SSK-utbildningen!?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 11/11 2004 17:05

Tips: Sök läkarutbildningen direkt, om du har möjlighet! Som sjuksköterska har du inget att säga till om och usel löneutveckling att se fram emot - läkarna styr allt inom vården och tjänar mest pengar. Att åka ambulans tröttnar du snart på.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 12/11 2004 12:27

prehospital skrev:Tips: Sök läkarutbildningen direkt, om du har möjlighet! Som sjuksköterska har du inget att säga till om och usel löneutveckling att se fram emot - läkarna styr allt inom vården och tjänar mest pengar. Att åka ambulans tröttnar du snart på.
Tjae, hade jag haft möjlighet hade jag nog gjort det faktiskt =) Saken är den att det inte ens är lätt att komm ain om man har 20.0, och det har jag tyvärr inte. Funderar på om man ska ta ett år och bara plugga upp betyg, men det känns så otroligt meningslöst egentligen. Hade väldigt gärna läst biomedicin i och med att jag är intresserad av det området, och samtidigt ger det en bättre chans att komma in på läkarlinjen. Däremot vill jag ju arbeta som SSK på ambulans också, men vet inte riktigt om jag skulle klara av att göra det hela livet.

Frågan är om man skulle kunna tenta upp gymnasiebetyg samtidigt som man pluggar SSK, det verkar inte vara helt omöjligt. Däremot tror jag inte att jag skulle klara av att göra det ifall jag pluggade på Biomedicin. Vad tror ni?

Lipton

Inlägg av Lipton » 12/11 2004 13:06

zAjben skrev: Tjae, hade jag haft möjlighet hade jag nog gjort det faktiskt =) Saken är den att det inte ens är lätt att komm ain om man har 20.0, och det har jag tyvärr inte. Funderar på om man ska ta ett år och bara plugga upp betyg, men det känns så otroligt meningslöst egentligen. Hade väldigt gärna läst biomedicin i och med att jag är intresserad av det området, och samtidigt ger det en bättre chans att komma in på läkarlinjen. Däremot vill jag ju arbeta som SSK på ambulans också, men vet inte riktigt om jag skulle klara av att göra det hela livet.

Frågan är om man skulle kunna tenta upp gymnasiebetyg samtidigt som man pluggar SSK, det verkar inte vara helt omöjligt. Däremot tror jag inte att jag skulle klara av att göra det ifall jag pluggade på Biomedicin. Vad tror ni?
Gör ett högskoleprov. En lördagförmiddag kan ju ge dig 2,0 om du är riktigt jäklig och det är ju samma som 20,0 i betyg. Sedan kommer du kanske inte in på det heller. Men då kommer du ju komma in som syrra varsomhelst iaf.

Dessutom har jag hört att det är lättare att komma in som läkare i danmark för att de tar in mer på intervjuer. Vilket borde leda till att man blir attraktivare på arbetsmarknaden också.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 12/11 2004 14:35

Kan inte ett år på folkhøgskola vara ngt?
borde funka iallafall

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 28/11 2004 15:18

Joel skrev:Kan inte ett år på folkhøgskola vara ngt?
borde funka iallafall
Ett år på folkhøgskola? Vad innebär det?

Anonymous

ssk utb

Inlägg av Anonymous » 28/11 2004 16:48

När jag pluggade så upplevde jag studietempot som rätt okej. Ibland mycket plugga men ibland mindre. Om man har en studieplanering och disciplin på sig själv och inte släpar efter med tentor m.m så har man mycket fritid, ungefär som ett jobb. Dessutom är man ledig på sommar och över jul om man inte jobbar extra eller har rest tentor. Man träffar massor med kompisar och trots studielån så är det värt allt. Det var nog de tre åren som gått snabbast i mitt liv och jag har utvecklats mycket som människa. Efter examen kan jag välja och vraka på arbeten eller specialicera mig med en vub. Jag blir friare och kan ställa krav på min arbetsgivare och om man behandlas illa så finns det alltid någon annan stans att jobba som är bättre. Här är det ju ganska lika för ssk och läkare dvs man är efter examen fri att göra lite vad man vill, det ser jag som en god investering i livet och det är värt alla studielån.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/11 2004 14:44

Ett år på folkhøgskola kan (beroende på vad du går) ge dig behørighet att søka høgskola, du søker då på folkhøgskolekvot (ett værde på 1-4). Behørighetskraven ær naturligtvis demsamma som før alla andra (naturvet. prog.)
Ær osæker på vad før kurser du kan gå och vad som krævs før att du øverhuvudtaget får gå dær, men en væn till mig som gick ut gymnasiet utan fullstændiga betyg studerar nu på en høgskoleutb. med høga intagningsp. (>19 p) tack vare att han hade en 4 efter ett år på folkhøgskola.
Hoppas det klarnade lite.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 15/12 2004 20:15

Joel skrev:Kan inte ett år på folkhøgskola vara ngt?
borde funka iallafall
Hur funkar det egentligen med kvoten från folkhögskola in på läkarutb.?

Hur många platser finns det på de olika läkarutbildningarna för intagning via folkhögskole-betyget och framförallt - hur många är det som söker varje gång? Är det lottning? Hur stor del kommer in?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 15/12 2004 21:07

jag skulle kunna fantisera ihop ett ungefærligt svar (att det ær ganska få tex) men jag gør inte det. Det bæsta ær att prata med VHS, de har koll på det...

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 16/12 2004 0:16

Hittade ingenting på deras sida, antar att jag får ringa..

Någon som har gått på folkhögskola här och kan berätta lite om studietempo, vad för kurser man läser och liknande?

Skriv svar