Sskutb. bör förkortas för Ambsjukvårdare!

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

Sskutb. bör förkortas för Ambsjukvårdare!

Inlägg av Anonymous » 21/6 2004 10:43

Utbildade ambsjukvårdare som redan läst 2.5 år (nya utbildningen) är tvungna att läsa 3 år till om man vill plugga vidare till ssk.
Vill dessutom läsa in en vub så är den totala skoltiden 6.5 år(!)
vilket är helt orimligt för min och andras del.

Korta ner sköterskeutbildningen för redan utbildade undersköterskor så blir det betydligt fler som börjar läsa.!
Ordna kurserna på sjukhuset där man redan arbetar.

1.5 -2 år som det var för inte så länge sedan var acceptabel längd.
Men det kan ju förståss skada yrkeskåren om vissa "bara" behöver läsa 2 år för att bli ssk el dyl.
Härmed ges en rejäl känga till Högskoleverket mfl.

Furix

Inlägg av Furix » 21/6 2004 18:58

Vad i sköterskeutbildningen kan skalas bort som en ambulanssjukvårdare redan kan? Nästan halva tiden är förlagd till praktisk verksamhet och denna bit är den matnyttigaste (enligt mig), så den lär förbli orörd. Sen har vi den vetenskapliga biten som behövs för att höja statusen (enligt skolan) på yrket och utveckla omvårdnadsarbetet. Att vara undersköterska kan vara ett plus när man börjar läsa men bör inte föranleda till en kortare utbildning.

Anonymous

Fin argumentation för YH-utbildning!

Inlägg av Anonymous » 21/6 2004 19:49

Ni trycker hårt på en smärtsam varböld. Varför har vi i så många år fört in ambulanssjukvårdarna i en utbildningsmässig återvändsgränd?

Detta har "utbildningssystemet" insett i dag och det finns nu helt andra möjligheter än tidigare att tillgodoräkna sig tidigare utbildning och kunskaper när man söker fortsatt utbildning. Men de tillämpas nog (?) olika av olika Högskolor tror jag. Kolla med Örebro - de tycks ha en ovanligt stor förmåga att tillämpa "de nya reglerna".

Men låt oss förhoppningsvis vara eniga om hur viktigt det är att snarast få till stånd den nya YH-utbildningen (YrkesHögskole-) för ambulanssjukvårdare. En utbildning där vissa delar får tillgodoräknas vid fortsatta högskolestudier, t ex till sjuksköterska.

O.K., det tar fortfarande tid, men man får ändå tillgodoräkna sig en del. Så att inte framtida kollegor stängs in i samma återvändsgränd.

Och sedan finns det ytterligare en rad goda argument för YH-utbildningen!

interflora

sjuksysterutbildning...

Inlägg av interflora » 22/6 2004 21:26

Ja, jag tycker faktiskt fler ska få en förkortad utbildning, nämligen ALLA som går / har gått omvårdnadsprogram / vårdlinje o liknande...

Jag har ingenting som helst emot att gemene man kan bli sjuksköterskor, men som det ser ut idag, har ju nästan alla andra än just människor från vårdsektorn/vårdutbildning större chans att komma in på sjuksköterskeutbildningen, vilket jag ställer mig mycket frågande till...

Sjuksköterskeyrket i sig har väl inte ändrats till en så otroligt vacker och glorifierad profession som skolorna verkar vilja framställa det, med modernitet och hälsoperspektiv och individhänsyn??? Jag menar kunde man förut få en utbildning som många gånger verkar vara mycket bättre än den som vi har idag, så förstår jag inte varför man kan gå tillbaka till det gamla systemet???
Varför inte "göra" ett fåtal sjuksköterskeutbildningar i stället för en???
Man kan ha en med forskarinrikting, en "bara" sjuksköterska, en sjuksköterskeutbildning för personer med vårdbakgrund, en för alla dem som läser o "tar upp platser" bara för att dem "sökte o tyckte det verkade roligt, men aldrig vill byta en skitblöja"...
Med liknande exempel... Naturligtvis skall en sjuksköterska utbildad efter ett program kunna söka någonting VUB liknande om hon vill läsa in "forskningsevidensbaserade PBL tankar från en som tänkt på en sak om det andra och inte kommit fram till någonting nytt ändå -kursen...."

