tester AISAB

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Jonas SSK

tester AISAB

Inlägg av Jonas SSK » 2/6 2006 9:45

Hej

Någon som vet hur de är? Kravnivå? Ska man har kartprov osv innan anställning?

Jonas SSK

Inlägg av Jonas SSK » 2/6 2006 19:25

Kom igen:)

Någon måste väl ha gått igenom deras rekryteringsprocess?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 4/6 2006 20:14

Jonas SSK skrev:Kom igen:)

Någon måste väl ha gått igenom deras rekryteringsprocess?
Cheers!

Testerna varierar mycket beroende på arbetsefterfrågan. Tyvärr är det inte mycket till tester enligt mig. Mer en kontroll att du har allmänna färdigheter. Bårprovet tror jag dem tagit bort och ersatt med vikter, vilka kanske inte speglar verklighetens krav. Ring till någon station och fråga!

((AMBASS))
Blood Will Tell

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 4/6 2006 23:40

Leta upp länken FYSTEST under blandat, ett inlägg skrivet av johnjohn.
Vet inte om de gäller för AISAB men jag skulle gissa det.

I övrigt så skulle jag gissa på:
Lokalkännedomsprov
Radiokommunikationsprov
Bilkörningsprov
Samtal med läkare för medicindelegering

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 5/6 2006 10:45

Hej Jonas...

(Inga Kartprov på testdagen, kartprov/likalkännedom ingår i internutbildningen)

Så här ser testet ut .

1. 3 km löpning på 15 min.
2. knäböj 80 kg 6ggr. (Vikten anpassad efter hur mycket man väger)
3. step-up i tre min. i raskt tempo, balansövning
4. springa med en 20kg vikt i varje hand upp och ner för trappor+ planmark.
5. Ro 1km på 5 min.

+ Körtest i ca 50 minuter med körinsrtruktör i stadstrafik med olika moment såsom backning , fickparkering , filplacering, hastighetsbedömning osv.
Samt ett intyg på godkänt simprov 200m.

.

Är man godkänd efter detta så är det 10 veckor internutbildning.

Inga större behov av anställningar för tillfället , sommarvikarierna är snart färdigutbildade.
Möjliget till anställning nästa Sommar som vikarie, så håll ögonen öppna eller tag kontakt med Aisab eller annan entreprenör i Stockholm.
För anställning hos Aisab som SSK så ser man helst att SSK har VUB..då detta är krav från 2008..

Kenneth.
Aisab / City

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 5/6 2006 23:33

kenlav skrev:Hej Jonas...

(Inga Kartprov på testdagen, kartprov/likalkännedom ingår i internutbildningen)

Så här ser testet ut .

1. 3 km löpning på 15 min.
2. knäböj 80 kg 6ggr. (Vikten anpassad efter hur mycket man väger)
3. step-up i tre min. i raskt tempo, balansövning
4. springa med en 20kg vikt i varje hand upp och ner för trappor+ planmark.
5. Ro 1km på 5 min.

+ Körtest i ca 50 minuter med körinsrtruktör i stadstrafik med olika moment såsom backning , fickparkering , filplacering, hastighetsbedömning osv.
Samt ett intyg på godkänt simprov 200m.

.

Är man godkänd efter detta så är det 10 veckor internutbildning.

Inga större behov av anställningar för tillfället , sommarvikarierna är snart färdigutbildade.
Möjliget till anställning nästa Sommar som vikarie, så håll ögonen öppna eller tag kontakt med Aisab eller annan entreprenör i Stockholm.
För anställning hos Aisab som SSK så ser man helst att SSK har VUB..då detta är krav från 2008..

Kenneth.
Aisab / City
Hej Kenneth!

Ingår livärddningsutbildning (vatten) i er interna utbildning? Tycker du själv att 20 kg i varje hand motsvarar en bår med en patient? Varför har ni inte bårprov med mer vikt??? Anställer ni släta SSK utan ambulansvubb idag??? ((AMBASS))
Blood Will Tell

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 5/6 2006 23:58

Tjena Ambass. Du har en bra poäng där. Att bära en bår är mer påfrestande än många tror. Tycker att det är befogat att ställa lite krav, både för personalens och för patientens skull.

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 6/6 2006 12:18

AMBASS skrev:
kenlav skrev:Hej Jonas...

(Inga Kartprov på testdagen, kartprov/likalkännedom ingår i internutbildningen)

Så här ser testet ut .

1. 3 km löpning på 15 min.
2. knäböj 80 kg 6ggr. (Vikten anpassad efter hur mycket man väger)
3. step-up i tre min. i raskt tempo, balansövning
4. springa med en 20kg vikt i varje hand upp och ner för trappor+ planmark.
5. Ro 1km på 5 min.

+ Körtest i ca 50 minuter med körinsrtruktör i stadstrafik med olika moment såsom backning , fickparkering , filplacering, hastighetsbedömning osv.
Samt ett intyg på godkänt simprov 200m.

.

Är man godkänd efter detta så är det 10 veckor internutbildning.

Inga större behov av anställningar för tillfället , sommarvikarierna är snart färdigutbildade.
Möjliget till anställning nästa Sommar som vikarie, så håll ögonen öppna eller tag kontakt med Aisab eller annan entreprenör i Stockholm.
För anställning hos Aisab som SSK så ser man helst att SSK har VUB..då detta är krav från 2008..

Kenneth.
Aisab / City
Hej Kenneth!

