Ambulansutbildningen Örebro Universitet

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Larsson748
Inlägg: 14
Blev medlem: 16/7 2005 10:31

Värmland

Inlägg av Larsson748 » 8/3 2008 17:26

Hej ambulanslusk. Jag tror säkert att det kommer behövas ambsjukvårdare i landet framöver också. I Värmland som du skrev behövs det anställas ambsjv men där måste du ha en prio 1 utbildning för att kunna få jobb och för att få den behöver du köra transporter och prio 2 or i ett år innan, problemet är att för att få jobb som ambsjv i Värmland måste kunna köra prio 1 från första dagen tyvärr. Så den ni hade pratat med där har tyvärr gett er fel information. Hoppas och tror att ni får en bra utbildning och jobb framöver ändå

ambslusk
Inlägg: 14
Blev medlem: 14/1 2008 23:49

Inlägg av ambslusk » 8/3 2008 18:16

Hej Larsson!

Det är säkert så som du säger.
Tack för infon!

Mvh

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 8/3 2008 20:54

Tyvärr för ambsjukvårdare så är det lag på MINST en ssk per ambbesättning. Visserligen så skulle två ambsjukvårdare klara av 6 av 10 fall i amb. Sedan kan man ju tycka att det krävs många års arbete vid amb för att kunna få upp kvantitet på dåliga patienter och hur man ställer en första diagnos och hur man behandlar dessa, jämfört med en ssk som kommer från en akutmott som dessutom har förmånen att behandla svårt sjuka pat tillsammans med en läkare under kontrollerade omständigheter.
Skulle själv hellre bli behandlad av en ssk som är ny inom amb men som har några års erfarenhet från akuten än en ambsjukvårdare som endast har erfarenhet av amb.
To whom much is given, much is expected.

ambslusk
Inlägg: 14
Blev medlem: 14/1 2008 23:49

Inlägg av ambslusk » 8/3 2008 21:43

Så sant, så sant.


*, jag tänkte på en annan sak, som är lite läskig med tanke på att du just nämde diagnos.
Kan vi inte starta en tävling här?
Alltså i en annan tråd.
Skulle kunna heta;
"Ambulansforums svar på Greg House"

Där vi kör en diagnostävling med ett första pris = äran ; )
Och vinnaren gör nästa fall?

Ger oss alla träning och man lär sig av andra, jag skulle tycka att det var skitroligt.


Hur låter det?
Helt off topic men en rolig grej eller?

Kan jag börja?

ambslusk
Inlägg: 14
Blev medlem: 14/1 2008 23:49

Inlägg av ambslusk » 8/3 2008 22:10

Tävling startad under den rubrik som heter "kunskapsbank"

"Ambulansforums svar på Greg House"

Första fallet uppe!

Nu kör vi, intressant och se hur alla tänker.
Rätt svar avslöjas imorgon på eftermiddagen.

Då får vi se vem som är först och med rätt diagnos...

Å vad kul vi har... ; )

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Ambulansutbildningen Örebro Universitet

Inlägg av AMBASS » 8/3 2008 22:45

Ambulans-oru skrev:Hej!

Jag är en av eleverna som går på utbildningen vid Örebro Universitet, och då menar jag ambulanssjukvårdsprogrammet.

Det som förvånar mig när jag är här inne och läser är att det finns så oerhört många studievägledare här. Ni verkar kunna allt gällande anställningar och utbildningar.

Det jag kan säga till alla er som funderar på vår utbildning är:

1. Behovet av ambulanssjukvårdare finns. Detta är bekräftat av bla stationschefer inbjudna till vårt program.
För att nämna några län, kan vi nämna: Stockholm, Uppsala, Västmanland och Värmland. Även hela Ulfabs upptagningsområde.

2. Efter vår utbildning kan vi läsa 1, 5 år till SSK och då har vi redan kompetens för att jobba i ambulans. Detta kan vi alltså göra medan vi läser till SSK.

3. Vi får också något som SSK inte får, vi får utbildning inom prehospital sjukvård. Vi får bla PHTLS- utbildningen och annan medicinsk utbildning inom ämnet katastrofmedicin ( som det så fint heter ). Detta ses från arbetgivarens sida som väldigt värdefullt.

4. Jag tycker vederbörande som känner sig träffade ska ta åt sig gällande min denna punkt. SLUTA skriv att ambsjv är ett utdöende yrke när stationerna skriker efter sjukvårdarkompetens.

5. Jag tänker inte lägga ned tid på att svara på några inlägg från några av er som bestämt hävdar att vi inte får några jobb eller att vår utbildning inte är något att gå.