För såg i ett gammalt utbildningsprogram, där kunde man läsa till Sjuksköterska, eller Vårdlinjen eller vad det kallades då, och läsa antingen "allmän hälsa- och sjukvård" eller psykiatri, operation, geriatrik och någon till... Det är ju samma sak!!

för hur ofta står en sjuksköterska och tänker på sin evidensbaserade forskningsmetodik, eller liknande när hon står och blandar till Antibiotika klockan 24 på en vårdavdelning???

angående statushöjning... Vilken status och hur ska man höja den? Titta i de gamla USK-skolböckerna som var tredubbelt tjockare än dem som finns idag, där fanns det status på sjuksköterskan, minsann!
titta på de sjuksköterskor som kommer ut idag, vilken "status" utstrålar dem, jämfört med de som inte bara jobbat ett tag, men som även rätt ofta gått "hela vårdlinjen" i stället för bara 120 p. Omvårdnad...

Jag måste säga att man oftare blir jäkligt otrevligt bemött av "nya" sjuksköterskor, som ofta tycker sig vara några supernovor.
De gamla kan o vet hur de gör saker, är bra på att förklara och inspirera, och är dessutom ibland som levande kunskapsböcker...
Som nya sjuksköterskor har jag ibland rättat nör det gäller o koppla oxygen o sugar och liknande "enkla saker" (jobbar INTE inom ambulansen, men inom akutsjukvården), tror ni man blir tackad? Nej, utan dem skyller som regel på någonting annat... ¨

Jag är inte för att dela upp människor i vi och dem lag, men faktiskt gör de nya sjuksköterskorna att jag ibland gör det...
För ska man vara så vacker sjuksköterska med legitimation ska man också veta "genom" vilka man jobbar...

Furix

Inlägg av Furix » 24/6 2004 17:32

Ja du, Interflora, bitter verkar du vara av någon anledning. Nya är vi alla nån gång och även de erfarna syrrorna har säkerligen flera gånger under sin tidiga yrkeskarriär (kanske även under senaste tiden) kliat sig i huvudet i oförstånd. Självklart har evidensbaserad forskning inte så mycket att tillföra när man blandar Zinacef för tusende gången men inom andra områden så har man sannolikt en hel del nytta av sina forskningspoäng (om man har såna). Som tur är handlar sköterskearbete om mer än att bara blanda antibiotika.

Sjuksköterskans status har ökat, vare sig du tror det eller ej. Dagens sjuksköterskor står mycket närmare läkaren än vad de gjorde förr i tiden. Om det har med utbildningens omvårdnadsvetenskapliga satsning låter jag vara osagt, men vi är mer värda idag än tidigare.

Otrevligt bemött tror jag du bara blir av otrevliga personer (eller väldigt stressade människor) vare sig de är unga, gamla, nya, erfarna, sjuksköterskor, undersköterskor, läkare eller ambulanssjukvårdare. Att det skulle handla om vilken utbildning de har gått (idag eller för 20 år sedan) tycker jag är löjligt.

Stäng igen dina gamla usk-böcker, Interflora, gå ut i verkligheten och inse att sjuksköterskan är en vacker och hedersam proffession. Allt var inte bättre förr.

interflora

Hej!

Inlägg av interflora » 24/6 2004 17:55

Jo, men visst är det säkert en vacker blomma som slagit ut nu när de nya sjuksköterskorna kommit till sin fulla forskningsrätt. Men i hur många procent forskar man, om ni förstår hur jag menar?
Det finns nyfärdiga sjuksköterskor idag som frågar om Adrenalin 0.1 mg/ml skall spädas vid HLR!!! Har vi inte då missat vad saker handlar om???

"Undersköterskor", eller vad man nu skall kalla oss "nyfärdiga" idag. Har inte en chans att söka eftertraktade jobb som förut. Fråga en undersköterska som gårr en utbildning "förr", så ska du få höra vad dem lärde sig, jämfört med oss idag... Vi har EN lektion/sak på tre år som vardera hanterar praktiska förfaringssätt såsom venprovtagning, katetersättning, syrgas & sugar...
De gamla fick lära sig att hantera respar, förstå hur dropp gick till, injektionsgivning o.sv...

