Behöver råd ang utbildningen

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Smelly50

Behöver råd ang utbildningen

Inlägg av Smelly50 » 28/1 2007 21:07

Hej, jag är 18 år i sommar och är nu ganska säker på att jag vill byta till omvårdnad för att läsa upp mina betyg och skaffa dom kurser jag behöver för att komma in på sjuksköterskeprogrammet. Jag vill alltså plugga till Amb-ssk.
Min fråga är om detta verkligen är ett "smart" val, jag går 2an nu på ett yrkestekniskt program och det är verkligen inte det jag vill hålla på med resten av livet.. :roll:
Men är jag för gammal för att byta nu? kommer vara 21 när jag börjar på sjuksköterskeprogrammet och minst 26 innan jag kan söka amb-utb - känner ingen som har gjort något liknande val av karriär så alla tips och råd är välkomna :P

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 28/1 2007 21:20

Har du de kurser som behövs för SSK-utb så är det ju ingen mening med att byta. Kanske är smartare att läsa klart och kompletera på komvux. Prata med din syokonsulent.

Lipton

Re: Behöver råd ang utbildningen

Inlägg av Lipton » 28/1 2007 21:26

När jag fyllde 18 gick jag i ettan på gymnasiet. Efter det läste jag omvårdnad på komvux och gjorde lumpen, började inte läsa till syrra förrän jag var 22. Så stressa behöver du knappast.
Är du däremot säker på vart du vill ta vägen med ditt yrkesliv så finns det väl ingen mening att läsa något helt annat. Fast åandra sidan så måste du ju inte läsa omvårdnad för att kunna läsa till sjuksköterska. Det kan dock underlätta om man vill ha ett relevant extraknäck under studietiden.

AuF

Inlägg av AuF » 28/1 2007 21:32

Börja plugga ssk när man är 21 är absolut inte för sent. Snarare tvärt om. Aldrig negativt att va lite äldre när man ska börja jobba med ett arbete som ambulans eller sjukvård istort. Snitt åldern hos oss på ssk utb är runt 27-28 med ett gäng på 40+

Så ta de lugnt, finns all tid i världen att jobba ambulans =)

Lycka till

Smelly50

Inlägg av Smelly50 » 28/1 2007 21:42

Tackar för dom bra svaren, vill bara tillägga att mina betyg nu är ganska värdelösa och ssk-programmet har ganska höga intagningspoäng så läsa om grund-ämnerna är ett måste tyvärr. Tack igen

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 29/1 2007 22:38

Smelly50 skrev:Tackar för dom bra svaren, vill bara tillägga att mina betyg nu är ganska värdelösa och ssk-programmet har ganska höga intagningspoäng så läsa om grund-ämnerna är ett måste tyvärr. Tack igen
Jag har själv en teknisk bakgrund (robotar och sån skit) + en maffig yrkesförarutbildning, och jag kan lova att man sover bra om nätterna när man vet att man har lite att falla tillbaka på. Det kan aldrig vara fel att ha en bred kompetens som sträcker sig över mer än ett yrkesområde. Gå du färdigt din utbildning och komplettera det som behövs på komvux. Sen är det bara att skriva högskoleprovet och glida in den vägen.

Smelly50

Inlägg av Smelly50 » 30/1 2007 23:11

Tack, men jag tror att jag går omvårdnad för det här med maskiner e inte min grej, ja menar, stå vid en fräs hela livet e inte drömmen precis :wink:

Utanför just utbildnings-ämnet men jag ville inte slänga upp en massa trådar helt i onödan så ja tar det här direkt, ja å min polare ska fixa en tatuering var snart men ja undrar om det är tillåtet att ha tatueringar som ambulans-ssk?
De va nämnligen en polare som sa nåt om de så ja blev tvungen å fråga :P

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 31/1 2007 0:26

Så länge den inte är stötande så kan ingen säga något, men det är väl ingen fördel direkt. Lite skillnad mellan en i pannan och en på ljumsken... Finns en tidigare tråd om detta om jag inte missminner mig

AuF

Inlägg av AuF » 31/1 2007 1:40

Bara att gadda på =). Ser inga problem med att ha tatueringar på synliga ställen. Är ju säkert ingen fördel precis som goldenhour sägerl, men dessa fördomar är bara en tidsfråga innan de försvinner. Har då aldrig haft några problem med mina! Sedan kanske inte pannan är att rekommendera 8)

Smelly50

Inlägg av Smelly50 » 31/1 2007 13:33

hehe okej :P ne ja hade tänkt på underarmen eller biceps, om ja hittar nåt fräkt ;)

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 31/1 2007 23:42

Smelly50 skrev:hehe okej :P ne ja hade tänkt på underarmen eller biceps, om ja hittar nåt fräkt ;)
Med all respekt... gör inget på underarmarna. Har du tatueringar
på överarmarna kan du dölja dem med en t-shirt om du skulle
behöva. Jag har på överarmarna och ryggen och jag har
bekanta som inte ens vet att jag är tatuerad. :wink:

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 1/2 2007 7:33

Tänk på att du ofta inom sjukvården tvingas arbeta med kortärmade kläder, håller därför med om att underarmarna inte är ett särskilt bra val. Har du däremot tatueringar på ställen du kan skyla ifall du skulle vilja så är ju givetvis det inget problem alls! Det hade varit mitt tips i alla fall.

Smelly50

Inlägg av Smelly50 » 1/2 2007 14:45

Ahh okaj, tack för tipset/tipsen :P då blir de överarmen då, så bra ändå för där vet jag nästan vad jag vill ha, till skillnad från underarmen ;)

AuF

Inlägg av AuF » 1/2 2007 16:37

VARFÖR skulle de inte vara ok att ha en tatuering på tex underarmen ? Sätter du tex en pat i ett speciellt fack bara för att han ser ut så och så ?

Är ju * helt sjukt att folk fortffarande resonerar så!!!

Och sätt nu inte allt på sin spets, självklart tycker jag också att man ska se representabel ut. Men jag tror inte de finns många normalt utvecklade individer som skulle välja att inte anställa dig pga av synlig tatuering.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 1/2 2007 16:40

Bara den inte är stötande så ska den inte vägas in i bedömningen av personens lämplighet. Finns väl mycket mer som kan störa en person: hårfärg, ringar, sminkning, frisyr.... You name it. Den som är bäst i test eller har vickat längst ska ha jobbet om inga extrema faktorer ligger till grund

Skriv svar