6. I takt med att det blir brist på sjuksköterskor så kommer trycket på oss ambsjv öka. Sedan menar jag inte att det är dåligt att vara SSK. Tvärtom, det är oerhört bra med kompetenshöjning rent medicinskt men, om vi skulle jämföra vår kursplan med allmänssk så är den identisk förutom att vi inte har c-uppsats inom omvårdnad ( vårdvet. ) och andra sådana kurser. Vi läser alla medicinska kurser som ssk, och mer där till när det gäller diagnostik och omhändertagande av akut sjuka patienter.

7. Ni är hjärtligt välkomna att besöka oss på campus om ni har frågor. Eller höra av er till vår instutition: hälsoakademin vid Örebro Universitet.
Vi är trötta på att få informera om att vi faktiskt behövs och att de finns en efterfrågan på vårt yrke.

Så, kan vi enas om att aldrig ha den här diskussionen igen?
Tack.

Välkomna till en fantastisk utbildning!
Och för er som vill läsa SSK, välkomna till den.

Vi ses i blåljusets sken.
För där kommer vi vara när vi går ut.

/ Elever som är trötta på allt j-vla skitsnack här inne.
Hej!

Till att börja med vill jag ge en applåd för ett riktigt bra inlägg i en mycket viktig debatt. Jag håller med kring dina slutsatser och det är bra att ni syns här på forumet. Jag hör till dem som peppat Ambakademin vid igångsättandet vid Örebro universitet och jag välkomnar dessa synpunkter mycket. Jag skulle gärna se fler liknande utbildningar växa fram och jag tror att ambulansverksamheten i Sverige skulle må bra av detta.

I framtiden hoppas jag på fler verkliga tester (mycket högre krav) som oavsett utbildningsbakgrund blir årligt återkommande. Dessa tester skulle troligen höja status, kvalité och urvalsgruppen betydligt. Tyvärr tycker jag att det går lite skråtänkande i dagens prehosp verksamhet och med fler test och utbildningsvägar så skulle vi få en bättre och säkrare ambulanssjukvård. C-uppsatsen och stora delat av omvårdnadsteorin skulle vi kunna skrotta, då denna del i fråga om prehospital sjukvård är ovidkommande, eller iaf lågprioriterad. Men i ert fall kan ni ju läsa in de 1,5 åren under delvis aktiv tjänst, vilket måste vara både kostnadseffektivt och lärorikt.

Återigen. Ditt inlägg var ett av de tydligaste jag läst på länge. Nyanserad saklig FAKTA utan massa trams. SNYGGT!

Lycka till i framtiden!

...AmBaSs...
Blood Will Tell

Lipton

Re: Ambulansutbildningen Örebro Universitet

Inlägg av Lipton » 9/3 2008 15:05

Ambulans-oru skrev:1. Behovet av ambulanssjukvårdare finns. Detta är bekräftat av bla stationschefer inbjudna till vårt program.
För att nämna några län, kan vi nämna: Stockholm, Uppsala, Västmanland och Värmland. Även hela Ulfabs upptagningsområde.
Jag gick 40-veckors 05/06, skolan hade tätt samarbete med närliggande landstings ambulanssjukvård. Verksamhetschefen var ofta i klassrummet och bedyrade sitt aldrig sinande behov av duktiga ambulanssjukvårdare. Frågan om att varken få köra bilen eller ge läkemedel under första året viftades bort med att det alltid funkat förut, när året var slut och det började närma sig anställningar sågs dock vissa problem. Skolan jobbade på att lösa dem tills påföljande kurs då det var tänkt att organisationen skulle utbilda eleverna i körteknik några dagar per månad under hela året och på så vis skulle man efter slutförd utbildning få köra bil också på jobbet. När allt var klart och beslutet skulle fattas så kom verksamhetschefen istället på att det inte gick att ta emot elever från 40-veckors längre eftersom man behövde ha 3:e platsen tom för VUB-studenter och därmed lades utbildningen ned.
Det jag försöker säga är att de flesta verksamhetschefer svarar ja på frågan om de kan anställa ambulanssjukvårdare eftersom möjligheten då finns att det går en arbetslös ambulanssjukvårdare som kan tänka sig jobba den dagen verksamhetschefen saknar legitimerad personal till ett arbetspass. Om man däremot frågar om verksamhetschefen föredrar en anställd som får ge läkemedel eller en anställd som kan men inte får så blir svaret i de flesta fall den som får ge läkemedel, och i några fall så kommer verksamhetschefen ljuga frågeställaren rakt i anstiktet eftersom man då kan få en arbetslös ambulanssjukvårdare som kan tänka sig jobba...
Ambulans-oru skrev:2. Efter vår utbildning kan vi läsa 1, 5 år till SSK och då har vi redan kompetens för att jobba i ambulans. Detta kan vi alltså göra medan vi läser till SSK.
Mycket bra, ni har också möjlighet att jobba på akutmottagning, IVA eller vanlig avdelning som undersköterskor eller köra sjuktransportbilar vilket innebär att ni istället för tre års studielån kan vara färdiga sjuksköterskor 6 månader senare med bara två års studielån. Men så skall ni kunna kombinera en heltidsutbildning med minst ett halvtidsjobb för att få ihop ekonomin någorlunda också så frågan är om ni inte står med ungefär samma studielån som mig när ni är nyfärdiga syrror?

