolket "alla utom läkarna". Att som du nu gör jämföra din lön har inte något att göra med de verkliga löneproblemen som bara blir större. Jag hoppas att man låser 50% av alla ssk platser innan 2008 så att vi inte får en uppsjö av ssk. Klart som "" att man skall få betalt för sin kunskap.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 25/3 2006 14:21

Man ska givetvis satsa på något som lönar sig i längden och som man har nytta av hela livet oavsett vad som händer (med sig själv eller i en organisation), Framtida krav blir bara hårdare och vub krav är ett måste i allt fler landsting. Den som inte inser det är nog både döv & blin. Plugga ssk + ambvub om Du vill jobba på ambulansen, den vubben funkar bra även på akuten o.dyl! Ger dessutom mer stimulerade och ansvarsfulla uppgifter då man, får göra ALLT! Även akutmottagningar och andra specialavdelningar anställer mer & fler ssk, med olika krav på specialitets utbildningar (kardiologi, kirurgi m.m.)

Det kommer att bli STOR brist på ssk om några år då alla 40- talister börjar gå i pension och dessutom själva blir sjuka......

Glömde nästa skriva att det är roligare att jobba i en ambulansbesättning om man har en kollega som också ssk + gärna amb, iva eller anesesti vubbad, det vet jag att de flesta tycker. Orsak: lättare att jobba, erfarenhetsutbyte, pratar samma språk, delar på ansvaret, varierade arbetsupgifter, snabbare omhändertagande, lättare att dela på sig och jobba individuellt på en olycka, förstår hur den andra tänker, Båda får göra samma sak exvis ge läkemedel man kan kolla varandra, högre medicinsk säkerhet, ger högre total kompetens m.m. m.m m.m m.m.

keep on plugga alla friends........

Sussi

Inlägg av Sussi » 25/3 2006 18:10

min historik är sådan att jag läste media på gymnasiet, och jag var ite alltför engagerad, så ja hade 1vg, dom flesta G och några få IG när jag gick ut. Så jag har betyg G i alla kärnämnen.

Sen var dock inte betygen tillräckliga för att söka till högskola,och jag ville få en utbildning så då valde jag undersköterska på komvux, där jag nu gå första terminen och det går superbra, har fått vg och mvg på alla proven hittils så ja hoppas på att få riktigt bra betyg därifrån, som ja sen då får slå ihop med mina kärnämen va?

Det jag saknar för att SSK är matte B, me ja har tänkt att försöka klämma in det nästa termin.

tycker ni att jag skall

*läsa usk färdig och sen jobba 1-2år och läsa ssk sen?
*nöjja mig med att vara usk (för de ett bra yrke de med?)
*börja söka ssk redan nu, och om ja kommer in, ej gå färdigt usk
*söka ssk direkt efter usk?
*bli ambulanssjukvårdare?

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/3 2006 18:37

suppen skrev:Glömde nästa skriva att det är roligare att jobba i en ambulansbesättning om man har en kollega som också ssk + gärna amb, iva eller anesesti vubbad, det vet jag att de flesta tycker. Orsak: lättare att jobba, erfarenhetsutbyte, pratar samma språk, delar på ansvaret, varierade arbetsupgifter, snabbare omhändertagande, lättare att dela på sig och jobba individuellt på en olycka, förstår hur den andra tänker, Båda får göra samma sak exvis ge läkemedel man kan kolla varandra, högre medicinsk säkerhet, ger högre total kompetens m.m. m.m m.m m.m.
Bra inlägg i övrigt men detta måste jag bara kommentera!
För visst är det så att det är roligare att jobba med en kollega som man kan utbyta erfarenheter med, som pratar samma språk, som kan ta hand om patienten på ett snabbt och säkert sätt, som förstår hur man tänker och där man kan kontrollera varandra. Allt detta vill jag hävda inte har det minsta med yrkestitel att göra utan mer med personlighet. Att sedan socialstyrelsen beslutat att en yrkeskategori inte får utföra vissa uppgifter innebär i min mening inte att allt detta försvinner!
Sedan köper jag argument att de sjukvårdare som utbildas idag aldrig kan få den erfarenhet som en del andra har och att utbildningen skulle kunna hålla mycket mycket högre klass än den gör. Men då kanske vi skall ta en diskussion om hur en framtida utbildning borde se ut istället för att än en gång låsa oss i diskussioner om vilka som är bäst lämpade för tjänstgöring i ambulans (för det har vi ju aldrig samma åsikt om någon av oss... :lol: )

Sussi: Exakt hur du skall göra måste du besluta själv, annars kommer du bara ångra dig och sedan skylla det på massa folk på en sida på internet du aldrig träffat i verkligheten.
Däremot tycker jag att du vilken väg du än väljer skall fortsätta vidareutbilda dig hela livet. Dels kommer du få ett mycket roligare liv och arbete, dels kommer du alltid ha en ny möjlighet när någon annan försvinner.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/3 2006 0:26

Lipton!

