Är du sjuksköterska i grunden?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 14/12 2006 2:27

Tompa31 skrev:
laban333 skrev:
Tompa31 skrev: Svar 1: Om jag inte minns helt fel var väl Naturkunskap B minimikrav för att komma in på sjuksköterskeprogrammet.

Svar 2: Nä matten är inte svår. Räcker egentligen med de fyra räknesätten (+-*/). Det du behöver mattekunskaper till är läkemedelsberäkningen.
//Tompa
Jaså?
Jaså?

(om du nu har nått att säga så gör det i stället!)

Ps. Som vanlig grundutbildad ssk är mattematikkunskaperna i behov av att vara speciellt avancerade. Som jag skrev i mitt förra inlägg. Kanske några fler områden som du behöver mattekunskaper (läkemedelsberäkning, beräkning av dropphastighet/infusionstid).

Kan tänka mig att du dock behöver lite mer avancerade mattekunskaper om du läser ex. anestesivubb eller liknande.

//Tompa
Det var ett skämt. Ursäkta om jag inte klargjorde mej. Ironi typ : "behöver man kunna räkna för att hantera läkemedel?" Behöver förstås matte av andra anledningar också som SSK.
IVA/NEO SSK

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 14/12 2006 2:29

Furix skrev:
Jag tycker dock att du gärna efter examen kan jobba ett tag på ambulansen innnan du börjar jobba på vårdavdelning eller dylikt. Det ger dej en liten grund att stå på inför jobb på vårdavdelningar. (Spelar ingen större roll egentligen var du börjar.)
Jag skulle föredra att börja på en vårdavdelning framför ambulansen (om det är upp till mig alltså). För det första tror jag det är en större omställning att gå från ambulans till vårdavdelning än vice versa (från att ha en patient till 10-12). För det andra har man en hel bunt kollegor runt sig hela tiden samt en läkare för det mesta. För det tredje kan det vara bra att fila på vissa kunskaper (såsom PVK och fri luftväg) under mer eller mindre ordnade förhållanden innan man råkar hamna i ett dike med en hypovolem patient.

I och för sig, vad vet jag... har ju aldrig jobbat i en ambulans, bara mina antaganden =)
Du har en poäng där. Du kan också bli tvungen o sätta nål på en hypovolem patient på lassa, men ofta har du ju nägon där som kan backa upp dej om du misslyckas. Ett noll till dej.
IVA/NEO SSK

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 15/12 2006 1:23

Tompa31 skrev:
Kan tänka mig att du dock behöver lite mer avancerade mattekunskaper om du läser ex. anestesivubb eller liknande.

//Tompa
På Narkosen är det viktigaste att sprutorna är tömda i slutet av dagen så du slipper gå och tömma dom i soprummet. På Opvubben behöver du bara lära dig räkna till 5 och på ambulansen måste du räkna antalet PVK:er du försöker sätta så det blir rätt antal i bilen efter larmet!!!! :lol:

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/12 2006 14:25

Novisen: Du menar alltså att IVA-vubben är matematiskt mest krävande?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 15/12 2006 23:59

Lipton skrev:Novisen: Du menar alltså att IVA-vubben är matematiskt mest krävande?
Det beror helt på hur många platser som finns på IVA!!!

Brosan
Inlägg: 51
Blev medlem: 3/6 2005 13:58

Inlägg av Brosan » 16/12 2006 11:41

Edgar skrev:Tack för svaren, verkligen snällt. Nu känns bilden lite klarare. Tänkte fråga om följande senarium: Jag börjar och färdigutbildar mig på den här KY-utbildningen i Örebro. Sedan visar det sig att det är väldigt trögt med jobb, kan jag då läsa till sjuksköterska (3år), för att bättra på mina chanser för jobb? Eller är det en dålig/krånglig väg att gå? Finns det bättre alternativ att gå, om jag redan har färdigutbildat mig till amb.sjukvårdare?

/Edgar

Du får tillgodo räkna poäng om du läser Amb.sjv prog på campus till ssk prog och kravet är att du söker ssk på universitetet i örebro så då läser du kanske 2,5 år på ssk prog själv tycker jag det skulle va bättre att söka till ssk direkt 3 år istället för ca 4,5år om du skulle läsa amb.sjv prog och ssk prog

banan

Inlägg av banan » 18/12 2006 21:35

Brosan skrev:
Edgar skrev:Tack för svaren, verkligen snällt. Nu känns bilden lite klarare. Tänkte fråga om följande senarium: Jag börjar och färdigutbildar mig på den här KY-utbildningen i Örebro. Sedan visar det sig att det är väldigt trögt med jobb, kan jag då läsa till sjuksköterska (3år), för att bättra på mina chanser för jobb? Eller är det en dålig/krånglig väg att gå? Finns det bättre alternativ att gå, om jag redan har färdigutbildat mig till amb.sjukvårdare?