Ambulans-oru skrev:3. Vi får också något som SSK inte får, vi får utbildning inom prehospital sjukvård. Vi får bla PHTLS- utbildningen och annan medicinsk utbildning inom ämnet katastrofmedicin ( som det så fint heter ). Detta ses från arbetgivarens sida som väldigt värdefullt.
Skitbra den dagen ni börjar jobba i ambulans, men fortfarande så kommer arbetsgivarna tyvärr bara välja er då alla andra möjligheter är uttömda, det vill säga vubbade syrror går först, sedan kommer allmänsyrror och frågan är om inte brandmän med erfarenhet av att köra tunga fordon under utryckning och viss vårdkunskap också går före någon som både kan vårda, ge läkemedel och köra bil, men inte får.
Ambulans-oru skrev:4. Jag tycker vederbörande som känner sig träffade ska ta åt sig gällande min denna punkt. SLUTA skriv att ambsjv är ett utdöende yrke när stationerna skriker efter sjukvårdarkompetens.
Jag har tyvärr aldrig hört någon som kan fatta beslut om anställning skrika. Mumla tveksamma löften som kan tolkas som ett uttryck av behov däremot kanske förekommer men det är inte samma sak.
Ambulans-oru skrev:5. Jag tänker inte lägga ned tid på att svara på några inlägg från några av er som bestämt hävdar att vi inte får några jobb eller att vår utbildning inte är något att gå.
Du gör som du vill, men det blir ju svårt att vinna en debatt på det viset.
Ambulans-oru skrev:6. I takt med att det blir brist på sjuksköterskor så kommer trycket på oss ambsjv öka. Sedan menar jag inte att det är dåligt att vara SSK. Tvärtom, det är oerhört bra med kompetenshöjning rent medicinskt men, om vi skulle jämföra vår kursplan med allmänssk så är den identisk förutom att vi inte har c-uppsats inom omvårdnad ( vårdvet. ) och andra sådana kurser. Vi läser alla medicinska kurser som ssk, och mer där till när det gäller diagnostik och omhändertagande av akut sjuka patienter.
VHS hemsida kan man få fram statistik över hur många som som tas in till olika högskoleutbildningar varje termin. En enkel sammanställning av dessa siffror visar att 2844 personer togs in på landets sjuksköterskeutbildningar till höstterminen 2007 och som ett pinsamt tecken på vårdförbundets oförmåga att höja våra löner var det tyvärr så att det till terminsstart denna terminen, alltså vårterminen 2008 togs in 2844 personer till landets sjuksköterskeutbildningar. Det är alltså 5688 personer som påbörjar en utbildning varje år till ett yrke som du menar det snart kommer bli brist på, jag vet inte riktigt vilket behov du känner till som jag har missat och eftersom du inte tänker fortsätta debatten så får jag väl inte heller reda på det. Visst en del hoppar ju av utbildningen under tiden, men samtidigt kan vi ju också då tänka på att det också togs in 161 studenter till höstterminen och 42 studenter till vårterminen på utbildning till röntgensjuksköterska så att om vi räknar med 4500 nyutbildade per termin så tror jag nog att vi inte räknar för högt eller kommer se en brist.
Slutligen så måste jag också påpeka att en C-uppsats inom omvårdnad inte behöver innebära tio veckors onödigt flum, det blir vad man gör det till och min uppsats lärde mig mycket om smärtlindring med fokus på prehospital verksamhet, så hellre det än massor med utbildning som visserligen är kul att kunna men som man sedan ändå inte får använda.
Ambulans-oru skrev: 7. Ni är hjärtligt välkomna att besöka oss på campus om ni har frågor. Eller höra av er till vår instutition: hälsoakademin vid Örebro Universitet.
Vi är trötta på att få informera om att vi faktiskt behövs och att de finns en efterfrågan på vårt yrke.
Skulle vara mycket intressant.
Jag kan dock inte förstå hur en så eftertraktad yrkesgrupp skall behöva informera om att de behövs. En eftertraktad yrkesgrupp blir jagad med erbjudanden om jobb och kan välja den tjänst de tycker passar dem bäst, rörmokare är för närvarande en ganska efterfrågad yrkesgrupp om jag inte misstar mig. Ambulanssjukvårdare däremot tycker jag inte mig uppfatta som efterfrågade eftersom arbetsförmedlingen för närvarande endast har elva platsannonser för denna yrkesgrupp och samtliga är sommarvik och oftast kombinationsannonser där man söker både sjuksköterskor och ambulansjukvårdare.

