Uska utan "vidareutbildning"

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Lotta
Inlägg: 39
Blev medlem: 18/4 2006 22:44

Uska utan "vidareutbildning"

Inlägg av Lotta » 23/5 2008 19:56

Kan man jobba i ambulans då?
När infördes 20 veckors i Sverige?
Finns det öht stationer/landsting som accepterar en uska utan ambulanssjukvårdarutbildning?
Alltså säg en ung uska som ville jobba för typ några år sen? Var det öht möjligt?
Har man jobbat i 25-30 år så såg det ju annorlunda ut på utbildningsfronten. Men för "nya" som vill in i bilen? Hur har det sett ut sen säg från -04 och framåt?

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 23/5 2008 23:17

Har inte 100% koll på hur det sett ut innan och på andra platser i landet, men jag kan säga såhär;
Under mina 3,5 år i jobbet har jag varken träffat eller hört talas om en enda "slät" uska i verksamheten. Hos oss anställs inte ens utbildade ambulanssjukvårdare längre, annat än som vikarier förutsatt att de har en lång erfarenhet. Annars är det vubbad syrra som gäller för att få anställning.

Dessutom är min åsikt att en uska utan vidareutbildning till ambulanssjukvårdare är praktexemplet på en dålig idé. För att ha i en ambulans att göra tycker jag att det är minimum att vara ambsjv eller ssk med erfarenhet från akutsjukvård. Men det är som sagt bara min åsikt.

Lotta
Inlägg: 39
Blev medlem: 18/4 2006 22:44

Inlägg av Lotta » 23/5 2008 23:35

Ja min också:-)
Men frågan uppstod pga folk som hävdar si och så. Därför ville jag höra mig för, hur det "verkligen" är.
Så om det är nån där ute som hört talas om uskor som fått jobb utan formell utbildning till ambulanssjukvårdare vore jag glad att få höra historien. Spec från mitten av 2000 och framåt.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 24/5 2008 0:42

Kan nog slå vad om att det inte finns någon uska utan påbyggnad som har fått jobb på ambulanen. Möjligen uska med x antal terminer på ssk utb eller läkarutb. KAMBER skåne har detta som alternativ.

Det är ganska många år sedan man anställde uskor...

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 24/5 2008 7:18

Den här länken ger ett intryck av att det inte är helt omöjligt att jobba som slät uska på ambulans...

http://www.uas.se/templates/page____35967.aspx
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Hej

Inlägg av kire1111 » 24/5 2008 8:10

Tycker inte att en uska utan ambutbildning ska in i en ambulans. Personen kan vara duktig på sitt jobb som uska. Men att jobba i en ambulans ställer högra krav på både medicinskt kunande körteknik vara sjukvårdsledare hantera stress assistera sjuksköterskan med läkemedel nålsättnig hantera matrial på rätt sätt bärteknink osv och det fick inte jag lära mig på usk utb 98 iallafall. visst är det syrran som ansvarar för pat och läkemedel, men kan tycka att ambulanssjukvårdaren ska kunna assistera och förstå mycket av vad syrran gör och pratar om man är ju ett team där ute. Ambsjukv. har ju med ett ansvar tycker jag. sen tycker jag att det är fel att vissa som inte gått ambulansutb får jobb ock kalla sig ambulanssjukvårdare. Jag gick USKA OCH AMBUTB 20 veckor 98 OCH 2000 tog lån för den tiden och fick betyg sen kan andra bara gå usk utb och ändå kalla sig ambulanssjukvårdare tycker jag är fel iallafall HAR TILL OCH MED JOBBAT MED EN SOM INTE ÄNNS VAR USKA

läser till syrra måste säga att det är det roligaste jag gjort har fått så mycket ny kunskap redan och så förstår jag mycket mer av syrrans arbete i ambulansen när jag jobbar som ambulanssjukvårdare fattar inte att jag änns vågat jobba tidigare i ambulansen, all medicin delegering man hade morfin furix stesolid atropin trombolys adrenalin mm trodde att man fattade vad MAN gjorde men man hade ingen aning

säger rätt utb på rätt plats
Senast redigerad av 3 kire1111, redigerad totalt 24 gång.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

ddddd

Inlägg av kire1111 » 24/5 2008 8:16

MÅste bara få säga att man kan vända på det tror inte en avdelning skulle vilja ha in mig som uska OM JAG INTE VAR DET . skulle nog inte gå så bra usker är duktiga på sårvård omvårdnad provtagning gipsa mm rätt utb på rätt plats
Senast redigerad av 1 kire1111, redigerad totalt 24 gånger.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 24/5 2008 8:18

