Trolig nackskada i bilolycka

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Patrick

Trolig nackskada i bilolycka

Inlägg av Patrick » 1/10 2007 20:12

Tja.. vet inte om tråden hamnat rätt men jag försöker så får moderator korrekturera...

Iaf. Kom att tänka på en händelse och vill veta hur man bäst agerar i den situationen:

Folkrace tävling. En bil voltar och rullar ett par varv och stannar på taket. Motorrummet brinner och föraren skriker pga nackskador. Vad göra?

Min tes:
1) Släcka branden.. öppna dörren och kommunicera med föraren.. vad sedan? Ta av hjälmen, sätta nackkrage? Välta över bilen?

2) (om branden är okontrolerbar) Slita/bräcka upp dörren och dra ut föraren.. sedan stabilisera nacken. Ta av hjälmen?


Hur ska man/skulle ni agerat?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 1/10 2007 20:37

Beror ju lite på i vilken roll du är där.

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Re: Trolig nackskada i bilolycka

Inlägg av grelle » 1/10 2007 20:51

Patrick skrev: Min tes:
1) Släcka branden.. öppna dörren och kommunicera med föraren.. vad sedan? Ta av hjälmen, sätta nackkrage? Välta över bilen?

2) (om branden är okontrolerbar) Slita/bräcka upp dörren och dra ut föraren.. sedan stabilisera nacken. Ta av hjälmen?


Hur ska man/skulle ni agerat?
1) Får man släck på branden överväga välta över bilen kontrollerat (med hjälp av hjullastare om det finns att tillgå och om man med tanke på omständigheterna anser det vara säkert för personal och patient). Annars kanske försöka stabilisera med hjälp av hjälmen och låta den vara på tills personen är ute ur bilen och man kan ta av den på ett kontrollerat sätt (svårt att göra upp och ner, samma med urtag av person upp och ner). Får man bilen på rätt köl är det bara att löpa linan ut med immobilisering (ev. losstagning/klipp också med tanke på att folkracebilar har burar).

2) Som sagt, ut ur bilen så gott det går! Hjälmen ska av även här när det går, för vidare stabilisering med nackkrage. Blir väl troligen när patienten är ute ur bilen.

Lite trixigt med bur och grejer samtidigt som bilen ligger på taket!

Patrick

Re: Trolig nackskada i bilolycka

Inlägg av Patrick » 1/10 2007 20:59

grelle skrev: 1) Får man släck på branden överväga välta över bilen kontrollerat (med hjälp av hjullastare om det finns att tillgå och om man med tanke på omständigheterna anser det vara säkert för personal och patient). Annars kanske försöka stabilisera med hjälp av hjälmen och låta den vara på tills personen är ute ur bilen och man kan ta av den på ett kontrollerat sätt (svårt att göra upp och ner, samma med urtag av person upp och ner). Får man bilen på rätt köl är det bara att löpa linan ut med immobilisering (ev. losstagning/klipp också med tanke på att folkracebilar har burar).

2) Som sagt, ut ur bilen så gott det går! Hjälmen ska av även här när det går, för vidare stabilisering med nackkrage. Blir väl troligen när patienten är ute ur bilen.

Lite trixigt med bur och grejer samtidigt som bilen ligger på taket!
Finns det inte risk att skada nacken när man tar av hjälmen då man drar i huvudet? Finns det något trix för det ingreppet?

Ska man ha någon person innuti bilen som stabiliserar under vältningen (under kontrolerade former med t.ex. hjullastare motsv.)?

Hur tar man lättast ut en person ur en bil (på rätt respektive på orätt köl) som sitter i en stol? (Rallystol motsv.)


EDiT: Girsfignrar

AuF

Inlägg av AuF » 1/10 2007 21:11

Finns säkerligen lite bra bilder i PHTLS-böcker om hur man tar av hjälmar. Men så länge pat har fria luftvägar så bör man iaf inte ta av hjälmen själv utan då istället vänta till ambulansen kommer. När man väl är två personer kan ju den bakom pat dra av hjälpen medans den andra försöker få händerna/fingrarna i mellan hjälmen och huvudet för att fixera nacken framifrån för vidare krage/spineboard.

Lite svårt att förklara med ord, försök hitta någon bra litteratur som kan illustrera.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/10 2007 21:15

I normalfallet så fattar man tag i patientens nacke med båda händerna. Stabilisera så gott det går. sedan är det lätt att få av hjälmen.

Lättast.. Och som jag alltid gör är att ge brand i uppdrag att klippa taket och sedan dra patienten rakt upp genom hålet

Beaver

Inlägg av Beaver » 1/10 2007 21:43

Hej!

Ska man välta tillbaka bilen? Jag tänker på att det är väl bra bälten som håller en stadigt fast även i upp och nervänd ställning och säg att räddningstjänst är 10 minuter bort?

För att om allmänheten ska börja göra säkra vändningar av en bil med en hjullastare som ser jag en väldigt skakig färd i alla fall...

Hjälmen sågar väl amb/RTJ upp eller har jag snurrat ihop det?