Du skriver: citat - Allt detta vill jag hävda inte har det minsta med yrkestitel att göra utan mer med personlighet. Att sedan socialstyrelsen beslutat att en yrkeskategori inte får utföra vissa uppgifter innebär i min mening inte att allt detta försvinner! slut citat. Här träffar du mitt i prick! Vi böra höja verklig kunskap före ytkunskap. BRA SKRIVET LIPTON....
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 26/3 2006 5:05

Sussi: Jag håller med Lipton att bara du själv kan bestämma hur du ska göra, vore ju jobbigt att göra som någon på nätet säger åt en och sedan ångra sig=)...
Men jag kan tala om hur jag hade gjort. Jag hade börjat att söka ssk nu samtidigt som jag gick usk utb. annars hade jag sökt direkt efter utb.
Gällande betygen så skulle jag ha gjort högskoleprovet. Man kan dock alltid komma in på lägre betyg än vad som visas på vhs hemsida ex när jag började var andrahands urvalet 15,21 men när det hade gått ett par veckor så hade det kommit in flera reserver som hade 14 i betyg och dessa syns inte i vhs statistik
Lycka till!
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 26/3 2006 13:01

AMB ASS: Efter att ha genomgått SSKutb. plus två VUBBar och ett antal andra kortare akutsjukvårdsutbildningar kan jag säga följande: Det är inte tungt att bära på och lönar sig att ha då det ger jobb överallt. Ska man jobba i ambulans, där det ibland ställs riktigt stora krav räcker det inte med någon mumbojumbo 20-40v utbildning. Dessutom kan man då inte ens ge läkemedel. Då har man inget i ambulansen att göra!! Vem vill bli ett amb.hjon som bara kör och bär?
Som någon annan tidigare skrev är det mycket mer stimulerande med två syrror i amb, då man delar på arbetet och ansvaret.

Sussi

Inlägg av Sussi » 26/3 2006 13:45

de verkar va en evig disskution det här vilka som platsar i en ambulans eller inte...

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/3 2006 21:02

Sussi skrev:de verkar va en evig disskution det här vilka som platsar i en ambulans eller inte...
Du har mer rätt än du vet om! :lol:

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 27/3 2006 11:39

Sjuksköterskan skrev:AMB ASS: Efter att ha genomgått SSKutb. plus två VUBBar och ett antal andra kortare akutsjukvårdsutbildningar kan jag säga följande: Det är inte tungt att bära på och lönar sig att ha då det ger jobb överallt. Ska man jobba i ambulans, där det ibland ställs riktigt stora krav räcker det inte med någon mumbojumbo 20-40v utbildning. Dessutom kan man då inte ens ge läkemedel. Då har man inget i ambulansen att göra!! Vem vill bli ett amb.hjon som bara kör och bär?
Som någon annan tidigare skrev är det mycket mer stimulerande med två syrror i amb, då man delar på arbetet och ansvaret.
Hello Sjuksköterskan!

Utbildning väger aldrig tungt, bara studielånen :lol: Självklart skall vi sträva efter en välutbildad kår. Jag tycker att du siktar fel i vissa avseenden, när du skriver att ssk skulle vara bättre rustade än andra yrkesgrupper. För att patienten skall kunna åka med ambulansen krävs ju att ni orkar bära henne/honom, så att bära är kanske mer prioriterat än du vill få det till. För att ge läkemedel finns betydligt bättre vägar att gå än att läsa till "omvårdnadsprofet".

Utbildning skall betala sig. Du pratar alltid om vad du "FÅR" göra. Låter som en "undermänniska" som bugar sig för "överstaten". Sedan kanske du bör förhålla dig en smula ödmjuk till 20 och 40 veckors då du själv bara gått ssk med vubb......
Blood Will Tell

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 27/3 2006 15:46

AMB ASS: Vilka utbildningsvägar fungerar bättre än SSK plus VUB för att få ge läkemedel i ambulans i dagsläget?
I vilket län anser man att en ambulanssjukvårdare är mer komplett för arbete i ambulans än en SSK med lämplig VUB? Har själv aldrig hört talas om något.
Du säger att själva bårbärningen också är en viktig del av jobbet. Där håller jag med dig. Men syrrorna inom ambulansen har ju klarat dessa tester och gör också där ambsjv. mycket ersättliga..
Har också sett kursplan för nuvarande 40v och dåvarande 20v. Kan inte säga att jag känner att jag gått miste om något. AMB VUBBen håller BETYDLIGT högre nivå på det mesta, vilket också märks när man arbetar med resp. yrkeskategori.

Skriv svar