Utbildning till SSK

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

easytiger
Inlägg: 1
Blev medlem: 5/5 2009 21:33

Utbildning till SSK

Inlägg av easytiger » 5/5 2009 21:42

.........
Senast redigerad av 1 easytiger, redigerad totalt 29 gånger.

Mas
Inlägg: 48
Blev medlem: 29/6 2006 12:17

Inlägg av Mas » 5/5 2009 22:12

När jag läste till syrra var väl den äldsta i klassen runt 47-48 år, så där ligger du långt före!

Det kan vara ett bra val om du vill arbeta med människor. Troligtvis kommer inte lönen att bli högre, snarare lägre. Tyvärr!

Lycka till med studierna!

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Inlägg av SOS112 » 5/5 2009 22:17

27år... låter som en klok ålder att börja plugga vid!! Jag var förvisso gammelfarfar i min klass med alla 19 åringar men det fanns fördelar också...

lycka till med läsandet!

AuF

Inlägg av AuF » 6/5 2009 13:34

Inga problem att börja plugga när du är 27. De är ju ingen ålder!
Kan själv tycka att det finns en hel del fördelar med att börjar plugga när man har haft några år i arbetslivet jämnfört med att gå direkt ifrån gymnasiet. Speciellt om man ska läsa till något som har med människor att göra.

När jag läste var det allt ifrån 20 till 50 med en snitt ålder på kanske 26-27. Så du kommer absolut inte vara äldst =).

Lönen är som sagt inte den bästa men inte heller den sämsta...

Lycka till med studierna.

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 6/5 2009 13:44

Jag började läsa till ssk. när jag var 31 och tvärtom så är det klokt att börja läsa när man som du varit ute och mött livet. De människor du kommer att möta i arbetslivet som ssk. behöver inte vara i någon kris du kan ju välja att jobba på en vanlig vårdavdelning eller inom primärvården.

Anestesi är trevligt om du gillar att sitta på en op.sal och söva annars är det enligt många kollegor ett ganska trist jobb. Det låter ballt att kunna säga att man är narkossyster (NSK) men jag är personligen glad över att jag ej antog erbjudandet om att börja läsa till NSK.

Jag tycker att ditt val till vidare studier är ett klokt val om du gillar att jobba med människor. Lönen den kan du påverka genom att jobba inom psyk eller bemmaningföretag.

Ambulanssjukvårdare

Re: Utbildning till SSK

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 6/5 2009 19:15

Jag avråder dig. Sjuksköterska är inget framtidsyrke. Se bara på löner och uppsägningar. Snart råder ett stort överskott. Den nya pottkusken vid 30 års ålder :? . Utbilda dig till något som betalar sig istället. Har själv jobbat som underpottkusk i många år. Som jour USK:a och ambulanssjukvårdare gör jag samma jobb som pottkusken. Lönen är snarlik.
Senast redigerad av 1 Ambulanssjukvårdare, redigerad totalt 6 gånger.

Ambulanssjukvårdare

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 6/5 2009 19:16

AuF skrev:Inga problem att börja plugga när du är 27. De är ju ingen ålder!
Kan själv tycka att det finns en hel del fördelar med att börjar plugga när man har haft några år i arbetslivet jämnfört med att gå direkt ifrån gymnasiet. Speciellt om man ska läsa till något som har med människor att göra.

När jag läste var det allt ifrån 20 till 50 med en snitt ålder på kanske 26-27. Så du kommer absolut inte vara äldst =).

Lönen är som sagt inte den bästa men inte heller den sämsta...

Lycka till med studierna.
Driver du?

AuF

Inlägg av AuF » 6/5 2009 20:26

Nej jag driver inte. Känner inte någon ny sjuksköterska som inte har jobb. Sedan så är inte lönen den bästa, men som sagt, inte heller den sämsta om du gör rätt val. Har 26.000 som ny ambssk vilket jag tycker är en bra lön. Finns många andra yrken som faktist tjänar betydligt mindre.

Sedan så är vi alla olika. Ska du enbart välja yrke efter lön så kanske inte sjuksköterska är de bästa yrket.

Men om man jämnför arbetsuppgifterna mellan en undersköteska altenativt ambsjukvårdare och sjuksköterska /spec.ssk så tycker iaf jag att det är roligare att jobba som sjuksköterska.

Man kan ju bara prata för sig själv och jag stortrivs som ambulanssjuksköterska och rekommenderar de starkt! Men alla är vi olika. 8)

SSK

Inlägg av SSK » 6/5 2009 22:02

Lyssna inte på avundsjuska individer som "ambulanssjukvårdare". Vill du verkligen jobba inom vården i framtiden skall du läsa till sjuksköterska. Annars är risken stor att du (om du har tur att få ett jobb överhuvud taget) får förbli SK "pottkusk". Som sjuksköterska har du oändliga möjligheter och har många intressanta vidareutbildningar att välja mellan. Du har dessutom med legitimation hela världen som arbetsfält.

amb.nisse
Inlägg: 79
Blev medlem: 7/3 2009 22:31

sök

Inlägg av amb.nisse » 19/5 2009 9:28

Inte försent att plugga, 27 är väl ingen ålder att prata om. Snarare bättre att vara lite äldre kan jag tycka när man ska plugga till ett så ansvarsfullt jobb, hade många omogna 19 -åringar i min klass, skulle aldrig vilja bli vårdad av dem kan jag säga. Visst lönen är inte bra och slitiga arbetstider osv. men alla yrken har fel och brister. Sen lönen kan vi alla ssk. och ssk.elever påverka genom att inte ta jobb för en skitlön.

Lycka the med pugget.

gitarren3
Inlägg: 15
Blev medlem: 15/9 2009 17:41

Re: Utbildning till SSK

Inlägg av gitarren3 » 3/10 2009 11:37

27 är absolut rätt ålder. Utbildningen är öppen för alla åldrar! :D

Deltidarn
Inlägg: 5
Blev medlem: 3/10 2009 12:20

Re: Utbildning till SSK

Inlägg av Deltidarn » 3/10 2009 12:43

Du gör helt rätt som utbildar dig till något som du verkligen brinner för.
Självklart kan man inte alltid vid 18 års ålder veta vad man vill göra, eller vad man som person passar för.
Själv har jag nyss fyllt 40. Har funderat på om jag är för gammal i 8 år, men kommit fram till att sluta fundera utan bara göra det. Tänk att för resten av sitt arbetsliv kunna hjälpa människor i svåra situationer(den känslan kanske försvinner efter 20år :?: ). Så alla sjuksköterskor, ni gör ett kanonjobb. Jag är stolt och glad för att tagit första steget mot eran yrkesgrupp!

Skriv svar