Vart finns AMB SJV utbildning för USKA?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Felicia90

Vart finns AMB SJV utbildning för USKA?

Inlägg av Felicia90 » 28/12 2009 1:51

Om man redan är färdig USKA och inet vill läsa om hela utbildning under de 2 åren på Örebros högskoleutbildning till AMB SJV vart kan man läsa den gamla 20 veckors utbildningen då?

Anledningen till att jag undrar detta är därför att i vissa helikopter så arbetar det en AMB SJV som NAVIGATÖR. Jag är nämligen intresserad av att gå en sådan navigatörsutbildning någon gång i framtiden men då måste man först vara AMB SJV.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Re: Vart finns AMB SJV utbildning för USKA?

Inlägg av ohlstedt » 28/12 2009 12:04

Det finns ingen sån utb. den enda amb sjv. utb i sverige är den vid Örebro på 2 år. de som jobbar i helikopter är amb sjv som har jobbat många år. om du vill jobba i helikopter vilket nog e svårt att få anställning. bli ssk + narkos + amb vubb, gärna iva också och jobba 10 år sedan söka jobb på amb helikopter. eller så kan du bli narkosläkare, vem vet man kanske tar tillbaka läkarna till helekoptern i sthlm om 10 år...

Good luck!
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Felicia90

Re: Vart finns AMB SJV utbildning för USKA?

Inlägg av Felicia90 » 28/12 2009 17:15

har för dåliga betyg för både ssk och läkarutbildning.
men om man arbetat som uska flera år på sjukhus då? kan man jobba i helikopter som navigatör då?

sedan undrar jag hur det kommer bli med navigatören i framtiden eftersom i stort sett alla ambulanssjukvårdare inte blir anställda i ambulans längre och då kan man ju inte få någon erfarenhet av ambulans.

berhan
Inlägg: 50
Blev medlem: 18/11 2004 9:56

Re: Vart finns AMB SJV utbildning för USKA?

Inlägg av berhan » 28/12 2009 20:45

Ambulanssjukvårdarna i helikoptern har många år inom just ambulanssjukvård, och det är därför de är med i helikoptern. De skall kunna assistera narkossjuksköterskan i omhändertagandet av svårt sjuka och skadade patienter, inklusive att dra upp läkemedel och assistera vid sövning prehospitalt. Detta är inget man lär sig inne på sjukhuset. Enda sättet för dig att komma in i helikoptern är att läsa till syrra och sedan gå vidare till narkossyrra och jobba minst 5 år som detta.
AMB SSK

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Re: Vart finns AMB SJV utbildning för USKA?

Inlägg av ohlstedt » 29/12 2009 10:46

Felicia du får läsa upp betyg eller skriva högskoleprovet, har själv gått på komvux i tre år en gång i tiden =)
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Felicia90

Re: Vart finns AMB SJV utbildning för USKA?

Inlägg av Felicia90 » 30/12 2009 1:58

nja, då läser jag hellre upp betyg för att läsa till pilot tror jag. om nu komvux fortfarande går att söka i framtiden (?)

jag vill inte bli syrra och ha det ansvaret som man har som syrra, jag vill bara assistera vid sidan om, det är just det där med navigation och radiokommunkation som lockar. jag vill liksom ha dels något lite mer tekniskt jobb, pilla med knappar, läsa kartor och sådant men även ge lite sjukvård. det var samma förr när amb sjv utbildningen fanns, så ville jag bli ren ambulansförare och assistera, typ sätta EKG, ge HLR, hjälpa syrran med att reponera ett ben, men jag vill inte spruta in läkemedel i patienten och ha det medicinska ansvaret.

det var därför jag valde att läsa till uska och deltidsbrandman. tycker det är synd att amb sjv nästan håller på att bli utrotninghotade. jag tycker det är jättebra med en syrra i ambulansen, och jag tycker att det är han/hon som bör sitta bak med patienten när läkemdel är inblandade. bara det att jag inte vill vara den syrran. så jag får nog satsa på något annat. pilot eller kanske t.o.m. läsa SMO utbildning så jag kan jobba som heltidsbrandman.

amb.nisse
Inlägg: 79
Blev medlem: 7/3 2009 22:31

Re: Vart finns AMB SJV utbildning för USKA?

