Utbildning och utrustning i ambulans på motorbana

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Carl-Theodor

Utbildning och utrustning i ambulans på motorbana

Inlägg av Carl-Theodor » 18/8 2009 10:56

Hej, vet inte om det här är rätt forum att ta upp det här, men jag gör ett försök.
Jag är motorcykelintresserad och har vid flertalet tillfällen varit på Falkenbergs motorbana och tittat på roadracing.
Vid några tillfällen händer det att motorcyklar kraschar av banan och att ambulansen hämtar upp dem. Vid ett tillfälle fick jag möjlighet att kika in i en av deras ambulanser, de såg jättefina ut en V90 och en S80. Men innuti fanns bara en Allfa-bår. Förstod senare att de bara åker på motorbanans område och sedan lämnar av 'patienterna' i en sjukstuga.
När jag frågade vad de hade för utbildning verkade det väldigt 'hysch hysch' men att intern utbildning förekom.
Jag själv anser att det är aningens falsk marknadsföring, att det står två ambulanser, ingen av dem har någon utrustning i sig och ingen av personalen har någon form av prehospital utbildning?

Min fråga är då vad som krävs för utbilning för att kunna få vara med och köra ambulans och ta hand om folk som kraschat där?
Jag har kikat runt lite på SVEMO's sida efter utbildningar och dyligt som har med just räddningsverksamhet kring roadracing men hittar bara kurser om tävlingsledning, domarkurser och ljudmätning.
/Carl-Theodor

Bucher

Inlägg av Bucher » 18/8 2009 11:17

Tjenare!

Jag kan dessvärre bara tala för TM´s Ambulans från Karlskoga som är verksamma på Gelleråsen iaf. Och de är ju utbildat folk i dom ambulanserna, som jobbar på ambulans i vanliga fall, och dom har utrustning för att hämta förare på banan, men är det tillräckligt allvarligt så vet jag att dom har åkt direkt till Sjukan med den skadade i fråga.

Hur det är e falkenberg vet jag inte, men jag hade för mig att TM´s jobbade där med?

Mvh. Jimmy

Carl-Theodor

Inlägg av Carl-Theodor » 18/8 2009 11:48

Bucher skrev:Tjenare!

Jag kan dessvärre bara tala för TM´s Ambulans från Karlskoga som är verksamma på Gelleråsen iaf. Och de är ju utbildat folk i dom ambulanserna, som jobbar på ambulans i vanliga fall, och dom har utrustning för att hämta förare på banan, men är det tillräckligt allvarligt så vet jag att dom har åkt direkt till Sjukan med den skadade i fråga.

Hur det är e falkenberg vet jag inte, men jag hade för mig att TM´s jobbade där med?

Mvh. Jimmy
Nej, TM är det nog inte, det verkar vara klubbens funktionärer och deras egna ambulanser som jag förstod det som. Verkar vara lite high chaparal överallt när det gäller säkerheten på motorbanor.
Men om nu de åker på allmän väg måste väl ambulansen vara en ambulans registrerad för persontransport av socialstyrelsen och personalen som framför den vara utbildade i fri väg, eller?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 18/8 2009 21:15

Hej

Falkenberg bemannas av sjukvårdare som är utbildade internt och sedan hyr de in sjuksköterskor och läkare utifrån som bemannar ambulanserna. De kör bara inne på banan.

Det finns ett antal företag som håller på med den här typen av verksamhet men även en del föreingar som t.ex. falkenbergs motorklubb som själva sköter sjukvården.

TM sköter sjukvården på Karlskoga, Linköpings Amulans Team på Mantorp, Ambulansservice i Anderstorp på Anderstorp och Via Medici på Sturup.

SVEMO har inga direkta krav mer än att det ska finnas läkare och sjuksköterska på plats.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Carl-Theodor

Inlägg av Carl-Theodor » 19/8 2009 11:53

De var 6 personer totalt, 2 i varje ambulans och 2 i en SAAB 95 med brandsläckare, vad jag förstod det som var ingen av dem inhyrda utan jobbade idiellt för föreningen. Men där borde alltså funnits läkare oxå enligt Svemos regler menar du?

C-T

Bucher

Inlägg av Bucher » 19/8 2009 12:10

Det ska finnas Läkare och Sjuksköterska i exempelvis en sjukstuga, Ja.

Carl-Theodor

Inlägg av Carl-Theodor » 19/8 2009 15:07

Bucher skrev:Det ska finnas Läkare och Sjuksköterska i exempelvis en sjukstuga, Ja.
Ok, men de hade de inte, de hade bara sjukstugan som en 'omlastningsstation' i fall det hände något allvarligt.

Carl-Theodor

Ambulans på motorbana

Inlägg av Carl-Theodor » 19/8 2009 15:12

Då denna tråd redan verka spåra åt fel håll får jag försöka formulera om min fråga...
Vad krävs av mig, vad behöver jag för utbildning för att få köra en ambulans på en motorbana och ta om hand personer som har kraschat?

