Nyutbildad SSK i ambulans?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Felicia90

Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av Felicia90 » 22/8 2009 13:29

Är det någon som vet om man kan arbeta i ambulans direkt efter ssk utbildningen? Alltså på vikariat eller som timanställd för att få lite erfarenhet. Jag vill i nuläget arbeta inom ambulansverksamheten, men jag kan även tänka mig att arbeta på en intensivvårdsavdelning. Vill ha ett varierat och fritt arbete och hade därför velat prova på ambulansen.

Har i nuläget inte bestämt mig för om jag ska söka till akut- och ambulanssjukvårdarprogrammet eller sjuksköterskeprogrammet. Det är i min stad väldigt höga intagningspoäng till sjuksköterskeprogrammet.

SSK

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av SSK » 22/8 2009 14:39

Rent teoretiskt går det i vissa landsting. Många kräver dock arbetslivserfarenhet och vidareutbildning. Det är hursomhelst inget att rekomendera. Grundutbildning till sjuksköterska ger inte lämpliga förutsättningar för arbete i ambulans. Att läsa till Amb.sjv idag är totalt bortkastst då du inte kommer erbjudas några jobb. Satsa på SSK, jobba något/några år på tex akutmottagning sök därefter vidareutbildning. Lycka till!!

Felicia90

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av Felicia90 » 22/8 2009 15:05

SSK skrev:Rent teoretiskt går det i vissa landsting. Många kräver dock arbetslivserfarenhet och vidareutbildning. Det är hursomhelst inget att rekomendera. Grundutbildning till sjuksköterska ger inte lämpliga förutsättningar för arbete i ambulans. Att läsa till Amb.sjv idag är totalt bortkastst då du inte kommer erbjudas några jobb. Satsa på SSK, jobba något/några år på tex akutmottagning sök därefter vidareutbildning. Lycka till!!
Jag hade gärna velat bli SSK. Det har jag alltid velat. Och vill gärna arbeta som sagt inom intensivvård, och även förlossning lockar, men i så fall måste jag studera utomlands och enligt ambulanschefen i min kommun så får man inte anställa de som inte har svensk legitimation till SSK. Och mina betyg räcker inte i Sverige. Och nu kan man inte läsa upp sina betyg heller. Så jag får antagligen satsa på akut- och ambulanssjukvårdarutbildningen och arbeta inom sjuktransporten något år innan jag kan få anställning som ambulansjukvårdare inom ambulansen.
Jag hoppas även att akut- och ambulanssjukvårdarutbildningen kan vara ett plus på sjukhusens akut- intensivvård- och medicinavdelningar.

Mvh Felicia

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av Wernvik » 22/8 2009 21:26

Att skriva högskoleprovet kan vara ett alternativ det med.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Felicia90

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av Felicia90 » 22/8 2009 22:16

Wernvik skrev:Att skriva högskoleprovet kan vara ett alternativ det med.
Jo men jag vet att det kan vara problem ifall man är dyslektiker, vilket jag är. Inte ens i grundskolan fick jag 20 min extra på proven. Därav att jag har svårt att få bra betyg eftersom vi bästan bara har prov i min klass. Och jag har hört av andra dyslektiker som både gjort högskoleprov och pluggat på högskolan att de inte fått extra tid. man får tydligen bara extra tid ifall det är så att det nästn är ogenomförbart, och jag skulle nog kunna göra provet men jag skulle inte nå antalet poäng som krövs för ssk utbildningen. Dessutom tror jag jag kan få det svårt på ssk utbildningen eftersom det är så mycket man ska läsa varje vecka. Fast halvfart, om det finns, skulle nog gå.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av ohlstedt » 23/8 2009 10:15

När jag pluggade till ssk så var det en dyslektiker i klassen det gick bra för honom han brukade spela in föreläsningarna på band, måste ha funkat bra att lyssna på banden när man pluggade till tenta...

Om du vill ha en framtid i ambulans så är det nog bara ssk prog som gäller, sattsa på högskoleprovet jag tror det finns speciella regler för dyslektiker som ska underlätta.

men om du vill jobba på iva så kan du göra det som usk, om du går ambulanssjukvårdsprogrammet så kanske det kan vara till en fördel för att jobba som usk på iva...

good luck!
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Felicia90

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av Felicia90 » 23/8 2009 22:37

ohlstedt skrev:När jag pluggade till ssk så var det en dyslektiker i klassen det gick bra för honom han brukade spela in föreläsningarna på band, måste ha funkat bra att lyssna på banden när man pluggade till tenta...