Isidor skrev:Kan nog slå vad om att det inte finns någon uska utan påbyggnad som har fått jobb på ambulanen. Möjligen uska med x antal terminer på ssk utb eller läkarutb. KAMBER skåne har detta som alternativ.

Det är ganska många år sedan man anställde uskor...
JAG HAR JOBBAT MED TVÅ STYCKEN
ÄN VAR INTE ÄNS USKA

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

CXCSDS

Inlägg av kire1111 » 24/5 2008 8:21

SKULLE JAG FÅ JOBB SOM USKA UTAN UTBILDNING ?

TROR INTE DET VARFÖR SKA PERSONER IN PÅ AMBULANSEN UTAN RÄTT UTB

Lipton

Re: CXCSDS

Inlägg av Lipton » 25/5 2008 10:56

kire1111: Lite bitter? :)

Lotta: VG-regionen har flera släta undersköterskor anställda inom ambulansverksamheten. Dock kör de sjuktransportbilarna och är således inte tänkta till den akuta verksamheten, även om det ibland blir så ändå.
Sedan finns ju fortfarande inget formellt krav på en ambulanssjukvårdares utbildningsnivå, även om socialstyrelsen menar att den bör ha gått 7->16->20->40-veckorsutbildningen. Men samtidigt menade ju socialstyrelsen för cirka tio år sedan att det inte heller var meningen att sjuksköterskor utan vidareutbildning i ambulanssjukvård skulle arbeta i ambulans och det vet vi ju med facit i hand hur det gick.

Säkert är nog i alla fall att det knappst finns så många andra yrkesgrupper med så enormt vitt skiljda utbildningsnivåer som inom ambulanssjukvården.

Lotta
Inlägg: 39
Blev medlem: 18/4 2006 22:44

Inlägg av Lotta » 25/5 2008 16:10

Så att en ambulansstation själva ordnat en 7 veckors internutbildning för släta uskor inom de senste 4 åren är ingen orimlighet? Och att dom på den tiden är godkännda larmförare mm mm?
Lipton: Får de som kör sjuktransporten nån form av larmförarutbildning?
Antar att det i Sverige finns folk som kör larm som öht inte gått någon form av larmförarutbildning? Men förekommer det i dax dato att folk får börja köra utan utbildning?
Inser att det finns folk med mkt varierande både formell och reel kompetens i ambulanserna.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

dadad

Inlägg av kire1111 » 25/5 2008 18:44

Är inte specialt bitter faktiskt. förstår bara inte att det ska vara så svårt att bestämma en utb till ambulansjobbet och det är den som ska gälla för alla.

Skulle aldrig förekomma att en väktare får jobba som polis eller en sotare kan hoppa in på sommaren som brandman eller att en flygvärdinna hoppar in som pilot bara för att hon flygt med i 1000 timmar.

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 25/5 2008 18:49

jag började då min bana på ambulansen som slät uska för ett par år sedan. Fick dock åka med brevid samt genomgå div olika utbildningar under 3 månader. Men sen var det bara börja arbeta.

Lotta
Inlägg: 39
Blev medlem: 18/4 2006 22:44

Inlägg av Lotta » 25/5 2008 19:26

Men du är nu ssk och ambulansvubbad? Pluggade du till syrra då, och sen direkt till vubb? Osså var du ssk stud när du började? Eller? När var hur? :wink:

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 26/5 2008 7:59

Vilka landsting anställer uskor i ambulansen i dag? pratar vi om akut eller transport ambulans ?

Skriv svar