Ett kall att bli ambulanssjukvårdare?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

Ett kall att bli ambulanssjukvårdare?

Inlägg av Anonymous » 11/11 2006 13:46

Söker ny inriktning här i livet..

Måste fråga där här med att bli sjuksyrra och kanske även amb-sjukvårdare..

Hur visste ni att ni ville bli det definitivt?

Är ganska så omvårdande av mig men har ingen direkt erfarenhet av blod och annat som är en sjuksyrras vardag..

Att hantera såna saker, "lär" man sig det så att säga?

Flummiga frågor jag vet! :)

Lipton

Re: Ett kall att bli ambulanssjukvårdare?

Inlägg av Lipton » 12/11 2006 11:47

Blir du blek och kallsvettig när någon i din närhet skär sig på kökskniven så har jag inget svar. Men om inte så har du väl kanske redan lärt dig det? :wink:

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Ett kall att bli ambulanssjukvårdare?

Inlägg av AMBASS » 13/11 2006 19:57

ed skrev:Söker ny inriktning här i livet..

Måste fråga där här med att bli sjuksyrra och kanske även amb-sjukvårdare..

Hur visste ni att ni ville bli det definitivt?

Är ganska så omvårdande av mig men har ingen direkt erfarenhet av blod och annat som är en sjuksyrras vardag..

Att hantera såna saker, "lär" man sig det så att säga?

Flummiga frågor jag vet! :)
Hej ed!

För min del var det brist på ambulansare på den tiden (stenåldern) och jag passade på att pröva lyckan. Egentligen var det nog inget kall utan mer ett sätt att göra något vettigt. En ambulansares vardag är sällan blod utan mer tårar, spyor och bajs. Det är i vissa fall en rullande geritrikavdelning där "omvårdnad" och "sunt förnuft" skall råda. Men när larmet går måste du vara en person med fysisk styrka och stabilt psyke. Den som säger att blod inte luktar, han djuger! Så att se blod fixar du nog. Men att andas in varma blodångor från en nykrockad barnfamilj kanske är värre.

Många av oss inom ambulansen är nog ganska ångestladdade figurer som har flera avsikter med vårt arbete. Kanske känner vi oss friska tillsammans med sjuka människor. Kanske gillar vi att känna makt.

Det var iaf inte pengarna som fick mig att ge ambulansen dessa år :lol: ....
Blood Will Tell

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 17/11 2006 9:40

"Kanske känner vi oss friska tillsammans med sjuka människor. Kanske gillar vi att känna makt. " Ligger väldigt mycket i det....Både på gott och ont. Kan säga att en kombination av det gör att jag älskar mitt jobb....

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 19/11 2006 21:54

tack för svaren! jag får fundera lite, som alltid! 8)

Skriv svar