SSK-utb(+VUB) på distans med mål att jobba i ambulans direkt

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: SSK-utb(+VUB) på distans med mål att jobba i ambulans direkt

Inlägg av Isidor » 15/9 2009 22:07

Det är absolut inga övermänniskor som arbetar inom ambulansen, inte på något sätt. Vi gör fel precis som andra och missbedömer saker o ting. Men som sagts flera ggr tidigare så har vi ingen larmknapp att trycka på för att få hjälp när något går fel och det enda vi har är oss själva.

Felicia90

Re: SSK-utb(+VUB) på distans med mål att jobba i ambulans direkt

Inlägg av Felicia90 » 16/9 2009 0:32

Jag tror nog att många här på forumet, även jag, velat och funderat på ambulansyrket väldigt länge och det är nog få som bara vill få det snabbt gjort för att få utbildningen överstökad och så fort som möjligt börja arbeta i fält. I mitt fall är det mer för att jag vill ha barn snart och vill ha en fast anställning och kunna försörja dem och liksom känna lite lättnad att nu är utbildningen klar, man får mer tid för fritid, sin familj och sina vänner när man arbetar till skillnad mot när man studerar.. Jag som bara går/gått undersköterskeutbildning och brandman-deltid har liksom suttit 4 timmar varje kväll (är dyslektiker och det tog tid innan jag hittade bra inlärningsmetoder som inte krävde så många timmar) och pluggat i snart 4 år sammanslagt och skulle känna att det var roligt att få börja arbeta snart. Jag har sedan flera år tillbaka varit delaktig inom räddningstjänstens olika övningar och moment och det var där mitt intresse för ambulanssjukvården väcktes. Jag kände liksom att jag vill kunna göra mer män bara lyfta ur personen ur en kolliderad bil eller från en brinnande hus. Jag tycker att räddningtjönsten är bland de allra bästa arbetsplatser som finns.. det är bra gemenskap, det känns fritt och man känner sig inte instängd, vilket jag kännt under min usk praktik på sjukhus. Jag trivs i fält miljö och vill utvecklas där och kunna göra mer. Men jag vet liksom inte hur jag är beredd på att lämna fältet och studera en massa år, och därmed mista en massa fritid, få skulder och så vidare. För vad jag vet av andra som gått från räddningstjönsten till ambulansen och jobbat på sjukhus mellan ssk och vubb utbildning så har inet många vart pigga på att anställa en bara i 1-3 år, utan de vill helst att man har som mål att vara kvar minst 5 år. Men jag förstår vikten av det, att få erfarenheten och jag har trots att jag inte trivts i sjukhusmiljön ändå kännt att det var på praktiken jag lärt mig mest för det är då jag plockat fram allt jag läst i böckerna.

Samtidigt kan jag tänka mig att vidareutbilda mig för att kunna arbeta heltid som deltidsbrandman och när jag är i 30-35 års åldern plugga vidare till ssk, så jag får lite ordning och bättre ekonomi innan också. För studier är ju inte det billigaste.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: SSK-utb(+VUB) på distans med mål att jobba i ambulans direkt

Inlägg av Isidor » 16/9 2009 15:24

Felicia90, jag måste säga att jag inte riktigt förstår vad du vill ha sagt med ditt inlägg!

Felicia90

Re: SSK-utb(+VUB) på distans med mål att jobba i ambulans direkt

Inlägg av Felicia90 » 17/9 2009 23:20

jag menar bara att många här verkar tro att folk bara är naiva och har "bråttom" ut och vill ut i fält och se action, när det faktiskt finns, jag känner väldigt många, personer som funderat på detta i flera år och har kanske arbetat inom rtj och liknande och vill prova på nya saker i fält och då lockar kanske ambulansen. men att arbeta flera år instängda på sjukhus lockar kanske inte så många som är vana vid ett friare arbete.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: SSK-utb(+VUB) på distans med mål att jobba i ambulans direkt

Inlägg av Isidor » 18/9 2009 0:22

Ok... men du får ursäkta mig men efter att ha läst ditt inlägg igen så verkar du ju inte veta vad du vill! :?

Sen är det så att väldigt, väldigt många söker sig till blåljusyrkena bara för att det coolt... :roll: Det positiva är att de flesta inte blir speciellt långvariga när det väl går upp för dem vad vårt jobb egentligen innebär.

