Hur gå till väga för bli ambulanssköterska!?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

Hur gå till väga för bli ambulanssköterska!?

Inlägg av Anonymous » 21/12 2004 20:51

Hej alla, vill först och främst tacka för ett klockrent forum, har läst mycket intressanta diskussioner!

Jag ska börja läsa till SSK i Jönköping nu i januari och har som mål att bli ambulanssköterska så småningom. Jag är 22 år och kille och tycker jag har förutsättningar och ambition för att lyckas!

Har några frågor till er som är ambulanssköterskor:

1. Hur gick ni tillväga efter eran utbildning, arbetade ni några år på någon akutavdelning eller läste vidare direkt?

2. Hur kommer arbetsmarknaden se ut om ca 5 år inom ambulanssköterskeyrket? Behövs det fler ambulanssköterskor eller är de i överflöd?

3. Hur är arbetstiderna, är det olika från ställe till ställe? Har hört allt från treskift till heldygn!

4. Hur ligger ingångslönen kontra 10 års erfarenhet? Det ligger väl under landstingen, alltså inte allt för stor lönecheck?

5. Antar att de som väljer ambulansföraryrket inte väljer det för just pengarna utan för att man söker spänning och vill göra mer skillnad än vad kanske en ssk gör inom gerontologi. Antar att en viss säkerhet i sig själv samt personlig mognad krävs då man får se mycket "skit".

6. Är det lätt att man hamnar i någon personlig depression med tanke på allt man får se, eller funkar breifingen som den ska?


Sådär var några frågor, även om kanske nr 5 inte var nån vidare fråga direkt.

Är väldigt tacksam för svar och hjälp på vägen,
MVH Magnus

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 22/12 2004 0:26

Besvarar fråga 1.
Jag har jobbat 4 år inom akutsjukvården och har nu sökt in på VUB i Lund och kommit in. Här krävs det två års arbetslivserfarenhet som ssk i den slutna akutsjukvården (kir/med) för att få söka anställning inom ambulanssjukvården som sjuksköterska, vilket jag tycker är bra. Jönköpings ssk-utbildning är ju inte känd för att ha mycket praktik så ett par års arbete är nog att föredra. Själv läste jag i Växjö/Lund och hade 50% praktik, men jag hade ändå inte känt mig redo att hoppa in i en ambulans direkt efter examen.

Skriv svar