Ingår livärddningsutbildning (vatten) i er interna utbildning? Tycker du själv att 20 kg i varje hand motsvarar en bår med en patient? Varför har ni inte bårprov med mer vikt??? Anställer ni släta SSK utan ambulansvubb idag??? ((AMBASS))
Hej AMBASS
Livräddning ingår inte utan bara ett godkänt simintyg på 200 meter, för din egen säkerhet om du själv skulle hamna i vattnet vid ex omhädertagande av patient på båt eller liknande.
Bårprovet med 80 kilo + bår togs bort i samband med socialstyrelsens krav på SSK i bilarna och ersattes med testerna som finns beskrivna men under dom 10 veckors introduktion som Aisab har så genomgår dom nya bårbärning med motsvarande vikter och i samband med detta utbildning i ergonomi.
Vi anställer inte "Släta" SSK annat än som vikarier och timanställda och då framför allt under sommarperioden. För fast anställning för närvarande endast SSK med Vub och då beställaren inte specifiserat vilken Vub så gäller alla Vub även Geriatrik, Ögon, etc etc men enligt den nya Katastrofplanen för Stockholm som nu börjar ta sin form så är det SSK med PrehospVub som gäller för ledning på Katastrof/Olycksplats.
P.S. Själv genomgick jag livräddningsövning i vatten när jag anställdes för 26-år sedan men då var vi anställda av Stockholms Brandförsvar och Ambulansen var ett steg på väg till Brandman. När landstinget tog över 1981 så togs alla tester bort man hade inte ens lyfttester och man kvoterade in Kvinnor då det bara var 3 stycken anställda vid den tidpunkten. Trevlig nationaldag alla på forumet.
Kenneth
Aisab/City

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 6/6 2006 15:41

Ett test likt det AISAB idag kör är väl mer att likna med en uppvisning i den mest grundläggande nivån för allmänheten. Jag tycker att detta är ett stort och genomskärande HÅN mot alla de som betalar i skatt för att vår hälso- och sjukvård skall fungera. Jag blir rent ut sagt förbannad när jag ser hur vissa aktörer så totalt missbrukar allmänhetens medel till fördel för att KVOTERA in individer som egentligen inte har i en ambulans att göra. Att detta får ske, idag 2006 är för mig en stor gåta. Vet beslutsfattarna vilka konsekvenser dessa LÅTSASTEST kan leda till? Känner invånarna i Stockholm till detta?

När saker som dessa klarnar inser man hur viktigt det är att vi från grunden styr upp hela denna verksamhetsarenan. Jag skulle SKÄMMAS att gå i operativ tjänst efter denna typ av PSEUDOTESTER som inte speglar annat än den mest grundläggande hälsonivån för en vanlig arbetsför medborgare. Av ambulansen skall vi kunna förvänta oss betydligt mycket mer. Detta är sannerligen inte vad jag skulle vilja kalla komptensutveckling!

Att AISAB inte prioriterar vattenlivräddning förefaller rent ut sagt sjukt med tanke på att Stockholm är omflutet av vatten. Vidare är det med stor förvåning jag tar del av ambulansens verklighet 2006.

Tack för värdefull information och hoppas ni alla får en bra DAG, för att fira vårt härliga fosterland! ((AMBASS))

...AMBULANSSJUKVÅRDEN BEHÖVER SÄTTAS UNDER LUPP....
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 6/6 2006 15:46

aceofspades skrev:Tjena Ambass. Du har en bra poäng där. Att bära en bår är mer påfrestande än många tror. Tycker att det är befogat att ställa lite krav, både för personalens och för patientens skull.
Cheers!

Jag blir LIVRÄDD när jag läser hur station efter station SÄNKER kraven som redan innan var på tok för låga. Som ambulansare lurar man dessutom sig själv genom att TRO att man skulle kunna agera i skarpt läge med dessa grunder. Patienterna har rätt att KRÄVA det bästa. Jag vidhåller att det är hög tid att skicka iväg många som inte alls har i en ambulans att göra. Ambulansen är till för medborgarna i första hand, inte för personalen. SKICKA IVÄG DEM...
Blood Will Tell

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 6/6 2006 17:54

Ambass: Kan inte annat än instämma.. Det är skrämmande att se under vilka premisser verksamheten bedrivs.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 7/6 2006 16:42

aceofspades skrev:Ambass: Kan inte annat än instämma.. Det är skrämmande att se under vilka premisser verksamheten bedrivs.
Hello aceofspades!

Tyvärr kommer vi nog få leva med detta trams ett antal år innan saken kommer upp till allmän granskning. Jag hoppas dock att många ambulansare innan dess tar sitt ansvar och verkligen ser till att vara förberedda och tränade för uppgiften. Jag brukar ofta göra liknelsen mellan andra verksamheter så som FM, Brand m.fl. och det är klart att vi måste tänka om här.

Det mest tragiska är att denna dynga drabbar patienterna!

//BE SAFE
Blood Will Tell

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 7/6 2006 20:58

AMBASS skrev:
aceofspades skrev:Ambass: Kan inte annat än instämma.. Det är skrämmande att se under vilka premisser verksamheten bedrivs.
Hello aceofspades!

Tyvärr kommer vi nog få leva med detta trams ett antal år innan saken kommer upp till allmän granskning. Jag hoppas dock att många ambulansare innan dess tar sitt ansvar och verkligen ser till att vara förberedda och tränade för uppgiften. Jag brukar ofta göra liknelsen mellan andra verksamheter så som FM, Brand m.fl. och det är klart att vi måste tänka om här.

Det mest tragiska är att denna dynga drabbar patienterna!

//BE SAFE
Precis som det drabbar oss själva!!!

Skriv svar