Skall jag utbilda mig?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

36

Skall jag utbilda mig?

Inlägg av 36 » 18/7 2006 21:13

Fick antagningsbeskedet från VHS häromdagen och har nu kommit in på SSK-utbildning. Har dock tvivel (vilket jag alltid har) om jag skall börja eller inte. Mina tvivel baseras i regel på detta:

- Jag är 24 år gammal och känner mig riktigt gammal. Har jag någon möjlighet att få arbete då jag väl är färdigutbildad? Har över fem års arbetslivserfarenhet även om det inte är relaterat till vården. Med andra ord har jag inte gått arbetslös sedan gymnasiet.

- Läste i någon av dessa trådor att det med all sannolikhet kommer att bli ett överskott av SSK. Någon som kan kommentera det?

Sedan skall väl det också tilläggas att mina tvivel till högskola beror på att jag var mobbad större delen av min skolgång. Är smått oroad över att den historien skall upprepa sig men högskola skiljer ju sig trots allt från grundskolan. Nu har man ju att göra med vuxna människor. Men, oron finns fortfarande kvar.

Varför vill jag då bli SSK? För många år sedan blev min mamma sjuk i cancer och jag spenderade en hel del tid med henne på sjukhuset. Jag lärde känna många SSK och då insåg jag att det verkligen var något jag ville göra. Det känns verkligen som ett betydelsfullt arbete.

Vad tycker ni?

36

snobbo

Inlägg av snobbo » 18/7 2006 22:15

Huruvida du ska läsa till syrra eller ej kan du bara bestämma själv, men jag kan inget annat än att rekommendera dig att göra så. Blev själv klar nu i juni och det känns kanon. De 3 åren gick otroligt fort. Som du själv skrev så är det vuxna människor du ska ha att göra med nu och det är stora klasser där man själv kan välja vem man vill omgås med.

Personligen tror jag aldrig att det kommer att bli ett sådant överskott av syrror att man egentligen behöver oroa sig. Här i Umeå har vi dragits med en längre tids anställningsstopp men det har släppt och arbetsmarknaden börjar ljusna.

Lycka till med valet!

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 19/7 2006 8:44

Att du skulle vara gammal är helt fel jag var 23 när jag började plugga till ssk och i min klass är det människor som både är 30, 40 och 50 år, så din ålder ska du inte oroa dig för nu vet jag inte vilket kön du har men om du är kille så tror jag att du kommer ha fördel på arbetsmarknaden, eftersom man på de flästa arbetsplattser strävar efter jämstäldhet. och att bli mobbad på en sjuksköterske utbildning låter omöjligt
Hoppas att du tackar ja, vilken stad ska du läsa i?
Lycka till!
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Malin

Inlägg av Malin » 19/7 2006 10:07

Är sjuksköterska något du vill jobba som tycker jag definitivt att du ska tacka ja! 24 är en alldeles perfekt ålder att börja plugga i. Själv var jag 19 (gick direkt från gymnasiet) och kände mig på tok för ung. Dels för att jag var klart yngst i klassen och dels för att jag hade för lite arbetslivserfarenhet. Det kändes som att jag inte hade något att komma med och att de andra inte riktigt lyssnade på vad man sa. Man var ju så ung... Det resulterade i att jag efter två års studier tog två års studieuppehåll innan jag hoppade på utbildningen igen. Men nu är jag klar och jag har aldrig tivts så bra i skolan som jag gjorde det sista året på sjuksköterskeutbildningen :)

Jag förstår dina tankar om att bli mobbad men det är, som du själv och övriga sagt, vuxna människor du har att göra med.

Lycka till, hur du än väljer att göra!

/Malin

goozer
Inlägg: 34
Blev medlem: 13/7 2004 22:16

Inlägg av goozer » 19/7 2006 14:44

24 är inte för gammalt, jag var 25 när jag började och många,de flesta, var i den åldern och äldre, upp mot 45 i min kull.
Mobbad? Högskolan är inte som grundskolan, här strävar alla mot samma mål och hjälps åt...

Utryckning-Malmö

Inlägg av Utryckning-Malmö » 19/7 2006 14:48

Nä jag tycker när men är 24år är det Bra att börja 8)

Anonymous

" skall jag börja läsa?"

Inlägg av Anonymous » 20/7 2006 11:59

Jag var 33 år när jag började läsa till ssk och jag var långt ifrån den äldsta, vi hade säkert 10 st som var äldre.

Så läs du bara i lugn och ro, mobbad? Knappast, snarare tvärtom, som kille på utbildningen så är man omtyckt. :lol:

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Skall jag utbilda mig?

