Engelsk paramedic.

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

redpaint
Inlägg: 3
Blev medlem: 1/4 2010 22:47

Engelsk paramedic.

Inlägg av redpaint » 1/4 2010 22:55

Jag bor i England sedan några år tillbaka med min engelske sambo som är paramedic (ambulanssjukvårdare). Jag/vi funderar ibland på att flytta till Sverige men för det behöver såklart min sambo ett jobb. Jag undrar om det är någon här som kan svara på min undran; kan han jobba i Sverige (när han lärt sej svenska) som ambulanssjukvårdare med den utbildningen han har?

Tacksam för svar.

redpaint
Inlägg: 3
Blev medlem: 1/4 2010 22:47

Re: Engelsk paramedic.

Inlägg av redpaint » 23/4 2010 18:00

Ingen? Någon?

Florence
Inlägg: 43
Blev medlem: 17/10 2008 13:43

Re: Engelsk paramedic.

Inlägg av Florence » 24/4 2010 9:46

Som ambulanssjuksköterska kommer han inte att kunna jobba då han inte har läst omvårdnad.

Nu ska jag ge mig in på en gissning, men jag tror att han skulle kunna få validera sig som en ambulanssjukvårdare under förutsättning att han kan läsa in den "svenska modellen" med diverse tekniker med mera.

Annars kanske han kan få jobb som undersköterska på en akutmottagning exempelvis.

Men jag är inte säker på något jag sagt förutom det med omvårdnaden, utan ta kontakt med någon chef som sysslar med ambulanssjukvård.

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Engelsk paramedic.

Inlägg av Rookie. » 24/4 2010 19:27

Hej Redpaint.

Precis som florence beskriver kan han tyvärr inte jobba som ambulansskötersk då vi i Sverige inte har samma utbildningssystem som i England. Han måste då läsa om ifrån början, dvs 3 år till sjuksköterska + 1 års vidareutbildning. Möjligtvis kan han under studietiden tillgodo se sig några poäng ifrån sin engleska utbildning.

Däremot är jag övertygad om att han skulle kunna få jobb som ambulanssjukvårdare i Sverige. Ambulanssjukvårdare har ingen legitimation ifrån Socialstyrelsen utan det är i stället upp till varje ambulansorganisation att bedömma om hans tidigare utbildning och erfarenger kan valideras. Har själv ett par kollegor som är paramedic`s ifrån USA och Australien och dom jobbar efter introduktionsutbildning på någon månad hos oss som just ambulanssjukvårdare. Tyvärr kommer han inte få göra samma saker som han troligvis gjorde i england, ex läkemedel får endast ges av amb.sjusköterska. Men jobb inom ambulansjukvården är fullt möjligt.

Lycka till.

Mvh Rookie.

redpaint
Inlägg: 3
Blev medlem: 1/4 2010 22:47

Re: Engelsk paramedic.

Inlägg av redpaint » 25/4 2010 18:55

Tänk att det kan vara så olika.

Tack så hemskt mycket för dessa svaren. :D

Skriv svar