Syrra i ambulans

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

LordCardigan

Inlägg av LordCardigan » 10/9 2006 14:51

Jag måste nog säga att jag tycker att ambulanssjukvården innehåller bra mycket mer än att köra till röntgen och till och från äldreboenden. "Syrran" har alldeles rätt i att eftersöka lämplighetstester men jag tycker det är att skjuta lite över målet att bagatellisera utbildningens betydelse.

Jag började i ambulans innan jag hade vub och jag måste säga att jag är bra mycket bättre rustad efter vub:en än före. Ambulanssjukvård är speciellt på många sätt och jag anser att det krävs en god utbildning som grund men personlig lämplighet är naturligtvis också mycket viktigt. Det optimala måste väl ändå vara ambulanspersonal med god utbildning, god människokännedom och en utvecklad empatisk förmåga?

Novisen: Har du fått börja söva ännu? :wink:

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 10/9 2006 15:03

Jag vet inte var du jobbar "syrran" men där jag jobbar är det inte vår främsta uppgift att transportera till och från röntgen eller från sjukhus till äldreboende. Till detta andvänds primärt bårtransporter. Således kör vi mest på prio 1 och 2. Det psykosociala omhändertagandet är om möligt ännu mer viktigt under akuta uppdrag än under "taxi transporter". Men som någon redan skrivit så ska ett bra bemötande inte utesluta kompetent medicinskt omhändertagande. Jag hamnar då och då i situationer där mina medicinska kunskaper sätts på stort prov. Än så länge har jag aldrig tagit hand om en skottskadad person men väl andra svårt sjuka/skadade som har krävt mycket behandling på plats (fastklämda) och under långa transporter. Du har många poänger med dina inlägg men socialkompetens OCH medicinskkompetens är viktigt, inte bara det ena eller andra.

syrran

Inlägg av syrran » 10/9 2006 17:47

Jag har inte påstått man INTE ska ha utbildning. Klart att utbildning är ett måste. Men ett ÄNNU större måste är personlig lämplighet !
Det är långt ifrån alla landsting som har lagt ut prio 3 och 4 på bårbilar. De flesta av dessa åker fortfarande akutambulanser till och från röntgen.

Men fokuset ligger hela tiden på vilka läkemedel det ska vara i ambulansen. Eller vilken vubb som avgör om man är bäst skaffan att jobba i ambulans. Vart är fokuset på hurvida man kommer tillrätta med att det krävs en viss typ av person för att arbeta i detta yrket. Vem som helst kan läsa SSK och sedan ha och göra med personer i nöd. Personer som har förlorat sitt viktigaste kapital. Personer som är i direkt underläge på grund av sitt hälsotillstånd. Man tar in människor på sjuksköterskeutb utan att kontrollera om personen är lämplig eller ej. De intervjuer som ambulanssjukvården sedan har innan anställning måste ses som löjligt enkelt att passera.
Folk som tycker att det är "ballt" att åka blåljus och intubera till höger och vänster förekommer i allt för stor utsträckning.
En del menar att det ska minsann vara Paramedicutbildning för att arbeta i ambulans i sverige , annars har man inte där och göra. Jag ser betydligt viktigare saker som en person måste ha innan den ens gör en prio 4 i ambulans. Fortfarande är transport till och från inrättning , röntgen , till bostaden osv det som ambulanssjukvården sysslar med mest. Det går bra många sjuktransporter innan det sker en olycka där avancerade insatser måste till. Och även där så är det fortfarande så att den drabbade måste till sjukhuset för defenitiv vård.
Hur vore det om man införde träff med psykolog innan anställning i sjukvården ? Jag ser det som klart lika viktigt i sjukvården som hos polisen. Man måste inte bara ha det mentala . Man måste även ha det fysiska för att klara av detta arbete. Men sådana krav är minimala.
När sommaren kommer så anställer man vad som helst bara för att få schemat att gå ihop. Vilka blir lidande av det ? ja , personalen som måste jobba med dessa såklart , men patienterna då ? dom har inte valt att det kommer en olämplig människa och hämtar denne. Det är den personalen som valt att arbeta med ambulanssjukvård.
Vem som helst kan läsa SSK och alla dess vubbar som finns. Men återigen , det är få som besitter de personliga egenskaper som det krävs för att arbeta i ambulanssjukvården. Men fokus ligger på vubbar och läkemedel , utrustning osv. Man måste börja i rätt ända !

