EMT och Paramedic utbildad

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Felicia90

EMT och Paramedic utbildad

Inlägg av Felicia90 » 28/12 2009 2:19

Om man är EMT och Paramedic utbildad i USA alternativt Canada, kan man få arbeta inom ambulansen i Sverige då? Någon här som har denna utbildning?

Jag har nämligen en släkting (svensk) i USA som är Paramedic utbildad och undrar om han skulle kunna arbeta inom svensk ambulansverksamhet om han flyttar tillbaka till Sverige.

Själv funderar jag på amb sjv (och helikopter navigatörs utbildning) eller ssk utbildning i Sverige, men måste säga att läsa i Canada har lockat mig senaste året.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Re: EMT och Paramedic utbildad

Inlägg av ohlstedt » 28/12 2009 11:58

Om du vill jobba på ambulansen i Sverige så har du inte så bra framtidsutsikter som nyutbildad amb sjv. sattsa på ssk + nån vubb om du vill jobba i svenska ambulans!
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Felicia90

Re: EMT och Paramedic utbildad

Inlägg av Felicia90 » 28/12 2009 17:18

Jo det vet jag att man måste gå ssk utbildning, men just nu undrar jag mest om EMT och Paramedic utbildningen kan ge jobb i Sverige. Det var det som var frågan. Ingen som vet?

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Re: EMT och Paramedic utbildad

Inlägg av ohlstedt » 29/12 2009 10:50

Såg ett avsnitt av sjukhuset förut där det var en kille som var paramedic i usa och nu jobbade som usk på akuten,
Man kanske kan jobba som amb. sjv. om man e paramedic utbildad de e nog upp till arbetsgivaren, ring till nån arbetsgivare och fråga...

om man e paramedic så kan man inte jobba som ssk i ambulans, de e lixom två helt olika utbildningar...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Felicia90

Re: EMT och Paramedic utbildad

Inlägg av Felicia90 » 30/12 2009 2:11

har hört rykten om det nu när du säger det från en kompis som e uska i uppsala. tror dock det e ända stället i sverige, känns så i alla fall.

jag vet att de e stor skilldnad på paramedic och syrra utbildning. men som jag uppfattat det så gör dom ju samma arbete när de arbetar i ambulans.

rent allmänt, är paramedics "sämre" en en sjuksyrra? jag har aldrig hört nån jämförelse eller hört att paramedic är "otillräckligt" att ha i ambulansen i de länder som har paramedic.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Re: EMT och Paramedic utbildad

Inlägg av ohlstedt » 30/12 2009 10:38

Skulle tippa på att paramedic har bättre medicinska kunskaper än en allmänsyrra, dock har nog en allmän syrra bättre kunskaper i vårdvetenskap än en paramedic
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Felicia90

Re: EMT och Paramedic utbildad

Inlägg av Felicia90 » 30/12 2009 22:41

mm. men det behövs ju både medicinsk och vårdvetenskaplig kunskap i ambulans. en syrra har ju desustom fler arbetsmöjligheter än en paramedic. man kan ju jobba med massa olika saker som syrra, som paramedic blir det ju just amulans/akutsjukvård som gäller.

Skriv svar