Hur gammal bör man vara?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

alexandeer

Hur gammal bör man vara?

Inlägg av alexandeer » 11/12 2006 1:57

Tjenamors.

Jag undrar hur gamla de flesta är som pluggar till sjuksköterska? Jag är bra sugen på att börja nu i januari, men är osäker bl.a. för min ålder. Fyller 22 snart och uppfattningen jag har fått är att de oftast är äldre personer som pluggar till ssk.. stämmer det?

Hur gamla var ni när ni började eran ssk utbildning och hur gamla var era kurskamrater? Tycker ni 22 år är för ungt?

Tacksam för svar!

/Alexander

klerty

Inlägg av klerty » 11/12 2006 7:48

Hej!

Jag är i dagarna 22 år och jag har nu en termin kvar på sjuksköterskeprogrammet. Jag har inte under min utbildning upfattat det som något problem med åldern. Visst en stor del av mina kursare är äldre men spannet är väldigt stor mellan hur mycket äldre dom är. Jag tycker inte att du ska skjuta upp din utbildning pga att du tror att man måste ha en viss ålder inne. Ju yngre du är när du börjar desto mer hinner du med i ditt arbetsliv, det finns ju så mycket spännande man kan göra som SSK.

Hoppas du söker och kommer in, lycka till!

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 11/12 2006 9:15

Jag tycker helt klart att du ska börja. Åldern är inte avgörande, det handlar om personlig mognad. Jag vet 25 åringar har bra mycket mer realistisk verklighetsuppfattning är ännu äldre. Om du börjar studera nu så är du färdig när du är 25, och då är man ju inte valpen längre. ;) Var ödmjuk inför livet och inför andra som har mer livserfarnehet så ska du se att det går alldeles utmärkt.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 11/12 2006 9:43

Många börjar läsa till ssk direkt efter gymnasiet, eller efter ett "sabbatsår". Hälften av mina kurskamrater är i det spannet 19-22 skulle jag gissa på. Sen finns det ju alltid några som passar på att skaffa familj och barn innan och som kommer in som 30-35åringar också.

Själv är jag 21 och har gjort hälften till jul, dvs jag började ett år efter gymnasiet.

Kör hårt!

joakim_

Inlägg av joakim_ » 11/12 2006 11:54

Tja!

Jag går nu sista året på gymnasiet och har tänkt söka redan till hösten. Jag tycker som Klerty att det finns så mycket spännande att göra. Desto
tidigare man utbildare sig desto mer hinner man kanske lära sig under sitt yrkesliv ;)

Jag kommer som sagt vara 19 när jag söker, det ända jag är lite orolig för är att det kanske bara är jag som kommer vara just 19. Men å andra sidan behöver det inte alls vara någon nackdel att alla är äldre. Förhoppningsvis har de då kommit längre i sina liv och man kanske kan lära sig ett och annat vid de olika diskussionstillfällena.

Joakim

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 11/12 2006 12:14

Ingen fara! Det kommer att vara många som kommer direkt från gymnasiet! Så oroa dig inte. Sök sök sök!

alexandeer

Inlägg av alexandeer » 11/12 2006 17:22

Tack för all info, låter bra!! Nu är jag ännu mer sugen.. bara att vänta på antagningsbeskedet.

joakim_

Inlägg av joakim_ » 11/12 2006 17:25

Lycka till med studierna!

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 11/12 2006 18:05

Håller med.. Lycka till!

Får man fråga vart du sökt någonstans?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 11/12 2006 18:48

I mina ögon skadar det inte med lite arbetslivserfarenhet innan man läser syrra... Inte för att studierna är för tuffa utan för att ha en personlig mognad och lite kött på benen.

alexandeer

Inlägg av alexandeer » 11/12 2006 19:50

zAjben skrev:Håller med.. Lycka till!

Får man fråga vart du sökt någonstans?
Tack. Jag har sökt till Göteborg, Borås, Växjö, Linköping och Jönköping.

Men det är egentligen bara Växjö eller Linköping som är intressant. Bor iofs i Borås men det kan va kul att komma till en annan stad ett tag.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 11/12 2006 21:49

Linköping kan jag tala väl om! Vi kanske ses i vår! ;)

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 12/12 2006 6:56

i min klass är det c:a 10% som kom direkt från gymnasiet och medelåldern är c:a 24 år det är dock några 50+ som drar upp medelåldern=)

Själv började jag som 23åring direkt från komvux...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

AuF

Inlägg av AuF » 12/12 2006 12:04

Skulle tippa på att medelålden är ca: 28-32 hos oss. Inte speciellt många som kommer från gymnasiet. Flesta har några år imellan. Tror det är en bra idee att ha några år på sig innan man hoppar på utbildningen. Sedan finns det givetvis undantag...

Lycka till !

PHRNMSc
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/3 2004 12:43
Ort: Södra Norrland

Inlägg av PHRNMSc » 12/12 2006 23:09

Jag började som nittonåring, kommen direkt från gymnasiets naturvetenskapliga program. Jag gjorde värnplikten efter ett år på sjuksköterskeprogrammet. Efter värnplikt och de sista två åren gick jag ut och gick ut som 23-åring.

Jag ångrar inte att jag började läsa direkt.

Lycka till med studierna!
/NurseJB
"Resuscitation may be defined as the reversal of the process of death." (H. G. Swann, 1953)

Skriv svar