Varför skall man "höja" statusen på ett yrke och sänka statusen på ett annat??? Vi läser idag i tre år på omvårdnadsprogrammet och vet inte vad vi är när vi går ut!!!
Jag kan förstå att vissa sjuksköterskor inte vill jobba på vårdavdelning, men du måste väl ändå hålla med mig om att om en nyfärdig undersköterska eller sjuksköterska inte vet hur man tar på sig skyddsrock, hur man använder en spoldesinfektor med mera, så är det NÅGONTING snedvridet i utbildningen? För vari sitter statusen i att ha en legitimation, men ändå känna sig otillräcklig och okunnig?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 24/6 2004 18:22

Furix skrev:Som tur är handlar sköterskearbete om mer än att bara blanda antibiotika.
Sjuksköterskans status har ökat, vare sig du tror det eller ej. Dagens sjuksköterskor står mycket närmare läkaren än vad de gjorde förr i tiden. Om det har med utbildningens omvårdnadsvetenskapliga satsning låter jag vara osagt, men vi är mer värda idag än tidigare.
Stäng igen dina gamla usk-böcker, Interflora, gå ut i verkligheten och inse att sjuksköterskan är en vacker och hedersam proffession. Allt var inte bättre förr.
Ja nu handlar det om 90% pappersjobb för ssk om man jobbar på avdelning. Uskorna står för patientkontakten.
Att dom står närmare läkaren nu än förr är väl inte helt sant.
Vacker o hedersam proffesion vill dom flesta tro att det är men så är icke fallet längre. Förr var det så men tongångarna har förändrats betydligt på några få år av egen erfarenhet.

Men detta var inte vad tråden handlade om utan förkortning av studier för redan utbildad vårpersonal :!:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 12/7 2004 8:00

Bra talat av Interflora.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

hmm?

Inlägg av Niklas Karlsson » 14/7 2004 14:00

Nu tror jag du får förklara dig Anders! vadå plugga 1.5 till något de redan är? Du menar till uska? Det är ju inte så att man förlorar den "titeln" den dagen man börjar plugga till ssk??

Jag vet inte vilken kursplan du har läst men på vår skola så läser man myyycket första 1.5 åren som inte en uska har läst. Sedan måste man börja någonstans.. Du menar att uskorna ska börja plugga termin 4 på en gång? Hur ska man lösa det praktiskt? Vilken jäkla administration. Ska T1 bara ha 10 studenter för att det ska fyllas upp med uskor i T4?
All praktik man har när man börjar T4.. När ska du jobba igen den?

Jag förstår hur ni menar med en speciell utbildningen för uskor, men jag håller inte med. Man kan inte tillgodoräkna sig högskolepoäng från en gymnasiekurs som alla säkert vet. 120 p varav 60p i omvårdnad krävs för sjuksköterskeexamen. Det går inte att komma ifrån.
Hur ska vi göra med gamla uskor som kanske har jobbat i 20 år på ICA efter sin usk utb. Ska de också börja T4?


Jag tycker att diskussionen är löjlig. Är man intresserad av att jobba som ssk så får man acceptera att den är på 6 terminer på högskola/universitet! Jag har samma "problem". Jag är uska som pluggar till syrra. Det är jag glad för då man får ett större sammanhang på det man lärde sig i gymnasiet. Mina anatomikunskaper har fått sig en ordentlig skjuts tex.. Sedan kan man mycket innan och kan ta åt sig av det man inte kan. Därför tror jag att vi som uskor får ut mer av utbildningen.

En person som gått fordon på gymnasiet kan ju inte hoppa över 3 terminer på ingenjörsutbildningen för att de kan motorer! Eller?

interflora

Inlägg av interflora » 14/7 2004 20:28

Ja, men det har gått bra förut att de som gick vårdlinjen fick förkortad sjuksköterskeutbildning... (Eller rättare sagt de som gått andra gymnasielinjer fick förlängd utbildning.)

