Tröttnat!

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

glenn

Inlägg av glenn » 18/9 2008 6:55

Bra inlägg, omvårdnaden har blivit dålig för att högskolorna har gjort ämen fruktansvärt. Har efter utbildningen läst kurser där man på ett utmärkt sätt blandar tex kardiologi, dvs medicinskvetenskap med omvårdnad/vårdventeskap i form att artiklar i kardiologisk omvårdnad. Den medicinska biten är alltid läkarenshuvudområde men visst är det så som någon tidigare skrev att omvårdnad också kan vara att utföra en "medicinsk åtgärd", jag menar.... "Det är faktiskt skillnad på att behandla en patienten med CPAP och behandla med CPAP".
När jag läste på högskolan handla dock vårdvetenskapen endast om Eriksson luddiga teorier och ingen eller obefintlig anknytning till praktiken, åtminstonde inte inom akutsjukvård eller "sjukhusvård". Kände mig redo för att arbeta på äldreboende och mata äldre (vilket inte är ngt dåligt i sig) men utbildningen kan inget mer.

Lukke

Re: Tröttnat!

Inlägg av Lukke » 11/10 2008 16:18

stexum skrev:Termin 1 bestod av Anatomi/fysiologi 15hp + farmakologi 15hp.
Termin 2 består delvis av Grundläggande omvårdnad.

Det var en väldigt låg nivå på det hela tyckte jag. Man fick inte bryta ner i detaljer eller knappt reflektera kring det hela. Antingen överkurs eller så visste de helt enkelt inte mer än det de undervisade.

Nu plötsligt ska vi lära oss allt om Nightingale, Eriksson, Henderson & you name it. Gå in och skrapa detaljerna, lyssna timmar efter timmar om alla teorier. Visst var man beredd om att läsa massa sådant men det känns som om det inte spelar någon större roll, eller har jag fel?

Det jag blir irriterad över är att det medicinkurserna bara var där för att det måste, och nu blir det plötsligt allvar och jag hittar inte motivationen. Istället läser jag andra delar av boken "grundläggande omvårdnad , del 1-4" än de vi faktiskt ska läsa nu.
Mycket av den här utbildningen baseras på haschrökarteorier och annat luddigt skit samt bedrivs av många (inte alla) mindre lyckade kvinnor som är nära ett nervsammanbrott om man skulle råka kritisera något i utbildningen. Bit ihop bara och genomlid det hela så har du ett skitroligt jobb när du väl är klar. Utbildningen och verkligheten är som dag och natt.

sickfish

Inlägg av sickfish » 13/10 2008 19:43

Länge sen man var på detta forumet, men det är samma diskussioner fortfarande. :)

Jejja

Omvårdnad

Inlägg av Jejja » 14/10 2008 12:06

Det är ju så att personer som har en tendens att vara "blåljuskåta" har en svårighet att se varför vi tvingas läsa vårdvetenskap.

Hur tror ni att detta nya med att ambulanspersonalen får skriva röntgenremiss vid misstänkt höftfraktur kommer sig?
Troligen av att några stackare skrivit C-D uppsats där de kunnat påvisa tidsvinsten för patienten. För att kunna göra en studie som får hög trovärdighet bland både sjuksköterskor och läkare och som även politiker kan läsa och förstå så måste det följa vissa mallar och det är just dessa mallar man måste lära sig under utbildningen.

Var själv rent ut sagt hatisk mot alla teorier under grundutbildningen. Började förstå lite mer varför under IVA vubben och ännu lite mer under ambulans vubben.

Lärarna skulle kunna utveckla vårdvetenskapen så att det inte kändes så totalt meningslöst under grundutbildningen.

Kämpa på alla i grundutbildningen, dravlet kanske kommer till pass om inte kommer ni i allafall att vara en del av världens bästa yrke :lol:

sigfrid

Inlägg av sigfrid » 15/10 2008 2:26

Läste i Lund, där handlade allt om forskning, forskning å åter forskning. Lärarna tittade förvånat på en när man sa att man förmodligen aldrig kommer att forska, det intresserare mig inte. Jag anser att mycket av den omvårdnadsforskning som bedrivs är ren pseudoverksamhet.
När man läser en uppsats skriven av en ssk så verkar inte resultatet vara det intressant utan hur man har skrivit den. Lärarna älskar när man svävar ut å har en frågeställning typ den gravida kvinnas mormors kusins upplevelse på 40-talet. Jag vill ha konkreta resultat som jag kan ha hjälp av i mitt dagliga arbete med mina patienter.