Carl-Theodor

Bucher

Inlägg av Bucher » 20/8 2009 9:43

Inom TM´s behöver du vara fullt utbildad. Det är bara dom jag vet, men vettigast känns det. Eftersom då får man dra direkt från banan till akuten om det skulle behövas, då blir det ingen "väntan" på att ambulansen ska komma.

Men för att få ett helt korrekt svar för just den banan du är intresserad av så kontakta ledningen för just den banan så blir det inga spekulationer i hur någon bana har beslutat.

Mvh. Jimmy

Carl-Theodor

Inlägg av Carl-Theodor » 20/8 2009 10:37

Bucher skrev:Inom TM´s behöver du vara fullt utbildad. Det är bara dom jag vet, men vettigast känns det. Eftersom då får man dra direkt från banan till akuten om det skulle behövas, då blir det ingen "väntan" på att ambulansen ska komma.

Men för att få ett helt korrekt svar för just den banan du är intresserad av så kontakta ledningen för just den banan så blir det inga spekulationer i hur någon bana har beslutat.

Mvh. Jimmy
Ja, det du skriver är vettigt.
Personligen skulle inte jag vilja bli felbehandlad av nån tok som inte vet vad den pysslar med.
Jag var faktiskt där redan igår kväll och tittade när de körde igen och fick lite mer kött på benen som du föreslog. Det verkar iaf vara väldigt svårt att 'komma in' i den gruppen, När jag presenterade mig och mitt syfte, talade de om att det inte behövdes mer folk för att de redan var fullt bemannade.
Jag menade inte att ta någons plats, utan mer kanske hänga på och lära mig, se hur det går till.
Så det var med lite besvikelse jag somnade igår.
Men skam den som ger sig, får väl 'hänga' lite däromkring.

Carl-Theodor

Rickard J

Re: Utbildning och utrustning i ambulans på motorbana

Inlägg av Rickard J » 24/8 2009 13:47

Jag kan förklara hur bemanning och utbildning av räddningstjänst och ambulans ser ut på arrangemang sanktionerade av SVEMO samt SBF Svenska bilsportsförbundet.


Sjukvård

För att få köra en motorsportsevenemang i Sverige krävs polistillstånd. Detta tillstånd kräver att du som arrangör uppfyller ordningslagen samt Fap 512-1 motorsport på bana(banracing,dragracing etc) eller Fap 512-2 motorsport på allmänt område(rally, enduro).

I Fap 512 fastslås att det måste finnas minst en sjuksköterska på evenemanget om hastigheten inte överstiger 80 km/h. Det vill säga Cross, enduro, drifting, folkrace m.m. Om det går över 80 km/h måste det finnas ambulans, sjuksköterska samt läkare.

Svemo

Svemo går efter Fapen rakt av och de krav som ställs i fapen. När det gäller dragracing för mc och snöskoter hänvisas man till sbf:s räddningstjänstreglemente för dragracing.

SBF

SBF har specifika reglementen vid olika sportgrenar inom förbundet. Men fapen är alltid grunden.


Räddningstjänst

Den räddningstjänst som finns på olika motorsportevenemang fastslås av respektive förbund reglementen. Därav skiljer nivå och ambitionsnivå beroende på sportgren.

De bilar du sett är bilsportsförbundets rescuecars. Det är Saab 9-5 utrustade med hydrauliska räddningsverktyg samt brandsläckare. Dessa måste bemannas av minst en utbildad brandman samt en undersköterska.


Jag har personligen arbetat på de flesta dragracingbanor i Sverige och utbildat de flesta klubbarna norr om Dalälven och jag kan garantera att det finns en hög ambitionsnivå och mycket kunnande hos de som "bara" är klubbens funktionärer. Kollar vi t.ex. på vår bana i Sundsvall har vi bemmaning enligt följande när vi kör tävling

Sjukvård

2 st ambulanser
3 st sjuksköterskor varav en amb.vub, en iva
1 st läkare
3 st amb.sjkv/undersköterskor
6 st röda korsare samt 1 ssk för publiken
Räddningstjänst

2 st heltidbrandmän
2 st deltidsbrandmän
20 st eget utbildade räddningmän varav flera med internationell erfarenhet
3 st fordon med släckresurser 1000 liter, 1000 lier och 550 liter
Klipputrustning 76 ton
2 st fyrhjulingar med diver för snabb insats

Vi kan påbörja en insats var den sker på banan på under 20 sekunder. De flesta av oss har många års erfarenhet av dragracing ocg räddning.

Själv arbetar jag på cirka 10 tävlingar per år. Allt ifrån EM-deltävlingar till små lokala tävlingar. Jag är utbildad och yrkesverksam heltidsbrandman. Jag har 110 hp på SSK-utbildningen. Jag är sakkunnig i vissa räddningsfrågor åt Svenska Bilsportsförbundet och arbetar med det nya räddningstjänstreglementet för dragracing.

Men vi får inte glömma bort att jag är ju bara en sån där "klubbens funktionär".

Mvh Rickard Johansson Säkerhetskoordinator SHRA Sundsvall/Sundsvall raceway
Brandman Höga-kusten ådalen
Studerande SSK-Programmet Mittuniversitetet Sundsvall

Skriv svar