Meriterande utbildning?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Gustav

Meriterande utbildning?

Inlägg av Gustav » 18/2 2009 17:19

Hej! Jag hoppas att någon här inne kan svara på min fråga.

Jag undrar vad som anses som meriterande för ambulansen förutom grundkraven dvs (SSK med VUB)?

Typ psykologi, beteendevetenskap eller bort ser man från det helt när man väl skall söka till ambulansen.

Hoppas ni förstår min fråga

:roll:

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 18/2 2009 17:26

Arbetslivserfarenhet!

Står det mellan två personer som uppfyller samma grundkrav (grundutb. +VUB) kommer den med längst, mest relevant arbetslivserfarenhet få jobbet. Det är jag ganska övertygad om.
Även om psykologi, beteendevetenskap etc är viktiga delar i yrket väger sådan kunskap ganska lite jämfört med goda referenser från tidigare arbete.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Gustav

Inlägg av Gustav » 18/2 2009 17:31

Okey. Tack för ett snabbt svar.

Då skall man satsa på ssk + vub mot ambulans och sedan arbeta sig till ambulansen.

//Gustav

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 18/2 2009 17:34

Arbetslivserfarenhet och kurser som PHTLS, AMLS, PS, A-HLR, TNCC mfl.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 18/2 2009 17:39

Beroende på var du ska jobba finns det visserligen andra tips.

Ex. kräver man lastbilskort i vissa landsting. Om det är två sökande och den ena har C-kort kan man ju tänka sig att han har fördel av det.

Att jobba på en relevant avdelning som undersköterska (tex akuten), samtidigt som man pluggar till SSK är ett annat sätt att göra sig själv mer attraktiv för arbetsgivaren när man sedan blir färdig sköterska.


Att tex gå en kurs i PHTLS, TNCC A-HLR eller motsvarande som man själv bekostar tycker jag kanske är lite överdrivet eftersom detta är sådana kurser som arbetsgivaren normalt sett brukar stå för när man fått anställning. Men visst, är man villig att betala några tusen så är det säkert bra kurser att använda som slagträ vid arbetsintervjun.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Meriterande utbildning?

Inlägg av AMBASS » 18/2 2009 17:50

Gustav skrev:Hej! Jag hoppas att någon här inne kan svara på min fråga.

Jag undrar vad som anses som meriterande för ambulansen förutom grundkraven dvs (SSK med VUB)?

Typ psykologi, beteendevetenskap eller bort ser man från det helt när man väl skall söka till ambulansen.

Hoppas ni förstår min fråga

:roll:
Hej Gustav!

Erfarenhet från all form av sjukvård och diverse kurser är bra. Kunskap om det mänskliga beteendet och god medicinsk kunskap är meriterande. Engagemang för verksamheten och att ha en hög arbetsnärvaro är ett plus. Sedan kan det vara på sin plats att nämna att svensk grundlag säger att landsting, kommuner och statliga verk alltid SKALL anställa personer efter skicklighet och kompetens. All offentlig verksamhet skall präglas av saklighet och opartiskhet. Det kan vara viktigt att känna till detta då du kommer konkurrera med många andra människor.

Lycka till!!!
Blood Will Tell

Gustav

Inlägg av Gustav » 18/2 2009 17:51

Yess då har jag lite mer kött på benen. Tack!

Arbetar idag som personlig assisten och studerar heltid psykologi 30hp sthlm uni.

Skall söka ssk till ht09 finns det något lärosäte som värderas högre än ett annat? Kanske lite off topic men det kan ju vara bra att välja rätt.

Gustav

Inlägg av Gustav » 18/2 2009 17:52

Tack!

Snabba och bra svar. känns lite som lilla julafton :D

AuF

Inlägg av AuF » 18/2 2009 19:30

Tveksamt om arbetsgivaren lägger någon vikt på vilket högskola du läst på.

Då är det, som tidigare inlägg är inne på, betydligt viktigare med relevant arbetslivserfarenhet. Jobba något år eller två på akutvårdsavd, hjärtintensiven eller akuten mellan ssk och vubb. Det kommer absolut ge dig en fördel både kunskapsmässigt och när du ska söka jobb!

Ha inte för bråttom till ambulansen. Bli en duktigt syrra först! Sedan så är det ju aldrig fel med att sommarjobba och köra timmar som undersköterka på tex akuten under tiden du läser till syrra.

Lycka till!

SSK

Re: Meriterande utbildning?

Inlägg av SSK » 18/2 2009 19:49

AMBASS skrev:[Sedan kan det vara på sin plats att nämna att svensk grundlag säger att landsting, kommuner och statliga verk alltid SKALL anställa personer efter skicklighet och kompetens. All offentlig verksamhet skall präglas av saklighet och opartiskhet. Det kan vara viktigt att känna till detta då du kommer konkurrera med många andra människor.

Lycka till!!!
Visst är det så officiellt, men som tidigare nämnts så är REFERENSER ett bra sätt att åtminstonde få in en fot någonstans, dvs knyta rätt kontakter. För att vara lite cynisk citerar jag Metallica: "it´s not who you are , it´s who you know" precis som över allt annars.

