Nyutbildad SSK i ambulans?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Felicia90

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av Felicia90 » 6/10 2009 19:26

det var bara en fråga.. förlåt
undrade mest eftersom jag på brandkåren får köra bilarna som bara kräver B kort när det inte är larm t ex när det är övning, då undrade jag bara hur det var i ambulansen eftersom de kräver körkort innan man börjar där.

1AKUS
Inlägg: 6
Blev medlem: 22/9 2009 16:12

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av 1AKUS » 6/10 2009 20:14

Det hänger väl mycket också på vem du kör med hur mycket tomkörningar du gör. Men det skulle förvåna mej om du inte får köra någon gång när ni åker och handlar.
Sen gällande prio1-körningar. Jag anser att körutbildning är mycket bra, men att det viktigaste är erfarenhet i trafik. Inte minst att se hur erfarna kollegor framför fordonet.
(Kan tilläggas att jag ännu ej är klar med sskutbildningen och aldrig jobbat inom ambulansen.) Så ni får väl ta mina ord med en nypa salt.)

Felicia90

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av Felicia90 » 6/10 2009 20:24

här har dom på ambulansen körutbildning man måste gå innan man börjar arbeta.. jag vet inte exakt hur den går till men det är någon form av internutbildning, vilket man även har på brandkåren här. men jag tror ju i och för sig ändå att man ska jobba några år bak i bilen.. och på brandkåren varierar det från lag till lag beroende på hur sträng ens brandförman är. vissa får efter några månader plus internutbildning köra med blåljus och vissa får jobba flera år och trots att de gått körutbildning får de ändå inte köra.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av Isidor » 6/10 2009 20:54

ambulansen kräver körkort säger du... Ja det är ett absolut krav och det är det även inom räddningstjänsten. Har du körkort Felicia?

Sen hurvida man får köra tidigt eller sen så har det mycket med personlig lämplighet att göra. Hos oss har det tidigare varit att man ska ha jobbat en viss tid och då gradvis fått öka sina befogenheter inom körningen. Detta var dock ingen bra lösning eftersom de som inte var lämpade för larmkörning fick det påskrivet eftersom de varit anställda tillräckligt länge.

Vi har krav på körkort sedan 3år och sedan ska man ha genomgått en internutbildning som innefattar säker körning där manövrering i olika miljöer och hastigheter övas och även "talk in traffic" där man tillsammans med en instruktör kör ut på stan och där föraren hela tiden ska berätta vad han/hon ser och tänker, alla trafikmärken... rubbet. Det får en att se på körning ur ett nytt perspektiv kan jag lova.
Sen ska man innan larmkörning vara godkänd av både stationschefen och köransvarig på station. Det har haltat de senaste åren men nu har man äntligen tagit tag i det igen.

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av Rookie. » 6/10 2009 21:08

Uppenbarligen är det svårt. Men det går faktiskt att hålla en trevlig ton i nåt av sina inlägg.

Felicia90

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av Felicia90 » 6/10 2009 21:12

ja jag har körkort.. annars hade jag inte vart på brandkåren och kört bilarna där.
det är klart jag vet att det behövs körkort, jag e inte dum i huvudet.
förlåt om jag gör folk arga.. jag bara ställer frågor, svara inte om ni stör er på mig.
jag ställer bara enstaka frågor hur det ser ut på olika ställen..
undrade mest eftersom jag får köra bilarna vid övning och när man handlar men inte på larm eftersom jag varken är anställd eller har erfarenheten av blåljuskörning.. undrade bara hur det ser ut på andra platser. :oops:

Felicia90

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av Felicia90 » 6/10 2009 21:20

jag undrade mest om anledningen till att man ska ha körkort i ambulansen är för att man ska köra på larm. för på våran brandstation finns det faktiskt folk som börjar (detta var länge sedan) när de var unga och varken hade utbildning eller körkort och gick bredvid i ca 1 år och sedan fick de tid på sig att ta körkort, både B och C och sedan betalade de utbildningen för en.. detta var mycket längesedan och jag vet att det inte alls är så idag..

jag vill verkligen inte göra folk arga med mina frågor. men jag tycker som sagt att om man stör sig på personen så e det lika bra att inte skriva alls utan bara ignorera det. och i värsta fall får väl moderatorn får denna tråd blockera mig om jag e så besvärlig och korkad.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Nyutbildad SSK i ambulans?

Inlägg av Isidor » 6/10 2009 23:06

Det är inte alls menat som att du är dryg eller korkad, men du formulerar dig lite konstigt ibland och då får du nog räkna med att man ifrågasätter dina inlägg.

Anledningen att man ska ha körkort inom ambulansen är inte för larmkörningens skull, utan för att få kör bil över huvud taget, precis som inom rtj där man dessutom ställer krav på C-behörighet. Jag vet att kommunen på vissa orter har bidragit med stora delar av körkortskostnaden för de som blev tvungna att ta C-kort när man satte kravet.

Skriv svar