Lämplighet att arbeta inom ambulans efter hjärtinfarkt?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

Lämplighet att arbeta inom ambulans efter hjärtinfarkt?

Inlägg av Anonymous » 11/11 2006 14:47

Hej!

Jag undrar om man kan fortsätta att arbeta inom ambulanssjukvården efter att ha haft en hjärtinfarkt.

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 11/11 2006 15:02

Kan och kan. Det beror ju på hur man ser det.

Rent medicinskt vore det kanske inte en så bra ide att arbeta med ett relativt fysiskt yrke med ganska stor stressfaktor om man har någon typ av hjärtsjukdom. Dock vet jag inte om det finns några speciella regler för ambulanssjukvården vad gäller detta.

//Tompa

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 11/11 2006 16:40

Var det någon som såg larmet går när det gick på tv för ett antal år sen? Där visades ett fall där en av mina kollegor under ett fyspass fick hjärtstillestånd. Hans kollega på plats hämtade deffen och fick igång honom, hjärtat stannade ytterligare tre gånger innan han kom igång ordentligt igen. Han jobbar än idag och man kan inte se ett enda spår efter detta på vare sig EKG eller annat. Det jag vill mena är att diagnosen inte spelar så stor roll. Låt personens tillstånd efter bli avgörande.

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 12/11 2006 20:10

Att jämföra ett hjärtstopp (som ju kan vara helt pga ett tillfälligt elektriskt fel i hjärtats rytmsystem) och en hjärtinfrakt (som ju oftats är ett resultat av ischemisk hjärtsjukdom "Arteroskleros") är väl i mina ögon inte helt korrekt.

Att ha haft en hjärtinfarkt brukar ju medföra svåra eftereffekter och den ischemiska problematiken brukar ju inte direkt försvinna efteråt.

Detta borde väl medföra att stark fysisk aktivitet efter hjärtinfarkt inte bore vara rekommenderat.

//Tompa

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 13/11 2006 10:58

Hmmm, jag såg inslaget på tv. Fick han en infarkt eller en elektrist störning?
Visst brukar risken för en ny infarkt vara inom 10 år?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 13/11 2006 17:21

En kollega på räddningstjänsten fick för några år sedan VT episoder med följd att en ICD sattes in. Fick efter det inte köra lastbil och blev följdaktigen av med jobbet på räddningstjänsten. Jobbade inte i utryckningsverksamheten då detta hände.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Lämplighet att arbeta inom ambulans efter hjärtinfarkt?

Inlägg av AMBASS » 13/11 2006 19:37

Dalle skrev:Hej!

Jag undrar om man kan fortsätta att arbeta inom ambulanssjukvården efter att ha haft en hjärtinfarkt.
Hej Dalle!

En bra fråga! Det finns många ambulansare med fd. infarkter och aktiv Angina pectoris i aktiv tjänst i Sverige. Till skillnad mot brand (räddningstjänstens operativa enheter) testas ju få av ambulansarna med arbets EKG och årliga fystester. Jag skulle uppskatta att du hittar ett antal personer med dessa bekymmer eller erfarenheter (även med full medicinering) på varje station. Personer med Angina pectoris och hypertoni finns en uppsjö av så det kan nog bli svårt att ställa som krav att dessa inte skall kunna arbeta så länge de klarar testerna (vilka idag enligt mig är rena pseudotester).

Nu till frågan om dess lämplighet att ingå i aktiv tjänst. Det torde ju rimligen vara ett hinder (eller iaf en risk) vid räddningsarbete som kräver extra fysisk aktivitet att ha en ga. infarkt med sig, men å andra sidan kan ju infarkter se olika ut och troligen finns flera "tysta" mindre infarkter i kåren (med tanke på vikt och fysstatus) som ännu inte är upptäckta. Således anser jag att det inte går att uttala sig generellt om detta. En bra och fullt rimlig början borde ju vara att införa verklighetsnära tester (som Brandkåren) vid anställning som minst årligen (gärna var 6e månad) följs upp.

((AMBASS))
Blood Will Tell

Skriv svar