Akut- och ambulanssjukvårdsprogrammet, 120hp

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Akut- och ambulanssjukvårdsprogrammet, 120hp

Inlägg av kire1111 » 12/6 2008 10:30

Hej

nån som har träffat på en amb.sjukv. med den nya utb. Akut- och ambulanssjukvårdsprogrammet, 120hp hur är kvaliten på deras kunskaper lite nyfiken bara.

Farmer

Nog har jag träffat dom...

Inlägg av Farmer » 21/6 2008 12:35

Jag är nämnligen en av de 16 som tog examen nyss uppe på Ambulansakademin, Sandö.
Så av den anledningen kan jag inte svara på om vi håller god kvalité eller inte för jag är ju direkt partisk.
Men har du några andra funderingar angående utbildningen så är du välkommen med dom.
Jag har mina åsikter jag också om denna utbildningen och tycker det är kul att det finns ett intresse ute i branschen också.
Ha de gott / Farmer

AuF

Inlägg av AuF » 21/6 2008 13:42

Problemet blir ju med nyanställning. I och med att du inte är legitermerad får du inte vårda pat/ge läkemedel och det är inte på många ambulansstationer som du är berättigad att köra blåljus från första dagen.

Kvar blir då sjuktransporten, iaf till en början. Vet inte hur man löser detta ?

I övrigt har jag bara hört positiva saker om utbildningen.

Farmer

Inlägg av Farmer » 21/6 2008 19:43

Hmm, hur menar du med att vi inte är legitermerade, är någon ambulanssjukvårdare det?
Efter denna utbildningen är vi undersköterskor som läst lite mer medicin och övat en hel del prehosp. sjukvård. Vi har även en del praktik i ambulans men också på avdelning och akut.

Hur en arbetsgivare ser på det är svårt att säga, det verkar vara väldigt olika beroende på i vilket län man söker.
Jag har till sommaren sökt jobb inom vården, och har fått många positiva svar varav två är inom ambulansen i norra delarna av landet. Där skulle jag få köra ambulans som vem som helst verkade det som, vilket säkert beror på att dom har svårt att fylla platserna där uppe. Men det visar ju iallafall att det finns jobb. Fick även positivt nerifrån Blekinge men dom ville att jag skulle ha gått PHTLS vilket jag saknar :( .

Det blir nog svårt för oss att få tillsvidareanställning inom ambulans. Men flertalet har fått vikariet men det nöjer vi oss inte med. Av den anledningen kommer 16 av 16 möjliga att studera vidare till sjuksköterskekompetens i November.

Jag vill också passa på att nämna att jag valde till slut att inte jobba på ambulans i sommar. Av den anledning att jag inte anser mig vara redo för det. Utan jobbar på en avdelnign i sommar istället.
Jag ser Ambulanssukvårdsprogrammet som ett steg mot mitt blivande yrke. Härnäst kommer sjuksköterskeprogrammet och därefter en ev. VUB. Under tiden hoppas jag på att få jobba inom vården, och när jag känner för det kommer jag att ha jobb inom ambulansverksamheten.
MVH Farmer

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

hej

Inlägg av kire1111 » 23/6 2008 13:25

Klart ingen utb. är onödig. Men varför gick du inte syrra och tog vubben från första början? om du nu viste att amb var ditt framtida yrke. att ta studielån för ett extra år är väl inte direkt kul.

Farmer

Inlägg av Farmer » 23/6 2008 17:20

Nej du har helt rätt, de kan tyckas vara lite onödigt. Och idag när ja vet bättre så ångrar jag att jag inte tog den andra vägen.
Jag behöver dock läsa ett och ett halvt år till innan jag är syrra, alltså inte två år. När jag är klar har jag gjort två utbildningar varav den ena är väldigt snygg på pappret. Sen anser jag att jag är "duktig" nog och tar min utbildning på allvar så jag kommer vid mållinjen vara redo att börja arbeta på ambulans.

Förhoppningsvis så ser min framtida arbetsgivare Ambulanssjukvårdsprogrammet som en bra utbildning, de gör jag (delvis). Men om den kan jämföras med en VUB vet jag inte ännu, dock hoppas ja på det.

MVH Farmer

AuF

Inlägg av AuF » 23/6 2008 17:30

Som sagt aldrig fel med utbildning farmer!

Problmet vi i vår region har med nyutbildade ambsjv är att ambsjv idag inte får ge läkemedel dvs inte åka som vårdare. Tanken är ju då att de istället ska köra in vid larm. Här blir de då problem. I och med att man som nyutbildad inte får köra blåljus så faller nya ambsjv mellan stolarna. Vet inte hur man löst detta i landet ? Hos oss har man inte anställt några nyutbildade ambsjv till ambulaserna. De ambsjv som saknar tidigare erfarenhet av larmkörning hamnar på sjuktransporten. Kanske inte ritkigt de dom tänkt sig...

Har man tagit upp de här probemet för er under er utbildning ?

(Hos oss måste man åka ambulans minst 8-12mån innan man får åka på körutbildning för prio1.)

Farmer

Inlägg av Farmer » 23/6 2008 18:47

Nej, faktum är att dom inte tog upp det. Det gjorde vi däremot då vi insåg att det skulle vara mer lockande för arbetsgivaren om vi iallafall kunde göra halva jobbet, d.v.s. att köra.

