Svårt att plugga till sköterska?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 19/6 2007 11:01

Intressant debattartikel om kvotering i DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=484071

klerty

Inlägg av klerty » 19/6 2007 16:01

Jag vet att det sker kvotering på Karlstads Universitet eftersom det har förts process mot skolan, jag vet dessutom att jag inte matchar dom kraven som ställdes det året jag kom in vad anbelangar betyg och HP.

Läs:
http://www.nwt.se/ArticlePages/200705/1 ... 08.dbp.asp
http://www.nwt.se/ArticlePages/200705/0 ... 12.dbp.asp
http://www.nwt.se/ArticlePages/200703/1 ... 18.dbp.asp
http://www.aftonbladet.se/vss/karlstad/ ... 47,00.html

ThEbEaR
Inlägg: 31
Blev medlem: 28/5 2007 14:16
Ort: Uppsala

Inlägg av ThEbEaR » 19/6 2007 17:33

Jag tycker det är helt fel med kvotering!
Intervjuv tycker jag skulle vara bra! som vid intaget till polis, men där har dom även kvoter tror jag? verkar ju va svårt att komma in om man är av svenskt ursprung och man..
Men det som är problemet me intervjuver är att de kostar men jag tror ändå att man skulle tjäna på det då man redan då kanske ser de som kommer hoppa av....eller inte passar in i yrket.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/6 2007 11:44

ThEbEaR skrev:Jag tycker det är helt fel med kvotering!
Intervjuv tycker jag skulle vara bra! som vid intaget till polis, men där har dom även kvoter tror jag? verkar ju va svårt att komma in om man är av svenskt ursprung och man..
Men det som är problemet me intervjuver är att de kostar men jag tror ändå att man skulle tjäna på det då man redan då kanske ser de som kommer hoppa av....eller inte passar in i yrket.
Att vara man är en merit, precis som det är att vara kvinna eller invandrare. Vill man således öka antalet intagna kvinnor eller personer med uländsk härkomst så kommer detta leda till att antalet svenskfödda män som tas in blir mindre.
Detta kan omöjligt vara fel, så länge det görs på rätt sätt.

klerty

Inlägg av klerty » 21/6 2007 19:31

Lipton skrev: Att vara man är en merit, precis som det är att vara kvinna eller invandrare. Vill man således öka antalet intagna kvinnor eller personer med uländsk härkomst så kommer detta leda till att antalet svenskfödda män som tas in blir mindre.
Detta kan omöjligt vara fel, så länge det görs på rätt sätt.
Jag tvivlar på att kvotera in folk på diverse utbildningar är rätt. En bra sak för Sjuksköterskeprogrammet vore att 50% kommer in på betyg/HP, medans 50 % tas in på intervjuer där kön inte spelar någon roll utan de mest lämpliga antas. Jag har sett många som har bra betyg och höjer intagningskraven på utbildningen men som helt enkelt inte kan jobba med människor. Med denna modell skulle man kunna minska på dessa personer och få in folk som verkligen vill detta och är motiverade och lämpliga på mer sätt än på ett papper.

ThEbEaR
Inlägg: 31
Blev medlem: 28/5 2007 14:16
Ort: Uppsala

Inlägg av ThEbEaR » 21/6 2007 23:37

Att vara man är en merit, precis som det är att vara kvinna eller invandrare. Vill man således öka antalet intagna kvinnor eller personer med uländsk härkomst så kommer detta leda till att antalet svenskfödda män som tas in blir mindre.
Detta kan omöjligt vara fel, så länge det görs på rätt sätt.
Det är en bra tanke men....jag tror att det leder till att det finns de personer som blir bortkvoterade som är mycket bättre lämpade än de personer som blir inkvoterade vilket leder till diskriminering....
Jag säger däremot inte att man ska stirra sig blid på diverse betyg och andra meriter...
Intervjuver = bättre alternativ än kvotering

Bra förslag klerty!!!
"Var dig själv, det finns redan så många andra"

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Re: Svårt att plugga till sköterska?

