Ambulansutbildningen Örebro Universitet

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Farmer

Inlägg av Farmer » 28/6 2008 19:02

Sjuksköterksan, hur gör man för att få erfarenhet bakom ratten när man är sjuksköterska när det gäller körning? Har alla län körutbildnignar som gör en erfaren? Någonstans börjar man väl med p2&p3 men råkar man hamna i ett läge med p1 där man med lägst medicinsk kompetens bör sitta bakom ratten så
Jag sa inte att man sätter sig och kör bara för att Prio 1 är runt 10%, utan att det förekommer ganska sällan att det blir som så att en oerfaren sätter sig och kör p1. En som tänkter medan han läser förstår det.
Att kalla mig bonnlurk ärlite grann din stil märker jag, därför tvivlar jag på att en fortsatt diskussion är särskilt givande. Ditt förhållnigssätt påminner mer om folket på Aftonbladet.se/chatt än ett forum.

Sen tror jag inte att det finns någon arbetsgivare som anställer en sjukvårdare utan att ta reda på om han är någorlunda säker bakom ratten, mig veterligen finns det inte tester överallt men sunt förnuft får väl lov att räcka då det inte finns några nationella körtester.
Förhoppnignsvis rapporterar personalen om det inte verkar fungera, de kan man inte förutsätta såklart men det är väl så det ser ut när det inte finns bestämmelser. Länet i fråga är Västmanland. Och faktiskt STHLM också, hos vissa av de privata aktörerna.

Sen en fråga, vem är du som kaxigt skriver de utbildningar som signaturtext? Är de skryta du vill så säg de rätt ut för sånt trivs ja inte med, så slutar vi tala direkt. Självhädelsebehovet är uppenbart så det är väl därför du försöker trycka ner mig bl.a.

PS: Om du nu är så emot Akut & ambulanssjukvårdsprogrammet, så kan ja komma o jobba ett pass med dig, jag gör det gratis. Så får du se kvaliten. Säkert är jag inte lika duktig som du, ja säger inte heller det, men med största sannolikhet är jag bättre än du förväntar dig. DS

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

??????

Inlägg av kire1111 » 30/6 2008 17:50

Har jobbat som ambulanssjukv. i 9år snart kört prio 1 i 8 år givit läkemedel i 3 år av dessa 9år + att jag går syrra plugget. Hr jobb i stockholm heltid men sökte jobb som amb.sjukv i andra landsting är lite trött på stockholm, kan säga att de va inte många som var pigga på att anställa mig anställer bara syrror fick man höra. så jag förstår inte hur nya ambulanssjukv. ska kunna hitta jobb. om de inte knappt är inresserad av ambsjukv. med erfarenhet av både läkemedel och prio 1. Fick nått erbjudande att jobba som timis på en transport bil, Nej tack har det bra i stockholm ändå.:-)


Men jag hoppas verkligen att ni alla nya ambsjukv. kommer lyckas få jobb
kämpa på, det lär inte bli lätt att slåss om de få ambulanssjukv jobb som kommer ev. att finnas för de nya ambulanssjuv. kan tänka att arb.givaren kommer anställa en ambsjukv. med erfarnhet och som har kört prio 1 några år framför en nya utb ambulanssjuv. men jag kan ha fel . Själv valde jag att plugga till syrra för jag tror att det är det ända som gäller om man vill få heltids jobb på amb.varsomhelst i landet. verkar vara så iallafall när jag ringde runt och sökte jobb.

Vill ej skryta eller föskasta ambsjuk. vill bara vissa den veklighet jag mötes av när jag sökte olika jobb i sverige.
Senast redigerad av 1 kire1111, redigerad totalt 30 gånger.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

aaa

Inlägg av kire1111 » 30/6 2008 19:01

ohlstedt skrev:Hmmm...

oavsätt hur många landsting det är som anställer amb sjv så kvarstår ett faktum att det är många många färre landsting som gör detta idag än för ex. 10 år sedan, detta innebär att det borde finnas många amb sjv som behöver ett fast jobb, då tror jag att dessa få landsting som fortfarande anställer amb sjv väljer dessa amb sjv som kanske har jobbat 5-15 år som amb sjv före ny utbildade amb sjv från örebro universitet.

dessutom ser vi ju vilket håll tränden går åt, även om det finns landsting som anställer amb sjv idag så tror jag att det inte finns några landsting som gör detta om tio år.

Men då kan man ju läsa ssk utb på 1,5 år? då undrar jag varför inte läsa ssk utb från början? kanske för att man vill jobba som timmvikarie som amb sjv några år??? men de e klart den som behöver 100 arbetspass för att känna efter om ambulansyrket är kul kanske detta är en fördel för??

Om nu amb vubben i Karlstad inte kräver B körkort så säger ju detta indirekt att amb sjv bara ska köra bil och bära bår och inte vårda för de ska ssk göra som inte har B körkort???

Ty, Jag har B körkort ;)
Håller med

ambslusk
Inlägg: 14
Blev medlem: 14/1 2008 23:49

Re: Ambulansutbildningen Örebro Universitet

Inlägg av ambslusk » 17/9 2013 7:35

Hej på er igen!

Ville bara meddela er som skrev en massa dravel i tråden att jag sedan vi sågs haft fast anställning som amb.sjukv. Erhållit Prio-1 behörighet, blivit Leg. SSK och vubbar mig i skrivande stund.

Det jag lärde mig på Örebros utb var/är bra * mycket mer användbart i ambulansen än de år jag läste till syrra(1,5). Och på något sätt vill jag inte verka syrlig men det känns ändå skönt att kunna knäppa er lite på näsan=) Av 10 elever som gick ut så arbetar i dagsläget 5 kvar på ambulansen.

Varför läste jag inte till syrra direkt? Nej, fy *, fy * vilken tur att jag inte gjorde det. Jag fick iofs gå in på husets akutmott i 2 år innan jag fick ge läkemedel i bilen men med facit i hand så hade jag inte blivit så pass ödmjuk inför jobbet om jag inte gått den väg jag gått. Tack Örebro för att jag fick jobba mig in i verksamheten.

Användarvisningsbild
xenon
Inlägg: 14
Blev medlem: 16/8 2013 16:49

Re: Ambulansutbildningen Örebro Universitet

Inlägg av xenon » 17/9 2013 12:56

Kul att det gick bra för dig. Alla har vi våra olika vägar till målet! Men din utbildning finns väl inte kvar idag? Rätta mig gärna om jag har fel.

Skriv svar