Sen handlar det inte om att vi ska sitta och vara några moralkärringar här och fördöma de som vill jobba prehospitalt, men samtidigt måste ni ju lyssna på vad vi har att säga. Vi har ju erfarenheten från verksamheten och vet vad den kräver och vad allmänheten kräver av oss.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Re: SSK-utb(+VUB) på distans med mål att jobba i ambulans direkt

Inlägg av ohlstedt » 18/9 2009 12:01

När det gäller att jobba nått år på sjukhus och du menar på att arbetsigivaren gärna vill ha nån som jobbar minst fem år, självklart vill arbetsgivaren det. men man behöver ju inte berätta att man tänkte plugga vidare efter nått år, man måste vara egoistisk när man söker jobb, lika så vid löneförhandlingar. När det gäller att samla på sig skulder så är det de minsta bekymret tycker jag, en utbildning är ovärderlig i pengar.
När det gäller att skaffa barn så rekomenderar jag dig att plugga först. jag har inga barn och har sett en stor fördel med det under mina 7 år i skolbänken, när jag kommer hem från skolan kan jag plugga 3 timmar och är färdig klockan 8 medan studiekamrater som har barn får vänta till klockan 9 för att sätta sig å plugga tre timmar....

Good luck
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Rikard
Inlägg: 18
Blev medlem: 20/12 2008 19:05

Re: SSK-utb(+VUB) på distans med mål att jobba i ambulans direkt

Inlägg av Rikard » 27/9 2009 22:47

Denna tråd skull kunna användas i avskräckningssyfte till ambulansyrket. I alltför många trådar kommer nya förmågor, så även jag, med frågan om hur det är att jobba pre-hospitalt. Gärna med inställningen att man vill komma till yrket fort. Gång på gång kommer en rejäl känga från de som redan jobbar i ambulansen...

Så trist, det känns som det gror bitterhet här. Det borde vara en mer positiv inställning. Det är sån sån enorm skillnad mellan människorna i sjuksköterskeyrket... vissa kommer inte efter otaliga år på boendet eller en randomvårdavdelning vara redo att agera i pressade situationer. Jag få bilden av att ambulansmänniskor är supermänniskor som har minst 20 års erfarenhet innan de ens kan tänka sig att jobba pre-hosp.

Men vänta är det verkligen så? har en hel del bekanta som jobbar i ambulans och det kanske inte alltid var ett multitrauma på en Europaväg? men visst när man står där själv utan nån kollega att backa upp en så ska det till att man är trygg i rollen.

Det tråkiga är bara attityden... undrars hur många av de gamla rävarna på detta forum som började direkt på ambulansen utan vub då de tog ssk examen?

Vad vet jag, men det skadar ju inte att vara uppmuntrande mot de som vill in i yrket?
Rikard A.

Sjuksköterska, IVA student, före detta kämpe i vården. Numer krigare.

mr nice

Re: SSK-utb(+VUB) på distans med mål att jobba i ambulans direkt

Inlägg av mr nice » 28/9 2009 11:16

Bry dig inte om attityden Rikard! Följ din dröm så ska du se att kommer att nå ditt mål. Det finns alltid människor med starka åsikter överallt - det betyder dock inte att all ambulanspersonal tycker som de här på forumet. Kom bara ihåg att ta med dig en ödmjukhet inför att det inte alltid är så enkelt att arbeta med akutsjukvård.

Lycka till!

//mr mice

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: SSK-utb(+VUB) på distans med mål att jobba i ambulans direkt

Inlägg av Isidor » 29/9 2009 10:19

Det handlar inte om bitterhet eller att ge någon en känga!

Jag har full förståelse för att man vill börja jobba så fort man kan, men det är inte det samma som att man mogen att göra det. Vi är inte supermänniskor inom ambulansen, men vi är en yrkesgrupp som ställs inför komplexa situationer där ett snabbt beslut kan vara avgörande för patientens överlevnad i värsta fall.

Ambulansen är lite av en slagpåse i media ibland och man har ständigt ögonen på sig. Eftersom vi fattar de flesta av besluten omkring patienten själva, utan läkarmedverkan så är det också vi som står där med skägget i brevlådan den dagen vi gör fel. Med hänsyn till patienter, anhöriga, dig själv och din legitimation så ska du nog tänka ett steg längre och försöka förstå varför man är kritisk till att börja direkt efter skolan. Varje dag innebär inte trauma och skitdåliga patienter, det oftast inte där det går snett. Men när det gäller tveksamma fall och avvikande symtom, så spelar erfarenheten en stor roll!

Jobb inom ambulansen kommer det alltid att finnas så stressa är onödigt!

Bernt

Re: SSK-utb(+VUB) på distans med mål att jobba i ambulans direkt

Inlägg av Bernt » 29/9 2009 12:32

Väldigt klok analys och saklig förklaring Isidor, sund och ödmjuk inställning inför den verklighet vi lever!

