Sskutb. bör förkortas för Ambsjukvårdare!

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

Re: Vad ska man säga?

Inlägg av Anonymous » 29/7 2004 15:44

micke SSK skrev:Glöm inte bort att man som leg, sjuksköterska faktiskt både är medicinskt ansvarig (i ambulans) samt även arbetsledare.
Arbetsledare?? Nu är du ute o cyklar rejält.
Båda sjukvårdarna är ansvariga för patienten , försök inse detta alla ni som bara tänker på den medicinska hanteringen :!: .
OCH för att man har en något längre teoretisk utbildning är man absolut inte automatiskt en arbetsledare. Man styr väl varandra eller ???
Och OM det skulle vara någon form av "ledning" så är det äldst i tjänst som styr.
Hos oss skulle du inte vara långlivad med den inställningen.

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 30/7 2004 1:48

Hej under solen...?! Följer med intresse debatten på forumet. Många bra inlägg och tänkvärda saker sägs här, vilket är väl andemeningen med ett sådant här forum. Jag tycker att det skall vara högt i tak när man debatterar, men respekten för varandra som individer och yrkesmänniskor måste vi behålla oavsett hur upprörd man är. Därför blir jag mörkrädd när du Loranga i ditt inlägg dels har fel i sak och dels beskyller någon för att vara ute och cykla samt menar att man skall frysa ut sjuksköterskor på arbetsplatsen där du jobbar. Det är ju ändå så Loranga, att oavsett hur gammal i gamet du är , hur påläst du är som ambulanssjukvårdare, så hänger det ändå på legget, och det är ju faktiskt inte något som den enskilda sjusköterskan kan styra över, då detta är författningsreglerat.
Jag hoppas ändå att Du med ledning menar exempelvis kommunikationsledning på skadeplats, men inom det området krävs också utbildning. Nej du Loranga du får nog förtydliga ditt resonemang litet för jag tycker faktiskt att ditt inlägg var ett av bottennappen här på forumet. " Väl mött därute och härinne ! "

micke SSK

Ang tidigare inlägg...

Inlägg av micke SSK » 31/7 2004 2:46

Ja, där ser man hur man kan bli tagen på orden..Hmm, jag står givetvis för det jag skrev, jag har ett flertal författningar bakom mig när det gäller frågan om medicinskt ansvar och arbetsledarfunktionen. Nu menar jag givetvis inte, vilket verkar ha missförståtts, att man som Sjukskötare är chef över sin kollega och att man styr arbetet, utan givetvis är det en fråga om samarbete, något jag själv brinner mkt för på min arbetsplats.
Faktum kvarstår, man har det övergripande ansvaret i arbetet, det är precis som "Ditte" skrev, en legitimationsfråga. Även om man kanske kan tro det hos vissa, en sjuksköterskelegitimation får man inte i ett "Cornflakespaket", utan det krävs 3 -årig högskoleutbildning för detta.
I det dagliga arbetet är ansvarsfrågan inget som egentligen behöver synas, men man skall vara medveten om det, både som sjuksköterska och ambulanssjukvårdare, det är allas skyldighet...
Nu är ju ambulansverksamheten rätt speciell, kommer man som ny bör man vara ödmjuk och lära sig av äldre kollegor, men som ny sjuksköterska är man fortfarande medicinskt ansvarig över tex en erfaren ambulanssjukvårdare. Den erfarne har dock mer reell kompetens (ev), och av dessa kan man lära sig mycket!
Sen, Loranga, kan jag bara beklaga om du anser att du inte skulle vilja ha mig som arbetskamrat, jag vågar dock påstå att jag är omtyckt både av kollegor och patienter där jag arbetar.
Slutligen anser jag att man bör vara lite "försiktig" med att uttala sig om vad som kan skäras i gällande sjuksköterskeutbildning, när man inte gått den! Ha det gott!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 3/8 2004 1:25

Är kunskap farligt?
Man blir både lite rädd och ledsen när man läser vissa inlägg här. Det är tråkigt att vissa verkar ha en negativ inställning till kunskap. Jag kan hålla med om att vissa ämnen kanske inte är så jätteintressanta i sjuksköterskeutbildningen men att man trots allt behöver dom för att få den breda kunskapsbank som man behöver som sjuksköterska. Personligen så tycker jag att jag har haft nytta av merparten av det som jag läste på sjuksköterskeutbildningen under mina år som sjuksköterska.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 3/8 2004 8:59

Håller med Frank. Jag är USKA sedan tidigare och pluggar nu till SSK.
Jag var skeptisk när jag började och även under de tunga vetenskapliga bitarna.
När jag fått lite distans till det så känns det som att man har användning av det. Kanske inte i den specifika ambulansverksamheten utan även i det "verkliga livet". Att man utvecklas som människa är inte bara en klyscha..

micke SSK

Utbildning!

Inlägg av micke SSK » 3/8 2004 23:20

Håller fullständigt med de två föregående talarna, jag anser också att jag haft stor behållning av det mesta i sjuksköterskeutbildningen, en hel del faktiskt inom ambulansversamheten!
Det gäller att se till helheten, man kan ju faktiskt utföra en hel del omvårdnad även som ambulanspersonal, det tror jag kanske glöms bort ibland. Sedan talar ju sunt förnuft för att man inte bör uttala sig om sjuksköterskeutbildningens innehåll, om man inte själv genomför/ genomfört utbildningen.....

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 5/8 2004 12:49

Man ska inte vara rädd för kunskap...
Om inte annat så är det en trygghet för sig själv att veta att man behärskar många olika områden, både i teorin och i praktiken.

Behåll ssk utbildningen som den är (bortsett från att det borde läggas in mer kliniskt arbete och mer specifik farmakologi)

Ändra istället i uskutbildningen så att man kan söka direkt till ssk. utb. om man vill det.

Anonymous

Re: Fin argumentation för YH-utbildning!

Inlägg av Anonymous » 3/11 2004 13:53

Vox skrev:Ni trycker hårt på en smärtsam varböld. Varför har vi i så många år fört in ambulanssjukvårdarna i en utbildningsmässig återvändsgränd?

Detta har "utbildningssystemet" insett i dag och det finns nu helt andra möjligheter än tidigare att tillgodoräkna sig tidigare utbildning och kunskaper när man söker fortsatt utbildning. Men de tillämpas nog (?) olika av olika Högskolor tror jag. Kolla med Örebro - de tycks ha en ovanligt stor förmåga att tillämpa "de nya reglerna".

Men låt oss förhoppningsvis vara eniga om hur viktigt det är att snarast få till stånd den nya YH-utbildningen (YrkesHögskole-) för ambulanssjukvårdare. En utbildning där vissa delar får tillgodoräknas vid fortsatta högskolestudier, t ex till sjuksköterska.

O.K., det tar fortfarande tid, men man får ändå tillgodoräkna sig en del. Så att inte framtida kollegor stängs in i samma återvändsgränd.

Och sedan finns det ytterligare en rad goda argument för YH-utbildningen!
Mycket bra skrivet VOX men frågan var är KOMMUNAL vi har inte sett dom i debatten på halv År :evil:

Skriv svar