Under all kritik!

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

zache
Inlägg: 24
Blev medlem: 20/9 2008 16:33

Inlägg av zache » 2/2 2009 22:24

jo jag tyckte med den passade in! men jag la in min röst för ssk programmet och den utbildning jag går i nu. Då den initialt kritiserades att vara under all kritik med en annan författare då. råkade bara bli att våra inlägg kom kaka på kaka, ides inte citera bara:-)

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 3/2 2009 2:43

zache skrev:jo jag tyckte med den passade in! men jag la in min röst för ssk programmet och den utbildning jag går i nu. Då den initialt kritiserades att vara under all kritik med en annan författare då. råkade bara bli att våra inlägg kom kaka på kaka, ides inte citera bara:-)
No worries.
Cheers,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Re: Under all kritik!

Inlägg av kire1111 » 21/2 2009 22:01

gone
Senast redigerad av 1 kire1111, redigerad totalt 21 gånger.

SSK

Re: Under all kritik!

Inlägg av SSK » 21/2 2009 23:17

kire1111 skrev: Denna utbildning är väl en ren ambulans/trauma utb?. Och en ssk. ska bli omvårdadsexpert. Alla som läser till ssk. ska inte bli ambulans/ trauma experter eller läsa vidare. De flesta ska jobba på en vårdavd. eller äldreboende sen. I min klass är vi 56 st 2 ska läsa vidare till ambulans sen alla andra ska till vårdcentral eller vårdhem eller vårdavd. Så tycker väl knappas de behöver lära sig att deffa manuellt, sätta thorax drän och att utföra moment under mörker. De är inte änns intresserade av det.


Vad ska denna jämnförelse visa. Det vissar väl bara det jag menar. En som utb. sig just till ambulansyrket går på praktik på en ambulans. En ssk. som ska utb. sig till omvårdandsexpert och ska jobba på en vårdavdelning eller äldreboende går på praktik på ett äldreboende är det nått konstigt med detta?. Och jobba 7 dagar i veckan låter lite konstigt hur orkade du det?

.
Ett tips inför din kommande yrkeskarriär på äldreboende/vårdavdelning:
Lär dig dokumentera kort och koncist. Upprepa inte samma sak 5 ggr. Se till att vara tydlig så folk förstår vad du menar. Lycka till!

hoolm
Inlägg: 17
Blev medlem: 19/5 2009 13:15
Ort: Göteborg

Re: Under all kritik!

Inlägg av hoolm » 22/9 2009 13:43

Hej

Någon som gått ronin utb i SA? Kan de rekommenderas/avrådas? vad är kostnadsläget?

C

Rikard
Inlägg: 18
Blev medlem: 20/12 2008 19:05

Re: Under all kritik!

Inlägg av Rikard » 27/9 2009 22:29

SSK skrev:
Ett tips inför din kommande yrkeskarriär på äldreboende/vårdavdelning:
Lär dig dokumentera kort och koncist. Upprepa inte samma sak 5 ggr. Se till att vara tydlig så folk förstår vad du menar. Lycka till!
Vilket helt underbart tragikomiskt inlägg... Men jag håller med om att de flesta på systerskolan är måttligt intresserade av skottskador i öknen motsvarande. De vill hellre vårda i princip friska patienter på ett boende nånstans i mellanmjölks-Sverige.

Men så finns det ju oss som hade idén om att "akutsjukvård kanske vore nåt för mej?" (9 fall av 10 när man gjorde värnplikten och hade en saftigt sjukvårdsövning mitt i mörka norrlandsskogen). Man började på omvårdnadsklostret och första kursen (eller ja mer eller mindre hela utb) var som att gå in i väggen. Kurs efter kurs tänkte man "snart kommer den där fräcka combat-medic-kursen. hahaha det gjorde den INTE....

Därför blir nog tyvärr många bittra när man inte alls får rädda människor på ett direkt sätt, utan står på nåt sjukhus och pysslar med palliativ vård, ringer hemtjänsten eller har vårdplanering. Allt med inslag av basal omvårdnad och hunsning av gammuskorna.... Grattis.

Finns så mycket bitterhet. Jag kan bara säga hur jag kommer att göra med min systerkarriär och det är att ändå satsa på verksamheten jag ville jobba med när jag jag tänkte "akutsjukvård kanske vore nåt för mej?".

Nuff said.
Rikard A.

Sjuksköterska, IVA student, före detta kämpe i vården. Numer krigare.

Skriv svar