Anställning sommaren '10

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

janne
Inlägg: 2
Blev medlem: 19/1 2010 22:06

Anställning sommaren '10

Inlägg av janne » 19/1 2010 22:18

Första inlägget av mig!
Väntar med tålamod på svar från chefen angående sommar vik på amb. Är 23år går 5 termin på ssk och har jobbat sen 2007 på iva. Fick höra att en polare har fått jobb på amb och detta fick mig att fundera hur chefer tänker när dom anställer. Han har relativt liten vårderfarenhet endast från vfu och sommarjobb under ssk, kan tillägga att han är några år äldre än mig.
Vi har nått lika långt i utbildningen men har med stor sannolikhet inte varit med om samma saker.
Tänker inte hänga ut varken ambulansstationen eller min polare.

Tacksam för reaktioner och fortsatt diskussion i ämnet.

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Anställning sommaren '10

Inlägg av Rookie. » 20/1 2010 15:05

Låter helt galet att jobba på ambulansen efter 5 terminer utan att tid vara amb sjukvårdare. Det är sjuktransport bil det gäller väl ?

amb.nisse
Inlägg: 79
Blev medlem: 7/3 2009 22:31

Re: Anställning sommaren '10

Inlägg av amb.nisse » 20/1 2010 21:18

Har nog lite svårt att tror att det kommer bli aktuellt på en akutambulans i sommar får er 2. Många landsting och företag har krav på 1 års amb.erfarenhet som ambulanssjukvårdare och måste jobba ett år innan prio 1 körning. Men är väl inte lätt att hitta ambsjukv. idag så kraven sänks väl, och det kan man väl diskutera, jag personligen tycker att man ska var utb. inom amb och ha erfarenhet för att få sitta i en akutambulans, antingen ssk. eller ambulanssjukv. Det är inte bara att köra bil eller bära bår som med kan vara väldigt komplicerat ibland. Är betydligt mer att tänka på som att serva ssk med läkemedel och mycket stressiga situationer där allt ska gå fort, då gäller det att saker och ting sitter i ryggmärgen. När jag började i amb hade jag ambsjukv. utb + 5 år som uska på akutmott bla, och det tyckte jag var för lite och kände mig väldigt osäker ibörjan. Men vi alla är olika tycker man att man har kunskapen som krävs att sitta i en akutamb efter 5 termin så varsågod.

janne
Inlägg: 2
Blev medlem: 19/1 2010 22:06

Re: Anställning sommaren '10

Inlägg av janne » 21/1 2010 17:18

Tack för svar! Håller med till viss del. När det gäller nyanställning så är det internutbildning och senare får man åka prio 2-3 med en erfaren syrra. Anställningen är ju ambsjukv. om det var oklart i första inlägget. Först anställs färdiga syrror med kvalificerad erfarenhet i bagaget. När kvoten inte uppfylls och det måste anställas mer folk måste ju chefen rekrytera från andra sällen. Sitter uppe en skylt på skolan om sommarjobb, då visar ju stationen att dom är beredda att anställa ssk under utbildning. Visst ska man anställa folk med högsta mögliga kunskap för att jobba inom ambulanssjukvården, det tycker jag också.
Men första sommaren är det för alla någon gång. Har jobbade mitt första pass på iva när jag var 19år och känner mig trygg i yrkesrollen som jag har. Har även åkt med ett antal uppdrag med ambulans, inte bara tittat på utan praktiskt agerat i olika situationer, frågat ut patient, anhöriga och bollat idéer med syrran om behandling. Dragit lm, servat med utrustning, hållit nackar, fri luftväg och allmänt jobbat.
Hörde att det var kris förra sommaren med och då anställdes termin 5er som ambsjukv utan tidigare erfarenhet av akutsjukvård.. tycker det är vansinnigt. Genom att bara haft sjukvårdserfarenhet av utbildningen så är man långt ifrån kvalificerad att jobba i akutambulans.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Anställning sommaren '10

Inlägg av Isidor » 16/5 2010 19:21

Internutbildning säger du... det är väl introduktionen Du menar antar jag och den är ju oftast inte så medicinskt inriktad utan syftar mer till att lära sig de lokala rutinerna, HLR-utb, kartor, bilen och lite annat matnyttigt innan man ska ut i verkligheten. Den medicinska biten förutsätts nog att man redan har och man brukar skriva en delegeringsskrivning och ha ett samtal med ambulansöverläkaren.

Att man åker prio 2 och 3 med erfaren syrra är väl ingen bra lösning. Inget unikt att både prio 2 och 3 prioriteras upp under resans gång och då är det plötsligt Du som ny som ska ratta bilen till sjukhuset. Bra idé?? Vet att detta inte är något unikt i landet man det är verkligen ingen bra lösning.

att åka med som tredje man och få göra en del saker är inte det samma som att stå där själv med sig kollega!

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Re: Anställning sommaren '10

Inlägg av ohlstedt » 18/5 2010 9:19

Tycker att det inträffar flera gånger i veckan att man åker på en 2a sen när man kommer fram får man prioritera upp pat. till en 1a med förvarning och hela kittet. blir ju tokigt då om man måste tillkalla en ny ambulans för att den som e först på platts inte kan köra prio 1...

Hur gick det för er? fick ni jobb på amb?
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

robbbban
Inlägg: 25
Blev medlem: 22/7 2007 16:10

Re: Anställning sommaren '10

Inlägg av robbbban » 18/5 2010 11:27

Kan det vara Kalmar län vi pratar om?
ambssk

Skriv svar