Är du sjuksköterska i grunden?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 27/12 2006 23:44

Beaver skrev:Nu har det nog blivit lite för mycket smuttande i glöggflaskan Lipton
:lol:


Så goda kunskaper i huvudräkning är då att föredra, alltså inte låta miniräknaren göra jobbet i skolan då. suck...
Tur att man lär sig med tiden... Och den dagen miniräknaren strejkar
kan det vara bra att ha lite grundläggande matte i skallen.
Framförallt ska man kunna räkna ut om ordination/dos är rimlig, så
lite äkemedelskunskaper är ju inte fel. FASS går ju inte att släpa runt
på i bakfickan precis...

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 28/12 2006 8:11

Ställer frågan igen eftersom att frågan känns viktig för mig: men är inte auskulation av pulmones vanligt förekommande? Hur ofta använder ni stetoskop i prehospitala sjukvården? och vad använder ni det till?
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

banan

Inlägg av banan » 28/12 2006 11:58

ohlstedt skrev:Ställer frågan igen eftersom att frågan känns viktig för mig: men är inte auskulation av pulmones vanligt förekommande? Hur ofta använder ni stetoskop i prehospitala sjukvården? och vad använder ni det till?
Är inte du student? :wink:

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 28/12 2006 18:45

Jo jag e student...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/12 2006 11:59

aceofspades: Angående jod så är det en smaksak, huvudsaken är att det är riktigt salt och inget jäkla Seltin. :wink:
Cigaretter är dessutom farliga sägs det, men jag undviker dem på grund av dess emetiska effekter på mig. Du kanske kan utveckla gasbehandlingskapitlet. Eller finns någon som gjort civilplikt i Arlandas akutbil här, har hört att de alltid hade slut på Entonox... :wink:

Beaver: En räddningsgymnasist kan väl aldrig få för mycket glögg? :shock:

AuF

Inlägg av AuF » 30/12 2006 17:42

tjenare ohlstedt.

Jobbar inte själv prehosp. Men kan inte tänka mig att man askulerar efter pulmonalistenos eller insufficiens. Varför skulle man göra det ?

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 30/12 2006 19:33

ohlstedt skrev:Ställer frågan igen eftersom att frågan känns viktig för mig: men är inte auskulation av pulmones vanligt förekommande? Hur ofta använder ni stetoskop i prehospitala sjukvården? och vad använder ni det till?
Hej ohlstedt!

Misstänker att du undrar över om vi auskulterar lungor prehospitalt. I så fall är svaret ja. Det kanske inte sker varje dag men det är ändå ovärderligt när du ska ta hand om/behandla en pat med andningssvårigheter.

Skulle heller inte injicera Furosemid utan att först ha lyssnat på lungorna.

För övrigt är det ganska knepigt att detta med auskultation och kräver således en hel del träning. Bara att träna på med andra ord..

Stetoskopet används framför allt i samband med intubation, andningsbesvär samt blodtrycksmätning.

Här kommer några länkar där du kan lyssna på hur det kan låta i stetoskopet..

http://sprojects.mmip.mcgill.ca/mvs/

http://www.med.ucla.edu/wilkes/lungintro.htm

http://www.rale.ca/Recordings.htm

//malle

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 30/12 2006 20:34

Anledningen till att jag undrar är att jag har nedsatt hörsel, tror inte att arbetet prehospitalt generellt skulle vara några problem eftersom att jag har hörapparater och hör bra med dem...
Men det blir ett störningsmoment att ta av sig hörapparaterna för att använda stetoskop, lyssnat med stetoskop har jag gjort många gånger både b/t och kurrtest=) dessutom finns det ju otroligt fina stetoskop idag som man hör bra med....
Men de e just det momentet som jag tänker på att ta av sig hörapparaterna...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Skriv svar