Skaffa erfarenhet...

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

CiegoT
Inlägg: 2
Blev medlem: 18/12 2009 21:40

Skaffa erfarenhet...

Inlägg av CiegoT » 18/12 2009 21:55

Hej
Jag har idag fått reda på att jag kommit in på sjk utbildningen i sthlm, det var ett riktigt skönt beslut att få! Jag är idag 29 år, så ingen riktig färskning, och målet idag, är att jobba på ambulans.

Mina 29 år har dock lärt mig att skynda långsamt. Jag har läst mycket matnyttigt här om Vubbar och dylikt, så jag tänkte inte upprepa den disskussionen.

Däremot, så vet jag att praktiskt erfarenhet i kombination med teori gör en duktig. Nu är fallet så att jag behöver jobba extra under min studietid, och då har jag tänkt mig att söka mig till vården.

MEN, jag behöver hjälp av er, erfarna visa människor.

Vart ska man börja? Av vad jag förstår kan man jobba som USKA efter 1 år? KAn man söka extra på akuten då? Och innan dess, vart kan man få mest erfarenhet som outbildad?

Tacksam för svar!!

Sophiabroder
Inlägg: 19
Blev medlem: 20/6 2008 13:07

Re: Skaffa erfarenhet...

Inlägg av Sophiabroder » 19/12 2009 13:16

Det finns egentligen ingen regel som säger att du har rätt att jobba som usk efter en viss tid. Om du får jobb som usk avgör avdelningen du söker jobb på från fall till fall. Jag fick jobb på efter tre terminer för att jag gjort en praktik på en sjukhusavdelning i tredje terminen och att jag hade grundläggande omvårdnad sedan första sommaren. Akuten enligt min erfarenhet är svårt (inte omöjligt) att få innan minst fyra terminer. Om du börjar till våren är mitt tips att du jobbar första sommaren på ett äldreboende/servicehus/hemtjänst för att hävda att du har omvårdnadskunskaper. Andra sommaren kan du söka jobb på en medicin/kirurg/hjärtavdelning och efter extrajobb under terminen kan du utan problem söka jobb på akuten eller liknande innan sista terminen om du ligger i.

Utbildningen tycker jag är sjukt mycket mer förståelig och smidig om man sommar-/extrajobbar parallellt. Och dessutom är det kul att känna att man får användning för sina kunskaper snabbare.

Lycka till!

Rikard
Inlägg: 18
Blev medlem: 20/12 2008 19:05

Re: Skaffa erfarenhet...

Inlägg av Rikard » 24/12 2009 19:02

Kan helt hålla med føregående talare. Bara att køra hårt på hemtjænst/boende på direkten och parallelt med utb den førsta terminerna før att sedan jobba på sjukhuset då du ræknas som usk. Jobbade under hela min ssk utb på en rad olika jobb och jag kan verkligen tipsa dej om att prova på mycket som usk! Det ræcker ofta med inskolning på 1-2 pass sen ær det bara att køra. Jobbade både på olika medicin och kirurg avdelningar under min studietid. Æven om det blir mest dra fikavagn och køra basal omv så finns ju alltid tillfælle att læra sig, och ær man frammåt och intresserad så får man ju ofta gøra "lite extra" så att sæga. Lycka till.

God jul på er! Sjælv så firar jag jul mitt i den norska långvården. Ha det gøtt och lev o må.
Rikard A.

Sjuksköterska, IVA student, före detta kämpe i vården. Numer krigare.

Felicia90

Re: Skaffa erfarenhet...

Inlägg av Felicia90 » 28/12 2009 1:38

Om du känner dig trygg med omvårdnadsbiten efter din praktik så tycker jag nog att du kan börja arbeta på en vårdavdelning på sjukhus efter några terminer, speciellt på den avdelning du gjort praktik. Jag själv som började i vården när jag var 16 som vårdbiträde tycker visserligen att det gett mig jättemycket att arbeta på demens- och psykiatriskt äldreboende, men man lär sig väldigt mycket genom att arbeta på sjukhus, säkert mycket som du kan ha nytta av under ssk utbildningen och som ssk senare.
Så satsa på sjukhus, för jag antar att det är där du vill jobba ditt/dina år innan du söker ambulans vubben.

Skriv svar