Hur blir jag ambulanssjukvårdare ?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Christopherh
Inlägg: 13
Blev medlem: 27/2 2010 21:15

Re: Hur blir jag ambulanssjukvårdare ?

Inlägg av Christopherh » 20/8 2010 21:06

Felicia 90- Att säga ett det kanske inte är så hög status att jobba på en hjärtavdelning måste väl vara helt fel. Jag jobbar själv som ssk på en hjärtavd/HIA och att arbeta på min arbetsplats uppfattas av andra kollegor och bekanta som en arbetsplats med hög status. Tyvärr så måste jag nu motsäga detta statustänkande då jag tycker att man ej skall arbeta efter status utan att arbeta för att det är kul, stimulerande och utvecklande.
Tycker för övrigt att en hjärtavdelning är en klockren avdelning att jobba på för att få en god känsla för just andning/cirkulations problem som man har mycket god nytta av var man än arbetar som ssk/usk etc.

Felicia90
Inlägg: 45
Blev medlem: 2/2 2010 20:41

Re: Hur blir jag ambulanssjukvårdare ?

Inlägg av Felicia90 » 20/8 2010 23:10

Sa jag att det var låg status att arbeta på en hjärtavdelning? Förlåt om jag uttryckte mig fel men det jag menade var min egna upplevelse av att vara undersköterska, att det kanske inte är världens högsta status. Nämnde jag inte att jag ändå tyckte om mitt arbete, att jag mådde bra av att gå till arbetet ändå? Föresten så var det personen som skrev första inlägget i denna tråd som "ville ha högre status", inte jag. Dock kan jag ibland få känslan utav andra att jag är "onödig/oduglig" etc. Men det är min personliga upplevelse och den kan inte ändras förens de personer som nedvärderar mig ändrar sin attityd och då samhället i sig även ser oss undersköterskor som viktiga.
Jag älskar mitt arbete som sagt, och hoppas på att fler människor uppskattar det jag gör även om jag har kortare utbildning än sjuksköterskor och läkare.

Christopherh
Inlägg: 13
Blev medlem: 27/2 2010 21:15

Re: Hur blir jag ambulanssjukvårdare ?

Inlägg av Christopherh » 20/8 2010 23:51

Felicia 90- Sorry, var ej meningen att vara otrevlig egentligen. Förstår om du uppfattade det så, har själv jobbat som usk och givetvis är det yrke som måste finnas och borde respekteras därefter. Som jag sade innan så måste man tänka bort statustänkande oavsett yrkeskategori, alla kategorier behövs för patientens bästa.

Felicia90
Inlägg: 45
Blev medlem: 2/2 2010 20:41

Re: Hur blir jag ambulanssjukvårdare ?

Inlägg av Felicia90 » 21/8 2010 1:09

Nej nej, jag menade inte att du var otrevlig, undrade mest om jag vart otydlig. Ibland kan det vara svårt att formulera sig bara.
Hela vården borde uppskattas mer, inte bara underskötersker och sjuksköterskor. Ända gångerna jag känner mig uppskattad är när jag pratar med patienterna. När dom tackar en för att man är generös med sin tid trots att det är stressigt eller när någon säger typ "vad trevligt att se dig varje morgon när man vaknar". I vilket fall jag trivs med mitt jobb och jag hoppas att alla i vården gör det för det är enormt roligt att gå till ett arbete där man själv mår bra, träffar nya människor och lär sig något nytt varje dag.

Skriv svar