MVH
Peter

Patrick

Inlägg av Patrick » 1/10 2007 22:26

@ AuF: Tänkte du något sånt här?
Bild


Stabiliserar man pat med hjälm likadant som utan? (grepp och vinkel m.m.)

Följd fråga.. För att få bra kontakt med en skadad i bil, hur ska man gå till väga? Bemötande? Ta kontakt framför bilen och skaffa ögonkontakt och närma sig framifrån? Hur prata?


@ Niklas Karlsson, läs första inlägget!


Tillägg: Vet någon om det finns något PHTLS material på internet? .pdf?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 1/10 2007 22:29

Så länge branden är släckt och patienten inte kritisk så är det bästa att försöka stabilisera manuellt och vänta till ambulansen och rtj kommer. Att välta bilen är nog ingen bra idé, detta för att man nog inte kan välta runt bilen på ett tillräckligt smidigt sätt utan att skaka runt patienten.

Hjälmen kan vara på tills dess kragen ska på och man då är mer än två händer, så länge den skadade har fria luftvägar förstås.
Att bilen ligger på taket behöver inte vara ett större problem. Den här typen av bilar är utrustade med störtbur och därför är taket sannolikt inte särskilt ihoptryckt. Det brukar gå bra att med hjälp av höganäsbräda eller liknande ta ut den skadade genom t ex bakrutan. det är lite svårare än om den stod på rätt köl, men det går.

Patrick: När man ska stabilisera nacken manuellt brukar man inte bara hålla huvudet stilla utan även ha ett lätt drag i kroppens längdriktning, så nej... man förvärrar inte skadan om man drar lite i huvudet men man ska veta vad man gör. Därför ska man som lekman inte ta av hjälmen så länge den skadade har fria luftvägar.

AuF

Inlägg av AuF » 1/10 2007 22:41

Parick: ungefär ja !

Vidare är ju att tänka på att inte flytta pat huvud framåt när man tar av hjälmen. Är mycke värre att få en förflyttning framåt än bakåt av huvudet. Men som jocke säger så behöver man inte ta av hjälmen så länge pat har fria luftvägar. Bara att vänta på ambulansen!

Har aldrig hört talas om att man sågar upp en hjälm (?).

Patrick

Inlägg av Patrick » 1/10 2007 22:49

Dessutom..

Vad göra om pat inte är vid medvetande, har stadig puls och andas, men misstänks ha nackskada (och kanske ryggskada)..

Lägga i framåtstupa sidoläge? Lägga i stabilt sidoläge eller vad?

Och om pat är vid medvetande.. hur skall denne placeras?

Hur stabiliserar man en nacke innuti bilen med föraren i stolen? :D

Verkar riktigt klurigt att få ut en person ur en bil som ligger på taket.. Hur gör man för att inte personen ska flyga ner i backen så fort man knäpper
/skär upp bältet? Han har ju trots allt en nackskada..?


Och ja, Beaver fick nog ett riktigt hjärnsläpp :D

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 1/10 2007 23:07

Kommer man i hjälmen så kommer man ju naturligtvis ur den utan att såga.

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/10 2007 9:51

Angående hjälmsågning så vill jag minnas att jag också hört att detta är fullt möjligt, har dock aldrig sett utrustning för det eller sett det göras.
Beaver: Antar att det måste vara någon Sandö-grej!? :lol:

Vill sedan tilläga möjligheten att fixera föraren i stolen. Sjuksköterskorna på mottagande akutmottagning blir alltid mäkta förvånade när det bärs in en stol med fasttejpad patient, men jag har aldrig hört någon ifrågasätta.
Därför måste jag ju göra det. Någon som vet vad röntgen säger om en stol? Antar att de blir vansinniga och kräver traumatransfer? Går den ens in i CT-hålet?

Vad gäller första frågan, precis som L-ABCDE så jobbar ju alla efter Rädda, Larma, Släck. Dock har jag alltid hävdat att om man initialt kan släcka en brand så finns ju behovet av rädda och larma inte. Alltså slår man tre flugor i en smäll. Jämför med annan situation där det är mer än en person att rädda och det således tar några minuter. När man då återvänder till branden så är den fyra gånger så stor och omöjligt att hindra.

En medvetslös patient är inget bekymmer. Den kan ha vilken ställning som helst som bedöms lämplig och så länge det också finns en vårdare ändå hålla fria luftvägar. Det är när det blir fler patienter saken blir komplicerad.
En vaken patient tycker jag får bestämma själv, så länge den inte vill hoppa, springa, göra kullerbyttor eller något annat lika omotiverat.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 2/10 2007 11:17

När jag gick min 20-veckorsutbildning i Skövde -94 så hade man något som ser ut som en lång vajer med handtag i varje ända. Används även i ostcharkar och på amputationer. Denna vajer körde man in i hjälmen och sågade av integraldelen. Totalt livsfarligt...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Beaver

Inlägg av Beaver » 2/10 2007 11:31

Ja min tanke om sågningen av hjälmen var kanske något förlegat då som vi har fått höra på nån teorilektion, men som inte används i praktiken!

Men tack för rättningen :)

MVH
Peter

Skriv svar