Farmer

En till Ambulanssjukvårade anmäler sig!!

Inlägg av Farmer » 21/6 2008 12:54

Hej!
Detta är väldigt intressant må ja säga.
Detta ämnet ligger mig varmt om hjärtat då jag också är en av de som gått Ambulanssjukvårdsprogrammet.
Har läst några av de inlägg och finner flertalet fel, varav två jag väljer att svara på direkt.
1. Ambslusk säger att vi är trötta på att diskutera vårt program. Det säger jag är fel. Jag är redo att göra det så har ni frågor är ni välkomna med dom till mig iaf.
2. Det förekom på flera ställen Besserwissers som hävdar att vi inte skulle få jobb efter vår utbildning då det dräller med andra sjukvårdare som blivit arbetslösa då dom inte har kompetens nog. FEL, jag har fått 2 erbjudanden till arbete på ambulans.
Som jag visserligen tackade nej till, vill ni veta varför så hör av er.
En sak till Ambslusk, vi har inte PHTLS. Pinsamt att du tror det. vi fick bara en bråkdel av den utbildningen.
Ärlighet kommer först / Farmer

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 21/6 2008 16:23

De ssk som är mest lämpade att arbeta i amb och som tillför en kompetenshöjnig är erfarna ssk från akuten. Om man först läser 120p till ambsjukv och sedan 60p till ssk så har man inte träffat allt för många sjuka patienter. Och nsk är ffa en spetskopetens. Ambslusk det är inte allt för vanligt att man söver med anestesiläkemedel prehosp. Majoriteten av intuberingar är på stillen.
To whom much is given, much is expected.

Farmer

Inlägg av Farmer » 26/6 2008 22:30

Hej!

Vad trevligt att nu har sådan trevlig ton gentemot varandra i denna debatt (Isidor, detta var ironi också :).

Jag har gått ambulanssjukvårdsprogrammet och har haft nöjet att deltagit i flertalet diskussioner med både folk inom ambulansyrket och de som vart med o skapat detta program. Med anledning av att jag själv ifrågasätter varför man lockar folk till ett program för att första dagen berättat att det är svårt att få jobb. ( Så var det för den andra generationen studerande som jag tillhör ). Vi var 21 st från början, 6 Juni examinerades 16 st.

Anledningen till att så pass många valde att fortsätta studierna var följande, och jag anser mig kunna svara för många i min klass.
Första generationen, som när vi började gick sin tredje termin blev lovade att slussas in på SSK-programmet, vilket skulle leda till totalt 3,5 års studier för att hamna inom ambulansverksamheten. 2 år AMBSJV-prog samt 1,5 SSK.
Detta lät under den förvirring som rådde det bästa alternativet eftersom man gått o laddat inför utbildningen. Och visst, många kände redan till socialstyrelsens beslut om LM-hantering o.s.v. då dom sökte. Men om man ringer till sitt hemlän och får positivt besked ang. om dom anställer sjukvårdare eller inte så, ja dom kör man på.

De som tagit initiativ till utbildningen, folk som är verksamma på Amulansakademin, har gett oss följande motivering till varför allt började.

De ansåg, som många andra, att sjukvårdaren hade en viktig roll i ambulansen. Och att den rollen höll på att försvinna då den inte hade tillräcklig kompetens då socialstyrelsen kom med nya lagar o regler. Därför valde man att utveckla en utbildning som skulle höja kompetensnivån på sjukvårdarna. Örebro Universitet nappade och vips så var utbildningen igång.
Idag finns det totalt 24 som gått ut ambulanssjukvårdsprogammet (8+16).
Om dom håller måttet är det ingen som vet av er, eftersom samtliga av oss valt att studera vidare till SSK. Och ja, jag är medveten om att det går emot motiveringen.

