en bra avd ???

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

en bra avd ???

Inlägg av kire1111 » 25/6 2008 10:14

Hej läser till syrra har 2,5 år kvar. Tänkte om ni vet nån rolig avdelning på sjukhuset där man lär sig mycket och får en bra grund helst akutvård. tänkte fortsätta inom ambulansen som syrra men måste ju in på sjukan en tid innan nån som har nåt tips på en bra avd. där man inte bara drar en med.vagn och sitter i telefon hela dagarna???

Tror ni att det skulle va helt omöjligt att få jobba på en akutmott. som ny syrra. Har jobbat 3 år som usk på akutmott. och jobbar som ambulanssjukvårdare gjort det i 9år skulle nån akutmott. ta in mig som ny syrra tror ni?. jobba på en vanlig avd. lockar inte alls
Senast redigerad av 1 kire1111, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 25/6 2008 23:10

Har jobbat 3 år som usk på akutmott. och jobbar som ambulanssjukvårdare gjort det i 9år

Du har ju redan en en hel del akuterfarenhet... Hmmm

Det finns en övertro på erfarenhet här på forumet, så jag är inte säker på att du måste jobba 4 år på andra ställen än din tilltänkta arbetsplats (vilket jobb kräver det?). Att man har erfarenhet är inte nån garanti för att man lärt sig nåt, snarare är det så att en del kan på en gång och andra lär sig aldrig. Klart är att öva sjuksköterskerollen under kontrollerade former är bra, så jag föreslår ett år på valfri avdelning.
Och jag kom in som ny syrra på akuten, så det gör nog du också, i synnerhet om dom känner dig sedan tidigare.
Tobbe
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 26/6 2008 13:50

Akuten, alla gånger. Finns inget som konkurrerar med det.

AuF

Inlägg av AuF » 26/6 2008 14:45

HIA, kava, mava är alla nyttiga ställen att vara på. De flesta pat du stöter har på ju problem med hjärtat så =). Men visst akuten är ett bra ställe, men för egen del gav HIA och KAVA båda mer än akuten.

Tror inte det spelar så stor roll egentligen. Ge huset 1 eller två år på någon av ovanstående avdelningar. Sen är de lugnt.

Lycka till!

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

hej hej

Inlägg av kire1111 » 26/6 2008 15:46

Tack för svar blir nog akuten sen snabbt tillbacka till ambulansen finns inget som slår amb jobbet :-) Man är ju trots allt en ambulanstok uti fingerspetsen.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 27/6 2008 8:23

Jag tog examen nyligen och det var flera kursare till mig som var amb sjv. i botten och började direkt på akuten efter examen... var även några utan erfarenhet som bärjade på akuten...
förövrigt var detta på c-las i v-ås bla.

de vore säkert bra om du kunde jobba som timmis på akuten under utb...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 28/6 2008 10:55

aceofspades skrev:Akuten, alla gånger. Finns inget som konkurrerar med det.
Konkurrerar på vilket sätt?
IVA/NEO SSK

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 28/6 2008 20:04

laban333 skrev:
aceofspades skrev:Akuten, alla gånger. Finns inget som konkurrerar med det.
Konkurrerar på vilket sätt?
Skulle tro att ace menar att de patientgrupper man träffar på i amb är med största sannolikhet även de som kommer in på akuten. Alltså så får man möjligheten att träffa dessa pat under mer ordnade former och tillsammans med läkare vilket man har stort utbyte av när man sedan står ensam med ansvaret i amb.
To whom much is given, much is expected.

glenn

Inlägg av glenn » 3/7 2008 16:51

Har jobbat på HIA, och vid en anställningsintervju så var det en stor merit tydl. Men även om man är skicklig gällande infarkt och arytmibehandling så har jag ingen erfarenhet gällande tex kirurgpatienter, buksmärtor osv så det kände jag mig nervös över (tackade nej till vikariatet pga fast tjänst på avdelning).

Men visst, på HIA så får man ju erfarenhet att vårda patienter som är cirkulatoriskt påverkade och det kommer man väl kanske långt med.
Resten får man väl lära sig sen.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 3/7 2008 23:22

Men vad ger bäst grund i ambulansen? Bredd eller djup?
Arbete på akuten ger breda kunskaper, lite om allt, medan en tid på HIA eller kirurgavdelning ger djupare men smalare kunskaper. Jag röstar på bredd framför djup om man strävar mot ambulansen.

Tobbe
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

glenn

Inlägg av glenn » 4/7 2008 12:17

Håller nog med dig där, akuten är nog bättre framför HIA. Är själv tyvärr väldigt insöad på HIA och kommer nog aldrig att ta mig därifrån, tyvärr.... :(

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 4/7 2008 13:03

Du är alldeles säkert mycket välkommen på ambulansen. Det är ju knappast fördummande att att jobba på HIA.
Jag resonerade bara utifrån vart man kan börja om man är nyutbildad. Förresten är ju det ju en inte liten del av alla vi skjutsar runt med som har hjärtbesvär, om än inte alla.
Tobbe
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

Skriv svar