SSK eller Läkare

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Trilla
Inlägg: 5
Blev medlem: 14/10 2009 17:41

SSK eller Läkare

Inlägg av Trilla » 16/11 2009 15:19

Hej
Jag hade bestämt mig för att utbilda mig till SSK och har sökt för att börja nu till våren. Men så gjorde jag mest på skoj högskoleprovet och fick ett resultat som gör att jag kommer in på vilken utbildning jag vill så då öppnade sig dörren till att kanske bli läkare istället. Jag önskar jag hade skrivt 1,2 då hade jag sluppit dessa funderingar.
Jag är 34 år och således inte sådär jätte ung längre så tidsaspekten i att läkarutbildningen är längre spelar in lite. Sen vet jag inte om jag riktigt har energin till att slita i 6 år men troligtvis ändå inte vara nån topp elev, jag har några barn, hus och fru att ta hand om också.
Jag vet inte, någon annan som våndats i likadana frågeställningar?
Jag har redan sökt till ssk innan jag skrev högskoleprovet så där kan jag börja till våren men om jag går på läkar spåret så blir det tidigast till hösten jag kan börja.
Är de som går sjuksköterske linjen de som skulle vilja bli läkare men inte har betyg för det? Jag vägrar ångra mig i mitt beslut så nu får ni guida mig lite.....

zache
Inlägg: 24
Blev medlem: 20/9 2008 16:33

Re: SSK eller Läkare

Inlägg av zache » 16/11 2009 18:17

Är de som går sjuksköterske linjen de som skulle vilja bli läkare men inte har betyg för det?
är nog det näst dummaste jag hört på detta forum, men även om jag tycker det låter dumt så finns det dom som bekräftar undantagen! Ssk och läkare är två helt olika proffesioner. vet it om du på det klara vad det innebär att dels börja plugga eller vad jobben innebär. vad vi nu skulle hjälpa dig med på detta forum är högst oklart.. men att börja plugga vid 34års ålder kan inte mer än att höja tummen och säga kör hårt till alla de som har funderingar på det!

Trilla
Inlägg: 5
Blev medlem: 14/10 2009 17:41

Re: SSK eller Läkare

Inlägg av Trilla » 16/11 2009 19:10

zache skrev:
Är de som går sjuksköterske linjen de som skulle vilja bli läkare men inte har betyg för det?
är nog det näst dummaste jag hört på detta forum, men även om jag tycker det låter dumt så finns det dom som bekräftar undantagen! Ssk och läkare är två helt olika proffesioner. vet it om du på det klara vad det innebär att dels börja plugga eller vad jobben innebär. vad vi nu skulle hjälpa dig med på detta forum är högst oklart.. men att börja plugga vid 34års ålder kan inte mer än att höja tummen och säga kör hårt till alla de som har funderingar på det!
Det var inte ett påstående utan en fråga... Jag har läst en hel del på underläkarforumet och där dräller det av syrror som nu utbildar sig till läkare därför tänkte jag fråga här då detta är ett relativt livligt forum med en hel del ssk.
Näe, jag är inte alls på det klara vad det innebär att studera eller egentligen vad de båda proffesionerna innebär. Jag vill bara jobba med människor då jag efter 15 år med maskiner är rätt less på det.
Men jag förstår faktiskt ärligt inte din aviga inställning Zache, min avsikt inte alls var att reta upp någon utan att få ärliga svar på mina fullt seriösa funderingar.
Om jag ska försöka förklara lite tydligare vad jag undrar så är det:

1. Finns det någon här som ångrat sin ssk utbildning och nu är på väg att studera till läkare?
2. Vad skiljer de två proffesionerna åt?
3. Vad innebär det att studera till ssk alternativt läkare? Hur stor insats krävs?
4. Finns det kanske någon som gjort tvärtom, studerat till läkare för att nu studera till ssk?

Hoppas ingen fler känner sig påhoppad...

//

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Re: SSK eller Läkare

Inlägg av van the man » 16/11 2009 21:55

Det svåraste med läkarlinjen är att komma in så ett stort grattis till dig om du gör det. Sedan är de i grunden två olika proffesioner. I praktiken så jobbar man integrerat läkare, ssk, usk. I alla fall på de avdelningar och akutmott. som jag jobbat på. Visst skiljer sig utb. längden å det grövsta så en läkare har en betydligt bredare och djupare utb när de börjar ST än de ssk som vubbar sig idag. Sedan beror det på var inom vården du är intresserad att jobba.
To whom much is given, much is expected.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Re: SSK eller Läkare

Inlägg av ohlstedt » 18/11 2009 9:55

Mitt råd till dig är att börja plugga till ssk i vår och känn efter hur det känns, tycker du att ssk utb. är allt för grundläggande när det gäller anatomi och fysiologi så kanske läkarprogrammet är något för dig, men om du tycker att ssk prog. ärr svårt och krävande så kanske du ska bli ssk. jag tror att om man ska läsa till läkare så kräver det att man har ett stort intresse för studier och främst medicinsk vetenskap. din ålder är inget hinder, tror inte att du skulle vara älst på en läkare utb.

good luck!
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: SSK eller Läkare

Inlägg av Isidor » 20/11 2009 17:52

Hade nog satsat på lite mer kunskaper kring de två alternativen. Du vet inte ett dugg (?) om vare sig läkaryrket eller sjuksköterskeyrket.
Alla vårdyrken kretsar ju kring en sak, patienten! Allt vi gör handlar om att tillgodose patienters behov av vård. Sen är det ju upp till var o en att välja hur mycket man är beredd att offra i studietid, skulder och allt vad pluggandet medför.

Du säger att du inte vet om du vill lägga 6år... tja, det är ju bara den teoretiska utbildningen sen stundar AT-tjänst och senare ST-tjänst, så räkna det dubbla!

Trilla
Inlägg: 5
Blev medlem: 14/10 2009 17:41

Re: SSK eller Läkare

Inlägg av Trilla » 22/11 2009 16:43

Kanske tog i lite då jag sa att jag inte hade en aning om vakren att utbilda sig eller om jobben i sig. Jag har läst på och försökt surra med allt och alla som kan ha någon input i detta ämne.
Men jag har aldrig jobbat inom vården på något sätt så lite av en ny värld förväntar jag mig att det kommer at bli.
Nu har jag i alla fall bestämt mig och känner mig mycket trygg i vad jag tillslut kom fram till. Nu blir det SSK för fullt då det faktiskt var vad jag urspungligen hade tänkt och det jobb som jag ursprungligen ville ha, ett välskrivet HP har faktiskt inte ändrat på det egentligen.....

Skriv svar