Lipton

Inlägg av Lipton » 10/9 2006 18:32

prehospital: Bra inlägg! :wink:

syrran: Nu tycker jag att jag kan hålla med dig! Sjävlklart är personlig lämplighet den allra viktigaste egenskapen i ambulans. Detta innefattar empatisk förmåga, men även lämplighet i trafik, kunskaper om ambulanssjukvård, medicinska kunskaper och till viss del utbildning.
Problemet, om jag förstår dig rätt, är således att vi här på forumet bara diskuterar saker som vilka läkemedel hit och vilka behandlingsriktlinjer dit. Jag anser att detta är en viktig del av forumet, men du har pekat på en annan viktig del. Kanske borde vi även diskutera vår empatiska förmåga. Nu tror jag dock att anledningen att detta inte görs är att ingen direkt har något att säga på ett diskussionsforum på nätet. Som du själv säger så är detta något som är ytterst svårt att lära sig.
Köra bil och sätta nål är praktiska saker som vem som helst klarar med tillräcklig träning och självförtroende. En FASS-text är något som de flesta kan plugga tillräckligt för att åtminstonne lära sig ett läkemedels verkningssätt. Således är det även enkelt att diskutera dessa saker. Men empati, oj där blev det svårt!

Novisen: Jag vet att jag är en jobbig och envis jäkel, men jag tycker inte ens att vi här kan förutsätta att utbildning och kompetens går hand i hand. Varken specifikt eller generellt. Däremot köper jag att utbildning går någotsånär hand i hand med teoretisk kunskap, här på forumet. 8)

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 10/9 2006 19:03

Sjuksköterskan skrev:Syrran: Självklart är det viktigt med social kompetens hos ambulanspersonalen, men det behöver inte utesluta medecinsk kompetens. Med en amb. VUB i bagaget ökar den medecinska kompetensen garanterat. Är inte det positivt? För mej låter det som du är avis på VUB syrror..
Ett av dina bästa inlägg Sjuksköterskan! Jag instämmer totalt! Det är helt självklart att omvårdnaden och den medicinska kompetensen behövs för att komplettera varandra.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 10/9 2006 22:40

Meddelandet Raderat

-------------------------

Wernvik
Moderator

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 10/9 2006 23:10

Hej alla!

Allt debatter som hålls här inne anser jag är generella. Alla som är här inne förutsätter något i sitt resonemang. Jag förutsätter tex att om samma person antingen läser till undersköterska och börjar jobba direkt eller läser vidare till ambulanssjukvårdare så kommer den personen efter utbildning till ambulanssjukvårdare både att ha ut mer av sitt jobb och kunna hjälpa patienter bättre. Skulle samma person senare komma på tanken att läsa till sjuksköterska och komplettera med ambulansvubben så förutsätter jag att personen lär sig något och att det sedan speglar av sig på patientkontakten och omvårdnaden i ambulansen. Hur lämplig personen var för att jobba inom ambulansen förtäljer inte berättelsen utan bara att jag förutsätter att det blev bättre.

Alla här inne anser nog att just dom är lämpliga för det här yrket. Vår käre AMBASS har länge förespråkat "riktiga" test som skulle kunna avgöra vilka som är bäst lämpade för att jobba inom ambulansen. Jag tror att patienterna är de enda som kan avgöra frågan och att den ligger på individnivå. Alltså finns det inget att debattera utan det blir mer ett konstaterande. Läkemedel, utbildning, ambulanser och intubering funkar dock bättre i ett öppet forum.

Syrran! De flesta (främst män) som jobbar inom ambulansen tycker att det är häftigt med olyckor och körningar man minns. Det är inget man behöver skämmas för. Alla nya i yrket går och hoppas på en lagomt allvarlig trafikolycka för att få dagen att gå snabbare. Pirrar själv i hela kroppen av adrenalinpåslag då och då. Skulle inte dessa körningar finnas så vore jobbet mindre intressant. Så visst finns det gott om lycksökare inom ambulansen som kanske glömmer bort anledningen varför vi finns där.

syrran

Inlägg av syrran » 11/9 2006 9:36

Meddelandet Raderat

-------------------------

Wernvik
Moderator

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 11/9 2006 10:24

Sjuksköterskan! Ännu en skalp till din samling. Fortfarande går folk på din retorik :lol: .