För att utveckla tråden ett steg till ställer jag mig frågan: - Hur skall man som arbetssökande få veta att högts kompetens fick arbetet? När jag vid andra tillfällen sökt jobb har jag fått ett standardbrev typ "tack för din ansökan. Tjänsten har gått till annan sökande". Kan man begära att få motiverat varför den ena eller andra fått tjänsten? Har vid flertalet tillfällen sett tjänster som av olika orsaker INTE gått till högst kompetens/Längst antal tjänsteår och dylikt.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Meriterande utbildning?

Inlägg av AMBASS » 18/2 2009 20:17

SSK skrev:
AMBASS skrev:[Sedan kan det vara på sin plats att nämna att svensk grundlag säger att landsting, kommuner och statliga verk alltid SKALL anställa personer efter skicklighet och kompetens. All offentlig verksamhet skall präglas av saklighet och opartiskhet. Det kan vara viktigt att känna till detta då du kommer konkurrera med många andra människor.

Lycka till!!!
Visst är det så officiellt, men som tidigare nämnts så är REFERENSER ett bra sätt att åtminstonde få in en fot någonstans, dvs knyta rätt kontakter. För att vara lite cynisk citerar jag Metallica: "it´s not who you are , it´s who you know" precis som över allt annars.

För att utveckla tråden ett steg till ställer jag mig frågan: - Hur skall man som arbetssökande få veta att högts kompetens fick arbetet? När jag vid andra tillfällen sökt jobb har jag fått ett standardbrev typ "tack för din ansökan. Tjänsten har gått till annan sökande". Kan man begära att få motiverat varför den ena eller andra fått tjänsten? Har vid flertalet tillfällen sett tjänster som av olika orsaker INTE gått till högst kompetens/Längst antal tjänsteår och dylikt.
Hej SSK!

Du ställer några viktiga frågor.

Du har, så länge det gäller arbeten inom kommun, landsting och stat rätt att få ta del av allt som rör anställningen. Då total öppnehet avseende tillsättningar gäller äger du rätt att få en motivering eller i vart fall ta del av det beslutsunderlag som ligger till grund för anställningen. Ett bra sätt att vässa upp sin egen CV är att begära ut alla ansökningar från de som varit på intervju. I detta fall gäller offentlighetsprincipen och regeln är att endast kompetens och skicklighet ska avgöra. En grundförutsättning är då att man formellt uppfyller kraven. Ex att det ska vara leg eller liknande.

Bra Metallica citat: "it´s not who you are , it´s who you know". Tyvärr ligger det mycket i detta, ifs skrämmande, men en diger verklighet. Det är bara att titta på tillsättningarna under sommaren. Många problem skulle kunna lösas med kodade ansökningar och externa tester. Jag är långt från övertygad om att den som har högst skicklighet och kompetens alla gånger får jobbet. Många gåger råder godtycke. Jag tycker att det är viktigt att bilda en samrådsgrupp så att de anställda inkluderas i rekrytering av nya medarbetare.

Begär ut handlingar från de arbetsgivare som säger - nej tack - och anser du och gärna därtill en opartisk aktör (fackförbund el liknande) att du har bättre kvalifikationer och skicklighet skulle jag råda dig att överklaga beslutet. Offentlig verksamhet skall enligt grundlaggen vara öppen och enbart fatta sakliga och opartiska beslut.

(AMBASS)
Blood Will Tell

Arren
Inlägg: 6
Blev medlem: 19/2 2008 18:53

Vub inte alltid en fördel

Inlägg av Arren » 8/7 2009 19:30

Jag började jobba på ambulansen nu till sommaren och har vikariat till sista augusti. Läste prehospen och blev klar i våras. På min arbetplats har en annan sjuksköterska som började samtidigt som mig fått förlängt vikariat trots betydligt kortare arbetslivserfarenhet och ingen vub. Enda anledning jag ser till detta är jag kostar arbetsgivaren några tusenlappar mer. Jag är omtyckt i gruppen och får positiva kommentarer på utfört arbete, så där kan inte felet ligga iaf...

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 8/7 2009 19:46

Det kan ju vara så att man inte var i behov av en vubbad syrra och därmed valde en grundsyrra. Jag vet inte var i landet Du jobbar men alla landsting har ju inte krav på vub ännu. Annars är det ju ett märkligt förfarande och kanske något Du ska ta med stationsledningen och ev fackrepresentant.

Arren
Inlägg: 6
Blev medlem: 19/2 2008 18:53

Inlägg av Arren » 8/7 2009 21:47

Som du säger är det inte ett krav med vub i vårt landsting. Men samtidigt har det sagts från ledningen att vubbade ska ha företräde. Sommaren är inte slut och inget är klart, kanske jag också får fortsätta trots allt. Men faktum är att en ovubbad har gått före som det ser ut nu.

SSK

Inlägg av SSK » 8/7 2009 22:35

Fråga arbetsledningen. Enda sättet att få veta. Jag känner själv till flera fall med vikariat, tjänster, kurser osv där utbildningar, tjänsteår, popularitet bland övrig personal åsidosatts pga nepotism, rövslickeri, personliga hållhakar osv.

Skriv svar