Inlägg av amb.nisse » 10/1 2010 16:14

Felicia90 skrev:nja, då läser jag hellre upp betyg för att läsa till pilot tror jag. om nu komvux fortfarande går att söka i framtiden (?)

jag vill inte bli syrra och ha det ansvaret som man har som syrra, jag vill bara assistera vid sidan om, det är just det där med navigation och radiokommunkation som lockar. jag vill liksom ha dels något lite mer tekniskt jobb, pilla med knappar, läsa kartor och sådant men även ge lite sjukvård. det var samma förr när amb sjv utbildningen fanns, så ville jag bli ren ambulansförare och assistera, typ sätta EKG, ge HLR, hjälpa syrran med att reponera ett ben, men jag vill inte spruta in läkemedel i patienten och ha det medicinska ansvaret.

det var därför jag valde att läsa till uska och deltidsbrandman. tycker det är synd att amb sjv nästan håller på att bli utrotninghotade. jag tycker det är jättebra med en syrra i ambulansen, och jag tycker att det är han/hon som bör sitta bak med patienten när läkemdel är inblandade. bara det att jag inte vill vara den syrran. så jag får nog satsa på något annat. pilot eller kanske t.o.m. läsa SMO utbildning så jag kan jobba som heltidsbrandman.
Du gör nog klokt i att inte läsa till syrra. Sattsa på dina andra planer/drömmar du !!!!!!

Felicia90

Re: Vart finns AMB SJV utbildning för USKA?

Inlägg av Felicia90 » 10/1 2010 19:04

Jag funderar på att söka mig utomlands. I USA finns ju EMT som assisterar en Paramedic, det hade kännt mycket bättre för min del.

Dessutom kanske jag ångrar mig med åren.
Mina lärare från min usk utbildning tyckte att jag skulle ge sjuksköterskeutbildningen en chans. Hon sa att många kände likadant när de läste till sjuksköterskor, att de var rädda för det ansvaret det innebär, men med åren under utbildningen och ju mer man lärde sig sig, fick öva sina arbetsuppgifter, desto mer säker blev man, och vågade ha det ansvaret. Så var det för mig på räddningstjänsten också. Jag var väldigt skraj i början, men nu kan jag uppgifterna och känner mig säker.

amb.nisse
Inlägg: 79
Blev medlem: 7/3 2009 22:31

Re: Vart finns AMB SJV utbildning för USKA?

Inlägg av amb.nisse » 11/1 2010 18:21

Visst har du mycket ansvar som syrra, men vad du än viljer så kommer du ha stort ansvar tex. pilot eller EMT eller heltidsbrandman. På sjukan är du inte själv som syrra!!! klart du ska bli syrra om du vill, ett jäligt roligt jobb. Låt dig inte skrämmas av ansvaret som du beskriver, ett litet råd, tro på dig själv och gör det du vill, istället för att begränsa dig av dina rädslor....

Felicia90

Re: Vart finns AMB SJV utbildning för USKA?

Inlägg av Felicia90 » 12/1 2010 13:39

Nej nej jag vet att jag inte ska ge uppför en sådan sak. Dr kanske har med min ålder att göra att jag är lite skraj. Men det är just det med läkemedel. Jag blev själv felmedicinerad när jag var barn och låg på sjukhus, fick fel dos. Att jobba inom räddningstjänster är jag inte lika rädd för jag kommer ihåg det jag lärt mig och vet vad jag kan. Jag är dessutom väldigt intresserad av teknik och fordon och skulle inte tveka om jag fick chansen att läsa till helikopterpilot.

Men jag funderar ändå på att läsa till sjuksköterska, för att det är ett bra yrke och dt är något jag tycker är intressant och givande. Dessutom är det säkert bra om man är sjuksköterska och kanske specieliserad inom ambulanssjukvård eller anestesi även om man är pilot i helikopter. Det kan ju inte vara en nackdel i alla fall.

Skriv svar