Inlägg av laban333 » 22/6 2007 8:41

14.section skrev:Jag har nytt gått ut gymnasiet inom SAM/ekonomi. Nu är det så att jag vill bli sjuksköterska och ska söka till de fyra olika skolorna i stockholm till våren. Jag har hälften G och hälften VG i betyg samt IG i två ämnen och är lite orolig över hur svårt det är att plugga till ssk på universitet och om jag klarar det. Är det någon som kan dela med sig av sin erfarenhet och om det finns några råd som man kan tänka på? :?:
sjuksköterskeutbildningen i sverige är väldigt enkel att klara om du är normalbegåvad. Den är fånigt enkel.
IVA/NEO SSK

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/6 2007 12:10

ThEbEaR & klerty: Det jag beskrev är inte kvotering, det är intagning av bäst lämpade person. Kvotering är när ett visst antal platser måste tillsättas av kvinnor, ett visst antal av män, ett visst antal av dess av personer med utländsk härkomst osv. Och där är jag enig med er, det är värdelöst. För det första innebär det att kraven sänks, annars skulle ju personerna komma in ändå. För det andra innebär det att de som kommer in ändå alltid kommer titta lite snett på de som kvoterats in.
Skillnaden må vara hårfin, men den finns där.

klerty

Inlägg av klerty » 22/6 2007 12:44

Lipton skrev:ThEbEaR & klerty: Det jag beskrev är inte kvotering, det är intagning av bäst lämpade person. Kvotering är när ett visst antal platser måste tillsättas av kvinnor, ett visst antal av män, ett visst antal av dess av personer med utländsk härkomst osv. Och där är jag enig med er, det är värdelöst. För det första innebär det att kraven sänks, annars skulle ju personerna komma in ändå. För det andra innebär det att de som kommer in ändå alltid kommer titta lite snett på de som kvoterats in.
Skillnaden må vara hårfin, men den finns där.
Exakt hur menar du att man skulle ta in "de mest lämpade personerna"?
det måste ju till någon slags intervju eller motsvarande för att få reda på vilka som är de mest lämpade. Man kan ju knappast få skriva nåt slags intyg själv på att man är den mest lämplige, då skulle ju den med bäst fjäsk få platsen.

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/6 2007 18:08

klerty: Låt oss säga att du vill anställa en brandman. Du är då så smart som anställare att du inser att de kvalifikationer du söker faktiskt till stor del beror på de övriga personer i den styrka du tänkt placera den nyanställde i, eftersom man jobbar tillsammans för att lösa uppgiften. Det finns i styrkan redan en utmärkt förman, två muskelknippen till rökdykare/losstagare och en rökdykarledare/verktygsman som pratar 30 språk flytande samt är en empatisk gigant. Du söker således inte efter den mest vältränade eller den som är bäst på att möta olika människor. Men låt oss säga att en 22-årig kvinnlig sjuksköterska med 80 poäng pumpmaskinistsutbildning söker tjänsten. Då suger du ju tag i henne med en gång, även om hon bara nätt och jämnt klarat fystesterna. Du behöver inte en man till, du behöver inte mer muskler. Däremot behöver du ju någon som kan sköta pumpen samt ta hand om skadade människor.

Det jag menar är att man måste ha en prioritering av samtliga kvalifikationer. Låt oss säga att en manlig läkare med erfarenhet av räddningstjänst söker, ja då kanske denne är mer lämpad? Detta är något som avgörs från fall till fall.