Vill passa på att nämna att det finns mycket forskning som visar att högre kompetens och utbildningsnivå, minskar risken för posttraumatisk stress och utbrändhet, exempelvis har jämförelser gjorts mellan EMT och Paramedics, särskilt om man ser över ett längre perspektiv. Ålder har också betydelse. Jag tycker inte att vi ska sträva mot kortsiktiga mål utan satsa på ett långt och innehållsrikt liv både privat och i vår yrkesroll. Se alltså utbildning och all erfarenhet som en personlig investering för sin egen framtid. "Den som väntar på något gott väntar inte för länge" :P

race
Inlägg: 31
Blev medlem: 22/7 2009 19:46

Re: SSK-utb(+VUB) på distans med mål att jobba i ambulans direkt

Inlägg av race » 26/11 2009 23:27

Sådär, då har man under hösten fixat den gymnasiekurs som saknades för att vara behörig (har gått teknisk innan). Har även sökt utbildningar inför våren, och att komma in ska inte vara ett problem. M.a.o... Snart är det dags - jippie!

Jaja, det där var bara ett sätt att väcka tråden. Någon som har några nya, smarta infallsvinklar på min originalfråga??

gitarren3
Inlägg: 15
Blev medlem: 15/9 2009 17:41

Re: SSK-utb(+VUB) på distans med mål att jobba i ambulans direkt

Inlägg av gitarren3 » 27/11 2009 17:50

Hej! Jag är visserligen 12 år, MEN jag kommer göra samma sak som du är inne på, när jag blir stor. Jag har forskat en del inom detta, och sett att skolor på glesbygden kräver inte 1 års erfarenhet som SSK. Så om du vill göra så så ska du nog gå i en mindre skola, kanske. Men som de känns nu för mej så är du och jag lika för vi kommer att gå samma väg. :)

race
Inlägg: 31
Blev medlem: 22/7 2009 19:46

Re: SSK-utb(+VUB) på distans med mål att jobba i ambulans direkt

Inlägg av race » 28/11 2009 17:52

Gitarren, kul att se ditt svar. Jag har gjort samma iakttagelse som du. Men att komma in är ju inte hela saken, man sak ju vara "man (eller kvinna om du nu vill det) för uppgiften också" - vilket denna tråden ju mycket handlar om. Får se om 3 år om jag är det :) Hur som helst, lycka till med drömmarna! Kör hårt så fixar du det!

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Re: SSK-utb(+VUB) på distans med mål att jobba i ambulans direkt

Inlägg av van the man » 28/11 2009 21:00

Det är ytterst oansvarit av de som bedriver anestesi, amb och Ivavidareutb för ssk att inte ha krav på erfarenhet från akutsjukvård. Och det är oansvarit av arbetsgivaren att anställa personer utan adekvat klininsk kunskap och erfarenhet. I den bästa av värdar så skulle det krävas minst tre års erfarenhet från akutmott. innan anestesi el iva vubb. Därefter så skulle det krävas två år inom specialiten innan man skulle kunna få studera till ambulansssk. När man väl börjar jobba inom ambulansen så skall man inte börja lära sig grundläggande vårdåtgärder. Har mött studenter som inte ens klarar av att hålla fria luftvägar när de läser ambvub. Det är inte dags att lära sig sätta pvk, auskultera lungor och bukpalpation, tolka ekg och mycket annat när man börjar jobba i ambulansen. Detta skall kunnas och utföras på ett korrekt sätt
To whom much is given, much is expected.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Re: SSK-utb(+VUB) på distans med mål att jobba i ambulans direkt

Inlägg av ohlstedt » 29/11 2009 11:22

Bernt skrev:Väldigt klok analys och saklig förklaring Isidor, sund och ödmjuk inställning inför den verklighet vi lever!

Vill passa på att nämna att det finns mycket forskning som visar att högre kompetens och utbildningsnivå, minskar risken för posttraumatisk stress och utbrändhet, exempelvis har jämförelser gjorts mellan EMT och Paramedics, särskilt om man ser över ett längre perspektiv. Ålder har också betydelse. Jag tycker inte att vi ska sträva mot kortsiktiga mål utan satsa på ett långt och innehållsrikt liv både privat och i vår yrkesroll. Se alltså utbildning och all erfarenhet som en personlig investering för sin egen framtid. "Den som väntar på något gott väntar inte för länge" :P
Bernt! har du någon referens? skulle vilja läsa studien...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Skriv svar