På ambulansakademin talade man snyggt om att vi skulle vara experter på ambulansmiljön, dom menade att det är den roll som sjukvårdaren haft genom tiderna, alltså den mer tekniska av de två i besättningen.
Med facit i hand så vet vi nu att de var mycket ord men lite verkstad. Vi har haft en dag på oss att köra ambulans, vilket vi alla kan vara överens om är på tok för lite för att bli en bra förare eller ens lära sig framföra ambulans.
Vi har egentligen haft väldigt lite kontakt med ambulanser överhuvudtaget under utbildningen, om man bortser från de praktikveckor vi haft.

I mina trakter har man de senaste åren anställt någon enstaka sjukvårdare, trots att regelverket säger att man ska köra prio 2-3 i ett år innan man får köra blåljus. Om de då blir en prio 1 som kräver läkemedel så blir det ju problem, hur dom tänkt där vet dom nog inte själva ens.

Jag vet ärligt talat inte hur det kommer lösa sig för mig, det är ett minst sagt stort gap mellan stolarna. Kommer nog antagligen inte veta förrän jag är klar med SSK-programmet.
Så visst kan man tolka det hela som om ambulanssjukvårdsprogrammet är ett slöseri med tid, men jag tycker inte det helt o hållet. Lite bitter är jag, eftersom dom kunde gjort saker o ting så mycket bättre. Men överlag har de varit riktigt bra.
Ha de gott / Farmer

Patrik-E
Inlägg: 12
Blev medlem: 23/3 2008 14:31

Inlägg av Patrik-E » 21/7 2009 20:56

Examinerades 09, jobbar på AISAB i Sthlm.

Hade erfarenhet sedan tid.

Just nu: läsa tre terminer till SSK
Jihoooooooooo!

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 23/7 2009 11:09

Jag tycker nog att Auf är lite snett på det när han/hon påstår att man inte får åka som vårdare som amb-sjv... det går väl alla tiders att vårda som amb-sjv, lång ifrån alla patienter är ju i behov av läkemedel.

Och till Farmer: Jag vet inte om jag tycker utbildningen verkar så bra om Ni nu inte varit i närheten av en ambulans knappt. Klokt av dig att satsa på lite hederligt avdelningsarbete för att skaffa patientkontakt!
När det gäller larmkörning så är det en het potatis som vanligt! Jag anser att man inte kan skaffa sig tillräckligt med rutin för larmkörning genom att gå en utbildning. Oavsett hur mycket man läser och övar så kommer det aldrig bli det samma som att köra skarpt och det är nog därför arbetsgivarna vill att man får lite kött på benen innan man släpps lös att köra själv.

AuF

Inlägg av AuF » 23/7 2009 12:22

Isidor:

Självklart går de fint att en amb.sjv vårdar! Inte de jag menar. De flesta vi kör är varken speciellt sjuka eller behov av läkemdel, men ibland så dyker de ju upp en sjuk patient och då blir de problem om du sitter med en ny amb.sjv som inte får köra larm och inte får ge läkemedel! Vart ska du placera honom/henne?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 23/7 2009 16:20

Då är jag med på noterna! Jag håller med dig!

detta är ju ett vanligt problem, främst inför semesterperioderna. Ett klart ledarskapsproblem eller egentligen arbetsgivarproblem.

Felicia90
Inlägg: 45
Blev medlem: 2/2 2010 20:41

Re:

Inlägg av Felicia90 » 26/9 2010 23:54

Patrik-E skrev:Examinerades 09, jobbar på AISAB i Sthlm.

Hade erfarenhet sedan tid.

Just nu: läsa tre terminer till SSK
Behöver man bara läsa tre terminer till på ssk-programmet om man gått denna utbildning?
Hur många högskolepoäng från akut- och ambulanssjukvårdarprogrammet får man tillgodoräkna sig till ssk-programmet?

Patrik-E
Inlägg: 12
Blev medlem: 23/3 2008 14:31

Re: Akut- och ambulanssjukvårdsprogrammet, 120hp

Inlägg av Patrik-E » 30/9 2010 17:01

Man får tillgodoräkna sig 3 terminer på samma lärosäte. Dvs Örebro Universitet. Jag är grymt nöjd med utbildningen då jag har fått in en fot inom ambulansen. Jobbar på AISAB, Falck och på ambulansen i Lindesberg. Jag tycker bara den har givit mig fördelar. Sedan kan man ju mer ambulansmässigt än en vanlig undersköterska och jag skulle vilja påstå även en grundutb ssk. Det kan jag säga eftersom jag snart själv är klar ssk.

Men allt detta tjafs hela tiden om amb.sjv vs. ssk.

Så här är det: Vill man jobba i ambulansen på sikt och inte bara sommarvik. DÅ är det ssk som gäller idag.
Vill man göra allt i en ambulans krävs leg. Punkt slut.
Jihoooooooooo!

Felicia90
Inlägg: 45
Blev medlem: 2/2 2010 20:41

Re: Akut- och ambulanssjukvårdsprogrammet, 120hp

Inlägg av Felicia90 » 2/10 2010 0:15

Okej. Jag är redan undersköterska så jag hade inte tänkt läsa den utbildningen, är mest nyfiken.

Skriv svar