Men det är ju någonting snett när undersköterskor i 35-års åldern inte kan komma in på sjuksköterskeskolan och man samtidigt träffar på sjuksköterskestudenter som inte tror att dem vill/kommer jobba inom vården efter, som är i 21-22 års åldern, som "bara" började för de visste inte vad de ville göra?
Dessa människor skall då eventuellt gå ut och vara arbetsledare och inte ens kunna ta på sig en skyddsrock... (Nu tänker säkert ni att en skyddsrock inte spelar så stor roll, men tänk på var och varför den används så förstår ni säkert svaret)

Visst, kan personen jobbat på konsum i hur många år som helst. Men varför plötsligt få ett sug efter att läsa till sjuksköterska, och komma tillbaka till det hon troligtvis "flytt" ifrån?

Jag förstår liksom inte... Vi har ju haft olika sjuksköterske"program" förut, och den ene är väl inte sämre än den andre, bara för att de möjligtvis inte kan jobba inom alla områden?
Förut så var ju faktiskt vårdlinjen en lockelse till sjuksköterskeutbildningen, se på de äldre undersköterskorna, de har en personlig status som ingen kan ta ifrån dem! Kommer man ut som färdig idag kan man kanske 25% av arbetet och vad som sägs på en avdelning, bara för att man inte "ska" jobba där utan helst på ålderdomshem. Då måste väl även du hålla med om att någonting är snedvridet???

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/7 2004 8:41

Nej, Interflora. Jag förstår fortfarande inte vad du menar.
Vad säger att en undersköterska är bättre lämpad som sjuksköterska än vem som helst? Man kan inte generalisera på det viset. Omvårdnadsprogrammet är som de flesta andra yrkesförberedande utbildningar tillflyktsorten för skoltrötta osv. Jag vet eftersom jag var i den situationen själv. Det var först i sista terminen som jag började intressera mig av vården över huvud taget.
Sen tror jag inte riktigt på vad du säger om att det är så många som söäker ssk utb för att de inte vet vad de vill göra. Jag har aldrig träffat nån och då har jag pluggat snart 6 terminer.

Vadå inte kunna ta på sig en skyddsrock? Vad är det för påhopp? Jag är säker på att jag, när jag är färdig ssk kan ta på mig min skyddsrock lika elegant och värdig som dig?!

Jag tycker inte att det är ett konstig system vi har med antagningen idag. FInns det några alternativ? Vi har idag tidiga hospiteringsdagar där studenterna låts prova på yrket, sen är det upp till var och en om de vill fortsätta?
Jag tror att enm sjuksköterska som plugga samhälle eller liknande inte är en bättre ssk än dig och mig trots att vi är undersköterskor innan vi börjar plugga. Det är det man har utbildniong till. Ingen föds fullärd till ett yrke.

Tror du att en polis innan de börjar plugga kan ta på sig en skyddsväst på smidigaste sätt eller en läkare kan sy snyggt innan han börjar sin utbildning? Knappast? ALla behöver vi utbildning och erfarenhet för att kunna utföra vårt jobb på ett bra sätt. Tänk på det nästa gång du ser en sjuksköterska som har problem med skyddsrocken. Visa lite respekt för sjutton! Alla har vi varit nya!!!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/7 2004 11:42

Anders: Det var inget påhopp på dig. Jag menar oftast generellt när jag skriver. Jag var också djupt kritisk till påståendet om sånna som pluggar men som inte vill jobba sen. Du har gett mig fel, och den insikten tackar jag för.
Det är tragist att den tjejen gjorde på det viset. Men har man pengar så kan man göra på det viset. Däremot så tycker jag inte att det är fel på systemet för det. Om hon inte har några meriter så att hon behöver ssk utb för att komma in så gör hon nog inte det ändå, men det är en helt annan fråga.

Jag håller med dig om att omvårdnadsprogrammet ska vara en inkörsport till ssk utbildningen och att man ska komma in på de betygen. Då krävs det en omstrukturering i den utbildningen med mer kärnämnen. Det låtter mycket vettigt! Men den utvecklingen får vi nog vänta läänge på. Men jag är den första att förespråka det.

Däremot så har jag svårt att se hur man praktiskt skulle kunna ta bort några terminer om man är usk. Visst vore det vettigt för en "lekman". man när man är lite införstådd i det tragiska betygsystemet på högskolan så förstår man hur tragiskt det är. Reel kompetens kan tyvär aldrig mätas i poäng!

Tror vi är något sånär överens Anders??

Skriv svar