/Edgar

Du får tillgodo räkna poäng om du läser Amb.sjv prog på campus till ssk prog och kravet är att du söker ssk på universitetet i örebro så då läser du kanske 2,5 år på ssk prog själv tycker jag det skulle va bättre att söka till ssk direkt 3 år istället för ca 4,5år om du skulle läsa amb.sjv prog och ssk prog
Fördelen är att man lär sig oerhört mycket mer på 4.5 år

Brosan
Inlägg: 51
Blev medlem: 3/6 2005 13:58

Inlägg av Brosan » 18/12 2006 21:59

banan skrev:
Brosan skrev:
Edgar skrev:Tack för svaren, verkligen snällt. Nu känns bilden lite klarare. Tänkte fråga om följande senarium: Jag börjar och färdigutbildar mig på den här KY-utbildningen i Örebro. Sedan visar det sig att det är väldigt trögt med jobb, kan jag då läsa till sjuksköterska (3år), för att bättra på mina chanser för jobb? Eller är det en dålig/krånglig väg att gå? Finns det bättre alternativ att gå, om jag redan har färdigutbildat mig till amb.sjukvårdare?

/Edgar

Du får tillgodo räkna poäng om du läser Amb.sjv prog på campus till ssk prog och kravet är att du söker ssk på universitetet i örebro så då läser du kanske 2,5 år på ssk prog själv tycker jag det skulle va bättre att söka till ssk direkt 3 år istället för ca 4,5år om du skulle läsa amb.sjv prog och ssk prog
Fördelen är att man lär sig oerhört mycket mer på 4.5 år

Visseligen så gör man det men sedan är det väll en ekonomisk fråga, med tanke på studielån så att man kan leva också

Beaver

Inlägg av Beaver » 25/12 2006 19:03

Angående det matematiska, det är väl också så att det du arbetar med ett tag det lär du dig.
För om du inte är jättehundra på att räkna läkemedlen i huvudet när du börjar blir du nog det efter några veckor. Men jag tvivlar att du kommer behöva derivera en derivata eller hålla på med funktioner av ditt å datt.
Utan den matematik du behöver i arbetslivet är den du kan lära dig på en arbetsplats.

Rätta mig om jag har fattat detta fel?

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 26/12 2006 17:42

Ang. matte

En lärare som undervisade i läkemedelsräkning förklarade att det inte spelade så stor roll om man hade läst matte B eller matte D... dom som var duktigast på läkemedelsräkning var dom som ex var duktigapå att läsa recept till bakning och matlagning ex att göra om deciliter till centiliter ex. ett recept som är till fyra potioner och om man ska göra om till två portioner osv.

Lågiskt tänkande är ett +, dock får man se upp med slarvfelen eftersom man inte får ha ett enda fel iaf inte på min skola, men de e bra tycker jag

Nått annat jag tänkte på var de här med hörseltest som har diskuterats tidigare i tråden, det förekommer ju en del att amb ssk använmders stetoskop då borde man ju ha bra hörsel, eller vad säger ni?
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

banan

Inlägg av banan » 26/12 2006 19:55

ohlstedt skrev:Nått annat jag tänkte på var de här med hörseltest som har diskuterats tidigare i tråden, det förekommer ju en del att amb ssk använmders stetoskop då borde man ju ha bra hörsel, eller vad säger ni?
Man klarar sig galant utan stetoskop. Dock lär man ha skaplig syn, men det är inte krav på det...

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 26/12 2006 21:16

men är inte auskulation av pulmones vanligt förekommande?
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/12 2006 21:30

Enligt mig är det lättaste sättet att lära sig läkemedelsräkning att blanda drinkar på fredagkvällen. Fyrtioprocentig Explorer skall spädas till 4%, med 1,8 dl Jaffa. Således börjar man med att hälla upp 2 cl sprit i ett glas och slår sedan över jaffan, glöm ej att röra i fall dosen skall delas upp på flera smuttar.

Tidigt på kvällen kan det vara läge för en (eller flera) bolusdos José Cuervo 3cl 38%. Skall dock blandas med torrsubstans NaCl och gärna en skiva citron.

För frågor om blandbarhet, indikationer och interaktioner är ett besök på systembolaget.se att rekommendera.

Således är det bästa inför tentan i läkemedelsräkning att samla några kamrater till en studiecirkel, både trevligt och lärorikt! :lol:

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 27/12 2006 23:32

Lipton: Jag har i mitt läkemedelsräknande stött på ett par problem.
Torrsubstans Nacl. Ska detta vara med eller utan tillsats av jod?

Dessutom har du glömt att bifoga information rörande gasbehandling.
Tex hur man omvandlar en cigarett till antal liter gas, hur stor mängd
av gasen som är inert, och med hur många andetag andningsluft den
ska blandas med. :wink:

Beaver

Inlägg av Beaver » 27/12 2006 23:35

Nu har det nog blivit lite för mycket smuttande i glöggflaskan Lipton
:lol:


Så goda kunskaper i huvudräkning är då att föredra, alltså inte låta miniräknaren göra jobbet i skolan då. suck...

Skriv svar