Detta kan jämföras med kvotering. Då bestämmer man först att den som skall anställas är en kvinna. Sedan slänger man alla manliga och androgyna sökande i papperskorgen och väljer ut den bästa kvinnan. Det är således skillnad på att kvotera in en kvinna och att önska en kvinna till en tjänst som fortfarande går att få som man.

klerty

Inlägg av klerty » 24/6 2007 14:45

Lipton skrev:klerty: Låt oss säga att du vill anställa en brandman. Du är då så smart som anställare att du inser att de kvalifikationer du söker faktiskt till stor del beror på de övriga personer i den styrka du tänkt placera den nyanställde i, eftersom man jobbar tillsammans för att lösa uppgiften. Det finns i styrkan redan en utmärkt förman, två muskelknippen till rökdykare/losstagare och en rökdykarledare/verktygsman som pratar 30 språk flytande samt är en empatisk gigant. Du söker således inte efter den mest vältränade eller den som är bäst på att möta olika människor. Men låt oss säga att en 22-årig kvinnlig sjuksköterska med 80 poäng pumpmaskinistsutbildning söker tjänsten. Då suger du ju tag i henne med en gång, även om hon bara nätt och jämnt klarat fystesterna. Du behöver inte en man till, du behöver inte mer muskler. Däremot behöver du ju någon som kan sköta pumpen samt ta hand om skadade människor.

Det jag menar är att man måste ha en prioritering av samtliga kvalifikationer. Låt oss säga att en manlig läkare med erfarenhet av räddningstjänst söker, ja då kanske denne är mer lämpad? Detta är något som avgörs från fall till fall.

Detta kan jämföras med kvotering. Då bestämmer man först att den som skall anställas är en kvinna. Sedan slänger man alla manliga och androgyna sökande i papperskorgen och väljer ut den bästa kvinnan. Det är således skillnad på att kvotera in en kvinna och att önska en kvinna till en tjänst som fortfarande går att få som man.
Frågan kvarstår ju fortfarande hur du ska ta reda på dessa egenskaper? det enda alternativet är just det som jag och the bear har föreslagit med intervjuer? eller är du ute efter nåt annat Lipton?

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/6 2007 22:42

klerty: Intervjuer samt tester torde vara de lämpligaste redskapen, precis som du redan föreslagit. Jag misstolkade som att du menade att ta in kvinnor med någon egenskap som är sämre än en mans skulle vara kvotering. Det var mest det jag svarade på. Ber om ursäkt.

ThEbEaR
Inlägg: 31
Blev medlem: 28/5 2007 14:16
Ort: Uppsala

Inlägg av ThEbEaR » 25/6 2007 23:54

Nu när vi har kommit på den bästa lösningen för antagning....vem orkar skriva ett långt och välfomulerat brev till vår vänn Lars Lejonborg? :wink:
"Var dig själv, det finns redan så många andra"

klerty

Inlägg av klerty » 26/6 2007 8:47

Lipton brukar ju vara bra på att skriva långa inlägg.....:D

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/6 2007 23:02

klerty: Nja, jag skrev ett långt mail till Göran för några år sedan, ni minns han den knubbige som en gång ledde oss innan Fredrik tog över. Jag påpekade det horibelt orimliga i att ha en organisation vars enda uppgift är att kräva varenda hushåll som insett att millenieskiftet skett på flera tusen kronor per år för att ge två andra statliga bolag möjlighet att i händelse av ofred förmedla regeringens sanna nyheter till den helt okritiska massan vilket ter sig urdumt med tanke på att samma regeringen fattat beslut om att ofreden då var minst 14 år framåt i tiden vilket resulterar i att vi tvingas stå ut med dessa produktioner med kvalité som väntat då de kan producerar helt utan ett inkomstbringande syfte.
Göran vidarebefordrade dock detta till ansvarig handläggare på det ansvariga departementet som med nedvärderande tonläga förklarade för mig att radiotjänst i Kiruna faktiskt fyller en viktig funktion i det svenska samhället.
Jag ser fortfarande inte vad denna skulle vara och väntar numera ihärdigt på att en av deras bulvaner skall knacka på dörren så jag kan bjuda in honom att titta på min 28-tummare och spela dum och oförstående, nu när jag faktiskt vuxit upp och börjat betala avgiften. Så kort och gott, ni vill nog inte att jag skall sköta kommunikationen med de kära politikerna... :lol:

Skriv svar