Sjuksköterskeutbildning

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Ante

Sjuksköterskeutbildning

Inlägg av Ante » 27/2 2008 22:59

Tjena alla där ute!

Nu är det dags å söka in till ssk å ja undrar om ni kan rekomendera någon skola som är bra och vilket som är bäst att läsa om man vill gå vidare till amb sen.

mvh, Ante

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 28/2 2008 5:53

Hej!
Kan nog vara svårt att nämna en ssk utb. som är bra i syfte att arbeta i ambulans i framtiden eftersom att grundutb. inte har någon inriktning. där emot kan de ju vara av värde att välja en skola som har relevanta kurser att läsa utöver ssk utb. Jag går T6 på mälardalens högskola, jag tycker att utb här är väldigt bra, dessutom fick högskolan bra betyg från högskoleverket som granskade alla ssk utb i sverige hösten -06, Här kan du läsa katastrofmedicin, smärta, smärtbehandling etc som extra kurser, men jag vet inte man kanske kan läsa dessa kurser på andra skolor också, det finns säkert andra skolor som har andra kurser som är relevanta för prehospitalt arbete.

Jag kan rekomendera mälardalens högskola iaf. Lycka till!
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Inlägg av stexum » 29/2 2008 9:44

Jag kan rekomendera Örebro Universitet om du vill löka. :lol:

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 29/2 2008 10:59

Det finns flera tidigare trådar i detta ämnet på forumet, söker du så finner du nog en hel del matnyttigt.

Men att välja en speciell skola är nog svårt. Alla ssk-utbildningarna ska innehålla samma paket, sen hur de lagt upp det med praktik, vilka kurser som kommer när osv skiljer ganska markant.

Jag läste i Kristianstad, en av de lite högre ansedda skolorna i landet, säger de som vet... Jag har själv inget att jämföra med.

Ante

Inlägg av Ante » 2/3 2008 1:12

Tack för svaren!

Isidor, har också hört att Kristianstad ska vara bra.. vad ja hör så har den å halmstad mest praktikveckor.. har träffat en del som pluggar i k-stad på vc i åstorp där ja har min praktik nu.. Så ja vill gärna komma in där, nära å bra.. men sen måste man ju ha lite alternativ också.. så kan va bra å fråga runt bland folk som har läst :)

SSKHGB

Inlägg av SSKHGB » 2/3 2008 2:22

Det finns någon tråd i ämnet på forumet http://www.nurse.se. Kolla där!

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 11/7 2008 14:40

Mälardalenshögskola är helt ok. Går i Eskilstuna är super nöjd

Skriv svar