Amb-Vub

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

AuF

Amb-Vub

Inlägg av AuF » 19/12 2004 22:31

hejsan.

Läser nu på ssk utbildningen t-4. Har som mål att i framtiden ´jobba inom ambulansjukvården. Har därför lite frågor till er som har "något" mer erfarenhet inom ämnet.

Vilken väg rekommernderar ni att gå som grön ssk till ambulans om man inte har någon erfarenhet som uska inom akutsjukvården. Är amb-vubben att rekommendera att läsa så fort man har behörighet till den (tror de är 6mån-1år, om jag inte är helt ute och snurrar) eller anser ni att man behöver några år på "huset" för att ge amb-vubben en chans ? Eller måste man kanske ha jobbat inom just ambulans för att vubben skall vara ett smart drag ?

Ett het ämne de här med nya Ssk i ambulansen har jag förståt, och som många menar så är de ju helt befängt att sätta sig i en ambulans som "medicinskt" ansvarig som helt ny ssk utan tidigare akuterfarenhet, men vad anser ni där ute om att hoppa på amb-vubben efter bara 1år som ssk, för att sen ge sig in i ambulansvården ? Låter de fel eller kan de vara rätt väg att gå ?

Tacksam för svar och råd...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 19/12 2004 23:32

Hej AuF!

Tänkte berätta om mina erfarenheter. Började med att sommarjobba på ambulans efter 5 terminer på SSK skolan. Jag är inte undersköterska i grunden men hade jobbat i 5 år som vårdbiträde. Min erfarenhet av akutsjukvård var därför i det närmaste obefintlig frånsett praktik på ambulans och akutmottagning som värnpliktig och på de kliniska kurserna. Man fick behandlingsriktlinjerna hemskickade så man kunde plugga ett tag innan sommaren kom. Första veckan var inskolningsvecka. Krafterna las på bilkörning, radiokommunikation mm. Ungefär 1 dag gick åt till sjukdomsfall och A-HLR utbildning. Man gick igenom bilens utrustning noggrant under inskolningsveckkan så sjukvård var inbakat i ganska mycket.

Efter den veckan fick man åka med i ambulansen som 3:e person på ungefär 5 arbetspass. Efter det blev man inknuffad i den dagliga verksamheten. Man vårdade nästan alltid eftersom man inte får köra med blåljus. De gånger det inte var blåljuskörningar turades man om. Man lärde sig snabbt mycket och dagarna i ända hade man "ambulanstankar" på hjärnan. Vad man inte förstod var hur utsatt man var i ambulansen. Visst gick allt bra men vad man inte förstod var att man inte kunde nått till en början.

Dagen efter jag avslutade mina sköterskestudier började jag jobba på ambulansen. Efter 3 månader tyckte chefen att det var dags att börja köra prio 1. Dom hade nämligen svårt att få ihop personal inför sommaren som fick jobba ned vikarier. Började köra prio 1 med följden att jag även fick jobba med nya sommarvikarier. Allt gick bra även då men man förstod fortfarande inte särskillt mycket.

Efter några år började en insikt växa fram och en helhetssyn på vården komma. Erfarenheten man fått insåg man var mer lämplig att inhämta inne på sjukhuset. På sjukhuset får man också en bättre helhetssyn, erfarenhet av läkemedel, möjlighet till uppföljning mm.

Min slutsats är därför. Jobba inom slutenvården i några år(2-3). Sök ambulansvubben om du vill jobba på ambulans. Du kommer att ta till dig utbildningen bättre än om du hoppar på direkt. Och du kommer framför allt att vara betydligt bättre förberedd innan du sätter dig i en ambulans för första gången. Ambulansvubben år 1 år(40p). Har du jobbat några år på ambulans och ska söka en vubb så är anestesivubben att föredra om arbetsgivaren anser dessa likställda.

Novisen // som gjorde allt i fel ordning.

AuF

Inlägg av AuF » 20/12 2004 10:24

hejsan novisen.

Tackar för ett givande svar. :)

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Re: Amb-Vub

Inlägg av malle » 20/12 2004 13:28

AuF skrev:hejsan.

Läser nu på ssk utbildningen t-4. Har som mål att i framtiden ´jobba inom ambulansjukvården. Har därför lite frågor till er som har "något" mer erfarenhet inom ämnet.

Vilken väg rekommernderar ni att gå som grön ssk till ambulans om man inte har någon erfarenhet som uska inom akutsjukvården. Är amb-vubben att rekommendera att läsa så fort man har behörighet till den (tror de är 6mån-1år, om jag inte är helt ute och snurrar) eller anser ni att man behöver några år på "huset" för att ge amb-vubben en chans ? Eller måste man kanske ha jobbat inom just ambulans för att vubben skall vara ett smart drag ?

Ett het ämne de här med nya Ssk i ambulansen har jag förståt, och som många menar så är de ju helt befängt att sätta sig i en ambulans som "medicinskt" ansvarig som helt ny ssk utan tidigare akuterfarenhet, men vad anser ni där ute om att hoppa på amb-vubben efter bara 1år som ssk, för att sen ge sig in i ambulansvården ? Låter de fel eller kan de vara rätt väg att gå ?

Tacksam för svar och råd...
Hej Auf!

Instämmer helt med det Novisen skriver. Har själv nu jobbat ca 5 år i ambulansen som ssk och pluggar just nu anestesi. Innan dess jobbade jag drygt 2 år på en akutvårdsavdelning med hematologisk inriktning = mycket "risiga" patienter. Där lärde jag mig akutsjukvård och hur man hanterar akutläkemedel. Utan denna tid tror jag inte det hade varit roligt att komma ut i ambulansen och plötsligt förväntas att självständigt kunna hantera dessa många ggr potenta läkemedel. Pressen kan kännas stor.

Så jag rekommenderar dig också att gå in på "huset" och skaffa dig några års erfarenhet- Sök sedan vub:en - du kommer att kunna tillgodogöra dig kunskaperna då på ett bättre sätt - jag lovar..

/malle

Skriv svar