Som ni inser så är allt komplicerat, det finns inga enkla svar ens från oss som gått utbildningen. ALLA, eller ja de flesta är rörande överens om att resultatet kommer bli bra när vi väl kommer ut.
Till er som säger att vi inte kommer få jobb, lägg ner. Jag sökte sommarjobb som nyutexaminerad och fick 4 positiva svar, varav en sa att det kan bli tillsvidare om jag gör vad som förväntas.
Och jag är inte ensam. Så de håller inte att ni håller på o tjatar, jag förstår er skepsis eftersom ni antagligen var med då sjukvårdaren gallrades utl. Men det är nya tider nu, högre kompetens på sjukvårdarna + att vi kostar lite mindre i drift är attraktivt för arbetsgivarna.

Inser nu att det blev ett väldigt osammanhängande inlägg, förhoppnignsvis har ni lite mer information så ni kan fortsätta diskussionen.

Ha en bra dag / Farmer

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 26/6 2008 23:22

Varför skulle någon vettig arbetsgivare anställa ambulanssjukvårdare från Örebros utbildning? Får ej ge LM eller köra prio 1.. Skulle vara intressant och se hur man får in er i ett fungerande schema. Verkligen ansvarsfullt mot patienterna..

---------------------------------------
Inlägg lätt redigerat av moderator

Wernvik

venfl0n
Inlägg: 2
Blev medlem: 26/6 2008 23:28

Inlägg av venfl0n » 26/6 2008 23:38

Amb sjv - SSK Ojämförbart.

venfl0n
Inlägg: 2
Blev medlem: 26/6 2008 23:28

Inlägg av venfl0n » 26/6 2008 23:41

Prio ett: Ointressant.

Farmer

Inlägg av Farmer » 27/6 2008 11:00

Till Sjuksköterskan: Om arbetsgivaren är vettig eller inte kan inte jag svara på, det är antagligen väldigt olika.
Sen kallar du oss bårbärarhjon, jag blev varnad av andra på detta forumet om att du skulle vara en av två ytterst barnsliga. Dom får rätt i den saken.
Angående att vi ej får köra prio 1 eller ge LM så har dom löst detta på följande sätt i mitt län.
Man kör prio 1 ändå, ifall det är befogat. Man kör efter sin egen förmåga (som alltid), eftersom det är 10% av alla patientfall som är prio1 bedöms det som om man inte behöver köra prio 1 alltför många gånger under den tid som är "träningstid". Alltså, det är bestämt att en nyanställd ska köra i 1 år innan den är redo att köra prio 1. Men om nöden kräver det så kör man ändå. På detta sättet löser man problemet. Sen tror jag de blir svårt att få dig att förstå att detta sättet mycket väl kan vara ansvarsfullt gentemot patienterna, för du tycks anse att sjukvårdare är nå sorts untermenschen medans ni SSK är superhjältar som dreglar framför Sjukhuset på TV. (gäller inte alla)


Venfl0n, på många sätt är SJV och SSK ojämförbara, då de faktiskt är två olika yrkesroller. Till saken hör ändå att dom kan samarbeta, om nu inte någon utav dom avskyr den andras yrkesroll. Stackars den SJV som hamnar med konservativa dig. Enligt många är det den bästa uppsättningen i ambulansen, SJV + SSK.

OM du nu tycker det är så ointressant, varför bryr du dig ens om att diskutera?

Ni kallar ambulanssjukvårdsprogrammet för ett skämtprogram, den bedömningen bör ni överlåta till de som faktiskt genomgått den utbildningen eller på något annat sätt har med den att göra.
Eftersom ni inte är vuxna nog att inse detta så får vi alla vänta på tills vi kommer ut i arbetslivet för att se resultatet, jag tror på oss. Ni två gör inte det. Det är fler som är skeptiska, vilket jag förstår men flertalet kan skriva på ett moget sätt.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 28/6 2008 1:06

Bonnlurk: Låter som ditt län tillhör ett av de mera eftersatta vad gäller kvalitet inom ambulanssjukvården. Köra prio 1 utan utbildning eller erfarenhet för att "det ändå bara är 10% av körningarna" låter ju sunt och ansvarsfullt mot patienterna... Självklart är ett sånt U-län också intresserade av produkterna från Örebros skämtutbildning. Finns väl inget annat att få tag på i Marklundland..

Skriv svar