Inlägg av AMBASS » 20/7 2006 17:47

36 skrev:Fick antagningsbeskedet från VHS häromdagen och har nu kommit in på SSK-utbildning. Har dock tvivel (vilket jag alltid har) om jag skall börja eller inte. Mina tvivel baseras i regel på detta:

- Jag är 24 år gammal och känner mig riktigt gammal. Har jag någon möjlighet att få arbete då jag väl är färdigutbildad? Har över fem års arbetslivserfarenhet även om det inte är relaterat till vården. Med andra ord har jag inte gått arbetslös sedan gymnasiet.

- Läste i någon av dessa trådor att det med all sannolikhet kommer att bli ett överskott av SSK. Någon som kan kommentera det?

Sedan skall väl det också tilläggas att mina tvivel till högskola beror på att jag var mobbad större delen av min skolgång. Är smått oroad över att den historien skall upprepa sig men högskola skiljer ju sig trots allt från grundskolan. Nu har man ju att göra med vuxna människor. Men, oron finns fortfarande kvar.

Varför vill jag då bli SSK? För många år sedan blev min mamma sjuk i cancer och jag spenderade en hel del tid med henne på sjukhuset. Jag lärde känna många SSK och då insåg jag att det verkligen var något jag ville göra. Det känns verkligen som ett betydelsfullt arbete.

Vad tycker ni?

36
Cheers!

Jag skulle nog råda dig att läsa medicin om du vill arbeta brett och dessutom få betalt för studierna. Kanske läkare? BMA med fyskikinr? Det är helt sjukt att personer som läser 3-4 år till SSK med VUBB inte har mer betalt. Det kan vara svårt att spå om framtiden när det gäller jobb, men SSK kommer med all sannolikhet att snart vara det en USK var för 10-15 år sedan. Se bara på arbetsuppgifterna för en syrra idag. Jag var själv mycket ung när jag började studera och förstår att du kanske känner dig lite äldre. Idag är dock medelåldern på studenter i Europa kring 30 år, så du ligger bra till.

Ett råd är dock att du någa undersöker arbetsmarknaden och vad dagens SSK utbildning innehåller innan du hoppar på tåget. Gällande din mor får jag beklaga detta. Jag tror att du har en klar fördel genom dina upplevelser, vilka helt klart kommer bli värdefulla vid din kliniska tid. Det finns läkarutbildningar i Danmark, Polen, Ungern. Rumänien, Ukraina, UK, USA, Ryssland. I EU får du ditt leg per atomatik då studierna ofta innehåller vår AT, men i värdlandet. Skall du läsa till syrra tycker jag att du gör detta via webben och sedan sätter din kliniska tid som är ca. 40-50% av SSK utbildningen.

//LYCKA TILL OCH VÄL MÖTT VID RONDEN....
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 20/7 2006 19:46

Klart du ska läsa till SSK.
Jag såg inte att du skrev något om läkare i ditt inlägg men det finns ju inget som hindrar om du har betygen?

Som du skrev så håller det på att bli ett överskott på syrror vilket f¨år ner lönerna och minskar chansen at tkomma in på en vubb. Men sådant går alltid i vågor om om några år går alla 40-talister i pension (även om det knappast gynnar den som vill till ambulansen).

Men jag tycker du ska hoppa på. Är det ínget för dig så kan du hoppa av.. Men man måste ju testa..?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 20/7 2006 20:13

Niklas Karlsson skrev:Klart du ska läsa till SSK.
Jag såg inte att du skrev något om läkare i ditt inlägg men det finns ju inget som hindrar om du har betygen?

Som du skrev så håller det på att bli ett överskott på syrror vilket f¨år ner lönerna och minskar chansen at tkomma in på en vubb. Men sådant går alltid i vågor om om några år går alla 40-talister i pension (även om det knappast gynnar den som vill till ambulansen).

Men jag tycker du ska hoppa på. Är det ínget för dig så kan du hoppa av.. Men man måste ju testa..?
Nilkas!

BETYGEN? Du menar väl KUNSKAPEN? I Ryssland m. fl. ställen på jorden struntar man högaktningsfullt i betyg och annat trams, där vill man se att individen har nödvändig kunskap och ekonomi att klara studierna. Sverige är i detta avseende fortfarande en SKRÅHÅLA och man sitter via universiteten i knä på SLF. Varför fick inte Örebro sin läkarutbildning tror du? Läkarbrist? Nej, upp med läakaryrket och låt fler läsa. SSK utbildningen kan hon sätta på distans under sommarmånaderna om så krävs.

