40-veckors

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

David L
Inlägg: 11
Blev medlem: 2/11 2006 10:47

40-veckors

Inlägg av David L » 23/11 2007 0:20

Hej hopp!

Är det så att man lagt ned 40-veckors (påbyggnad)??? Och isåfall varför?


Syrra som gäller då... ;)
Ambulanssjukvårdare/Instruktör

Lipton

Re: 40-veckors

Inlägg av Lipton » 23/11 2007 17:43

Den fanns läsåret 05/06 i Skövde, Uddevalla och Mora. I Skövde insåg jobbade skolan på att omforma utbildningen tillsammans med ambulanssjukvården i Skaraborg men då verksamheten helt plötsligt ändrade sig ohc inte längre ansåg sig kunna ta emot elever från den utbildningen i framtiden hade man inget val utan att lägga ned utbildningen.
Uddevalla kom något steg längre då de förlängde utbildningen för den klassen med ett halvår då de fick en möjlighet att öva mycket av ambulanssjukvårdarnas nya uppgifter (ffa körning) och om de var godkända i övrigt var tanken att de efter det halvåret skulle vara godkända som larmförare i NU-sjukvården. Dock innebar ju detta att inte heller NU-sjukvården hade möjlighet att ta emot elever under efterföljande termin. Alltså påbörjades ingen ny utbildning i Uddevalla genast. Anledningen till att Mora också slutade vet jag inte, men jag kan tänka mig att det var en kombination av liknande orsaker samt att eleverna under de sista åren haft väldigt svårt att få jobb, oavsett utbildingsort.
Utbildningen i dess dåvarande form var väldigt förlegad. Innehållet var knappt tillräckligt när den skapades och tanken var att en ny kursplan skulle utarbetats i början av milleniet för att anpassas till den nya ambulanssjukvården som radikalt förändrades i slutet av 2005. Detta hände dock aldrig, troligtvis eftersom de som var ansvariga aldrig såg ett problem med utbildningen i den form den då var.

Alternativet är 80-poängs grundutbildning vid Örebro universitet.

Skriv svar