Folk måste förstå att Sjuksköterskan har ett stort leende då han skriver sina inlägg - inte för att vara rolig utan för att provocera. Sjuksköterskan är nog en bra "kuddpuffare" själv då det kommer till skarpt läge.

AuF

Inlägg av AuF » 11/9 2006 11:47

Hej "syrran"

Hur tycker du själv att ett sådant "lämplighets test" skall se ut ?

syrran

Inlägg av syrran » 11/9 2006 13:38

AuF skrev:Hej "syrran"

Hur tycker du själv att ett sådant "lämplighets test" skall se ut ?
Hej hej.

ja de som söker till sjukvården och ska arbeta med andra människor ska det ställas höga krav på enligt mig.
Ett uttdrag ut belastningsregistret vore ju lämpligt. Inte så lyckat att ha missbrukare eller våldsutverkare i sjukvården. Ska man arbeta med barnomsorg så finns redan sådana regler. Parallell kan dras till äldrevården där gamla , dementa människor befinner sig och kan inte försvara sig pågrund av sin mentala hälsa. Det har visats en hel den via nyheter om missförhållanden. Det krävs ingenting i dag för att arbeta med äldre.
Ska vi inte kunna kräva detta när folk befinner sig i en akut situation ?
Vidare så borde vi ta lite av polisens strategier. Personliga intervjuer där man får träffa beteendeterapeuter /psykolog eller liknande med erfarenhet. Ett svenskatest vore också på sin plats. Man ska förmedla saker och informera patienter . Då är det ett krav att man kan göra sig förstådd och kan få andra att förstå. Det finns inte utrymme för misstag när man ska informera patienter. Här brister det stort !
I dag har vi inget av detta och många arbetar i vården som inte borde vara där.
I ambulanssjukvården så torde detta vara ett väldigt högt prioriterat område när det gäller att ta in ny personal dessutom. Där om något är patienter i ett fruktansvärt underläge. Helt försvarslösa människor som ringer 112. Dom har tappat sitt viktigaste kapital , nämligen sin hälsa.
patienterna har inte valt att en viss människa ska komma till dom. Det är personalen som har valt att arbeta med ambulanssjukvår. Den som ringer ska vara helt övertygad om att en person med mycket empatisk förmåga kommer. Som dessutom har adekvat utbildning såklart ( så ingen påstår att jag vill till 70-talet igen)
I dag läser man in gymnasiet och vidare till högskolan. SSK klarar alla av . den är inte särskilt svår att ta sig igenom. men man axlar ett otroligt stort ansvar sedan när man med en legitimation från samhället ska ta hand om de svårast sjuka och mest utsatta . Det fokuset ligger på i detta forum tycker jag är vilken vubb man ska ha för att vara lämplig. Man ska inte ha nån alls om man inte passerar ett lämplighetstest.
Man ska inte ha och göra med direkt dödliga mediciner om man inte är lämplig för det. Poliser får inte bära vapen utan att passera psykologen. Våra vapen är minst lika dödliga. Det sätt som vi agerar på gentemot patienter kan sätta fruktansvärda spår.

ssk2

Re: Syrra i ambulans

Inlägg av ssk2 » 11/9 2006 20:43

ja en sak står klar. av dig vill inte jag bli vårdad. vilket skrämmande syn på utbildning du har.

Lipton

Inlägg av Lipton » 12/9 2006 9:21

syrran: Jag håller med dig om dina idéer, men jag är inte lika säker på att problemet är så stort som du vill ha det till.

syrran

Inlägg av syrran » 12/9 2006 10:30

Lipton: det kanske beror på att du har fel fokus som gör att du inte ser problemet...

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 12/9 2006 13:33

syrran skrev:Lipton: det kanske beror på att du har fel fokus som gör att du inte ser problemet...
Så alla människor som inte har samma uppfattning som dig är naiva och ser inte verkligheten som den egentligen är?

Låst