//BE SAFE.....
Blood Will Tell

AuF

Inlägg av AuF » 20/7 2006 21:17

Tjenare Ambass, ser att du är på krigsstigen ordentligt :wink:

"SSK utbildningen kan hon sätta på distans under sommarmånaderna om så krävs."

Tänkte bara slänga in ett par ord om ssk utbildningen. Mina erfarenheter är att man ska vara noga med att kolla upp vad man skall läsa till, och sen välja skola med omsorg. För det är ju helt klart skillnad på ssk och ssk, tyärr. Och även om man givetvis gör utbildningen till vad den är så skadar det inte att hitta en skola som står sig bra! Vidare kan jag då tycka att läsa in ssk på kortare tid via distans (om nu detta går?) kanske inte alltid är det optimala, speciellt om man inte har jobbat inom vården tidigare.


hoppas du har de bra i värmen =)

¨Hörs

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 20/7 2006 21:28

Cheers mate!

Allt gött! Vår oroliga värld kräver handlingskraftiga män och jag är litet sugen på Libanon!! Jag håller med dig om att man skall undersöka utbildningarna noga och det finns helt klart skillnader. Tyvärr finns ju få privata skolor i Sverige för SSK. Ersta, Röda Korset och Sophia är väl de som finns och söktrycket till dessa är nog ganska stort. Hoppas du har det bra!

//BE SAFE
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 20/7 2006 22:11

Lugna ner dig ambass. Varför sådant temperament?

Varför betyg? ja vännen.. Jag är realist! Vi lever i Sverige och jag förutsätter att frågeställaren vill läsa i det land där hon/han bor, annars hade personen frågat hur man kommer in på läkarprogrammet i Ryssland? Tror du inte?

Finns säkert möjlighet att läsa SSK prog över sommaren. Men jag tror ändå att 90% av oss vill läsa på det klassiska sättet. Och har man andra önskemål så tror jag att det framgår i frågan.

Jag tror vi är ense om varför det inte blev någon läkarutbildning i örebro. Läkarna själva vil inte ha en för att hålla nere antalet examinerade och därmed få upp lönerna.. Det har inte ens läkarförbundet vett att skämta bort.

Varför blir det altid så här ambass? Du svarar på en massa frågor som det inte frågas om och så spårar tråden ur, vi har sett det såå många gånger förut.. (Jag vet att jag själv gör samma sak just nu, men jag tycker det är tråkigt för frågeställaren att du använder hennes tråd som ett slagträ för att så ofta som möjligt få fram din åsikt om "ssk paradoxen"). Det finns andra viktiga frågor! Alla här har förtsått din poäng..

Anonymous

Re: Skall jag utbilda mig?

Inlägg av Anonymous » 23/7 2006 22:44

Jag e 28 år i höst & ska utbilda mig till ssk serru !! =) Vikken skola ska du börja ?
36 skrev:Fick antagningsbeskedet från VHS häromdagen och har nu kommit in på SSK-utbildning. Har dock tvivel (vilket jag alltid har) om jag skall börja eller inte. Mina tvivel baseras i regel på detta:

- Jag är 24 år gammal och känner mig riktigt gammal. Har jag någon möjlighet att få arbete då jag väl är färdigutbildad? Har över fem års arbetslivserfarenhet även om det inte är relaterat till vården. Med andra ord har jag inte gått arbetslös sedan gymnasiet.

- Läste i någon av dessa trådor att det med all sannolikhet kommer att bli ett överskott av SSK. Någon som kan kommentera det?

Sedan skall väl det också tilläggas att mina tvivel till högskola beror på att jag var mobbad större delen av min skolgång. Är smått oroad över att den historien skall upprepa sig men högskola skiljer ju sig trots allt från grundskolan. Nu har man ju att göra med vuxna människor. Men, oron finns fortfarande kvar.

Varför vill jag då bli SSK? För många år sedan blev min mamma sjuk i cancer och jag spenderade en hel del tid med henne på sjukhuset. Jag lärde känna många SSK och då insåg jag att det verkligen var något jag ville göra. Det känns verkligen som ett betydelsfullt arbete.

Vad tycker ni?

36

AuF

Inlägg av AuF » 24/7 2006 18:13

24 är väl ingen ålder =). Bara nyttigt att ha några års livserfarenhet på kontot innan man hoppar på ssk utbildningen!

Sedan kan jag säga att jag är 24 nu och kan nog räkna på en hand de som är yngre än mig. Många är 40 plus som läser, så åldern är inget att tänka på 8)

Skriv svar