Om du vill ha en framtid i ambulans så är det nog bara ssk prog som gäller, sattsa på högskoleprovet jag tror det finns speciella regler för dyslektiker som ska underlätta.

men om du vill jobba på iva så kan du göra det som usk, om du går ambulanssjukvårdsprogrammet så kanske det kan vara till en fördel för att jobba som usk på iva...

good luck!
ja jag får se hur jag gör. det kan ju hända att jag går akut- och ambulanssjukvårdarprogrammet först, för då har man lite praktik i ambulansen och på akuten så då kan jag ju se om det e något jag vill, så kan jag ju söka vidare till ssk utbildningen när jag e lite äldre och har tid att plugga inför högskoleprovet. än så länge e jag bara 19 år så jag kanske inte ska ha så brottom.

Rikard
Inlägg: 18
Blev medlem: 20/12 2008 19:05

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av Rikard » 24/8 2009 8:27

Jag hade heller inte sådär lysande betyg, men med dubbel heltid på komvux plus nattjobb så lyckades jag knipa en plats på ssk GU. Är nu klar och med en plats på IVA vubben som börjar om en vecka :D

Det går väl fortfarande att läsa upp betyg, men nuför tiden (gammal jag kände mej där) så är det väl mest privata företag som håller i gymnasieuppläsningar. Annars som sagt gör högskoleprovet. Och satsa på ssk! Det ger en bra bredd och mycket möjligheter till en intressant karriär. Det är min övertygelse iallafall. Känner dessutom en handfull kompisar som började med amb. vik direkt efter sin ssk GU. För dessa herrar har det gått bra, men det beror nog mycket på de som personer och att de har haft ett rejält intresse och att de läst akutmedicin vid sidan om.

Allt går. Satsa!
Rikard A.

Sjuksköterska, IVA student, före detta kämpe i vården. Numer krigare.

gitarren3
Inlägg: 15
Blev medlem: 15/9 2009 17:41

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av gitarren3 » 3/10 2009 11:15

Om du har utbildat dej till sjuksköterska och känner för ett varierande och fritt jobb så är det som dom här ovanför säger att i vissa landsting får man gå på timmar och lite sånt för att få mer erfarenhet. Det är likadant med utbildade ssk som vill jobba på avdelningar, dom får nog gå på timanställning och sånt för att få lite erfarenhet. Men du ska höra dej för tycker jag, för man är som en nyutflugen fågel som nyutbildad ssk. :)

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av ohlstedt » 3/10 2009 11:36

När jag var nyutbildad ssk var det inten som inte fick vikariat eller fast jobb, Det är inge svårt att få vikariat på avd. de e min erfarenhet iaf, och det lär inte bli svårare i framtiden heller
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Felicia90

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av Felicia90 » 3/10 2009 17:16

är det någon som vet om man är heltids- eller deltisbrandman och har arbetat inom räddningstjänsten några år och kört på larm där om man får köra ambulansen på prio 1 larm när man är ambulanssjukvårdare eller sjuksköterska?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av Isidor » 4/10 2009 1:08

Hoppas jag verkligen inte eftersom det inte alls är samma typ av fordon eller körstil. Oavsett om man kört brandbil eller polisbil tidigare så är det inte det samma.

Felicia90

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av Felicia90 » 5/10 2009 19:47

vad gäller då ambulansen "glider" runt, när det inte är larm och man t.ex. åker och handlar.. får man köra ambulansen då när man är nyanställs eller t.ex. sommarvikarie?

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av Rookie. » 5/10 2009 20:17

Som nyanställd brukar man börja med att köra "tom" bil. Dvs tillbaka från uppdrag osv. Efter ett tag så börjar man köra transporter (prio 3-4) får att sedan gå vidare till prio 2 och 1. För att få köra prio1 så brukar det vara en internutb på någon vecka. Men allt detta ser olika ut i landet. På några ställen så får du tex köra prio 2 från första dagen du sätter dig i en ambulans.

B-körkort är det som gäller i de flesta landsting/organisationer. I några få så krävs det C-körkort.

Mvh rookie.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av Isidor » 6/10 2009 19:22

Felicia90: varför är du så upphängd på att köra? Kommer man som ny in i verksamheten så brukar det vara en dödssynd att ställa frågan om när man får börja köra. Bra eller anus... tja döm själva!
Min åsikt är i alla fall att man som ny inte primärt ska sätta sig vid ratten, det finns så mycket annat att sätta sig in i. I synnerhet som syrra!

Skriv svar