Ett annat stort problem är att omvårdnadsforskning, pedagogik, etik å omvårdnadsteorier tar upp för stor del av utbildningen. Vi i Lund hade sammanlagt 1 veckas föreläsningar i akutsjukvård å jag tycker det är åt helvete för lite. Nu när man står där själv en lördakväll på en avd. å har en sjuk patient så är det inte omvårdnadsforskning jag behöver utan god kunskap i anatomi, fysiologi och medicinsk omvårdnad.

Har det här med omvårdnadsforskning höjt vår status!? Nej det har det inte.

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Inlägg av stexum » 17/10 2008 9:57

Nu ska jag lämna min hemtenta. Frågorna var ialf relevanta och kopplade mot patientfall. Jag klagari nte på att läsa vårdvetenskap, utan på det sätt som det bedrivs på. Att det är väldigt stor fokus på dessa delar och knappt någonting alls på det vi kommer arbeta med.

Skönt att bli klar med dessa 7.5hp ialf. Nu kommer vetenskapsteori som vi redan har börjat med.

ssk2

Re: Omvårdnad

Inlägg av ssk2 » 17/10 2008 10:36

vad är egentligen vårdvetenskap? vilken evidens finns för omvårdnadsvetenskap? under min studietid tvingades vi läsa saker som jag aldrig har dragit nytta av i min roll som ssk på sjukhuset eller i ambulansen. ställer man en kritisk fråga till en omvårdnadsforskare blir svaret ofa luddigt och obegripligt. här behövs en förändring för att inte ssk yrket helt ska förlora sin trovärdighet. jag gissar att bortåt 99% av alla studenter ifrågasätter eller tvekar inför diverse omvårdnadsteorier.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 17/10 2008 17:08

Om man går in med inställningen att allt är skit, så blir det, det. Men försök se det som något som man rent av kan dra nytta av, kanske blir det lättare att gå igenom det då.

ssk2

Inlägg av ssk2 » 17/10 2008 18:22

Isidor skrev:Om man går in med inställningen att allt är skit, så blir det, det. Men försök se det som något som man rent av kan dra nytta av, kanske blir det lättare att gå igenom det då.
men ä det skitigt kan det vara på sin plats att städa. så du menar att studenterna bara ska finna sig i att läsa sådant som är ren nonsens?

det är snarare erfarenheten som gör att man kan säga att det är skit. inställningen är nog hos många positiv tills den dag man inser att det är just SKIT.

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Inlägg av stexum » 19/11 2008 20:14

Nu är omvårdnasteori och vetenskaplig metodik klart, för den här gången.
En klinisk kurs är i full fart. 2v praktik på äldreboende och KTC. Roligt att göra någonting och jag lär mig en del

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 19/11 2008 20:32

Ansa leka lär, ansa leka lär eller va * de nu drabblade om. Tyvärr plågsamt att säga men av det man lär sig på skolan har man om man har tur användning av 5-10 %. Det man lär sig är via förhoppningsvis bra praktiska placeringar med förhoppningsvis duktiga och engagerade handledare. Sedan när man börjar jobba så lär man sig av läkare och duktiga kollegor samt enstaka kurser och självstudier i det som man finner intressant.
To whom much is given, much is expected.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 19/11 2008 22:29

Visst! Vi kan ju alltid skippa all teoretisk utbildning och bara satsa på praktik! Då vet alla hur man ska göra men inte varför!

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 20/11 2008 12:12

Visst skall man ha teori med det skall vara relevanta teorier som man kan omsätta i den prakiska verkligheten. Ingen flunteori som någon forskat fram men som bara består av sunt förnuft.
To whom much is given, much is expected.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 20/11 2008 22:27

Tråkigt att ni inte hade någon relevant teori. Jag kan ju slå ett slag för växjö universitet som verkligen knyter vårdvetenskapen till verksamheterna. Jag hade efter grundutbildningen på annan ort inte särskilt höga förväntningar men gissa om jag blev glatt överraskad.
man fick sig ett par tankeställare faktiskt.

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Inlägg av stexum » 7/3 2009 10:52

Nu ska jag få praktisera 5v på Neuroklinik och 2v på vårdcentral. Efter ett par väldigt lärorika kurser så är man på rätt väg igen.

Vad kan jag förvänta mig där? Något som man inte direkt tänker på.

Skriv svar